1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 21. oktober 2013
Sist oppdatert 25.3.2022, 17:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Trend­forsker: Elbilen overtar allerede fra 2016

Det store gjennombruddet for elbilen er mye nærmere enn bilbransjen tror, mener tysk trendforsker. Etterspørselen etter bensin- og dieselbiler vil falle dramatisk fra 2016, spår han.

model-s-signature-red_1680x1050_b

Tesla Model S (foto: teslamotors.com)

Publisert 21. oktober 2013
Sist oppdatert 25.3.2022, 17:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Bilbransjen tar altfor lett på utfordringen fra elbiler, mener Lars Thomsen, trendforsker og konsulent i byrået Future Matters. I et foredrag på konferansen «Engine & Environment» i østerrikske Graz i september sammenlignet Thomsen de etablerte bilprodusentenes situasjon i dag med Nokias for noen år siden.

Thomsen har spesialisert seg på å identifisere når en bransje nærmer seg et vippepunkt (tipping point). I bilbransjen tror man at forbrenningsmotoren fortsatt vil være i bruk om 20 år – helt feil, mener Thomsen. For å hamre inn budskapet måler han i steden tiden den etablerte bilteknologien har igjen i uker.

– De neste 520 ukene vil bilindustrien forandre seg mer enn de foregående 50 årene, sier Thomsen.

De er ikke snaue, prognosene han drister seg til å levere:

  • 2014: Ved midten av neste år kan Tesla bygge sine batterier for under 120 dollar/kWh (i dag er de under 200 dollar/kWh, hevder Thomsen). Forbedring i batteriteknologi gjør at en kommer opp i 2400 ladesykluser. 1-3 helt nye bilprodusenter dukker opp på markedet.
  • 2015: I Nord-Amerika, Japan, Kina og Europa kaprer elbiler mer enn 5 prosent av totalmarkedet.
  • 2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
  • 2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.
  • 2018: Hybridteknologi brukes bare som forlenger av rekkevidde. Elektrifisering av bybusser og lastebiler skyter fart.

– Vi regner med at vippepunktet kommer i 2016-17. En elbil er da et likeverdig kjøretøy – i yteevne, komfort og rekkevidde – som kan produseres rimeligere og kjøpes og driftes rimeligere av forbruker enn et sammenlignbart kjøretøy med forbrenningsmotor eller hybridisert drivlinje, sier Thomsen.

Fra dette tidspunktet vil batterikapasitet, batteripris og kjøretøydynamikk være slik at dere knapt nok vil få solgt forbrenningsmotorer mer, hevdet Thomsen overfor bransjefolkene på konferansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foredraget hans er tilgjengelig i sin helhet (på tysk). Elbil-spådommene kommer fra ca. 29 minutter ut i foredraget.

Thomsen baserer mange av eksemplene og argumentene sine på erfaringer Tesla har høstet (den amerikanske produsenten står for øvrig på Future Matters’ referanseliste over kunder). Batteriene blir billigere måned for måned, og dermed stiger også Teslas marginer.

Trendforskeren spekulerer i at nye aktører vil prøve å komme seg inn på bilmarkedet. Hva om et koreansk selskap, som LG eller Samsung, vurderer dette? De har det som trengs – kunnskap og teknologi på batterier, elektronikk, kommunikasjon, og de kan også bygge motorer, bremsesystemer, stoler…

Skulle Thomsen få noe i nærheten av rett, vil også mange av dagens debatter om regulering av bilbransjen fort vise seg avleggs. Et nærliggende eksempel er striden i EU om utslippsgrenser i 2020, som jeg skrev om sist uke. Et annet spørsmål er om den gunstige norske særbehandlingen av elbiler vil vare ut denne stortingsperioden!

Våre støttespillere

(Her leste jeg om saken først: Wirtschaftswoche Green).

ANNONSE
Bluesky

Les også

Her øker elbilsalget mest

Polen har den høyeste veksttakten i elbilsalget blant de europeiske landene.

25. november 2025
Les mer
Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
Et skip merket "CO2 CARRIER" ligger til kai ved et industrianlegg med høye lagertanker og skogkledde landområder i bakgrunnen under en klar blå himmel.

Gladmelding om CCS

Det globale potensialet for lagring av CO₂ er ikke ubegrenset, ifølge ny studie. Men potensialet er fortsatt mer enn stort nok, skriver Tore Killingland.

29. september 2025
Les mer
Luftfoto av en motorvei med biler som kjører gjennom et grønt skogsområde på en solrik dag.

I teknokratenes tid er alle mål dyre

Bruken av økonomiske likevektsmodeller har blitt til fasiten på hva som er en god politisk beslutning, selv om de ikke løser noen av spørsmålene vi trenger svar på, skriver Ingrid Lomelde.

19. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026