1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars Ursin
Lars Ursin
Redaktør for <2°C. Ansatt i Norsk Klimastiftelse siden 2017. Bakgrunn som journalist, forskningsformidler og researcher fra blant annet Bergens Tidende, Universitetet i Bergen og BBC. Kontakt: lars@klimastiftelsen.no
Publisert 21. september 2018
Sist oppdatert 15.5.2019, 11:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Fem på fredag

Farvel, fossilbil

Vi kan ikke selge bensin- og dieselbiler i 2030 skal vi nå Paris-målene, hevdes det i en ny rapport. Les også om katastrofal havstigning, diesel i Kina, sol i USA og tropiske stormer som rammer urettferdig.

Helgi Halldórsson

Skal 1,5-gradersmålet være innen rekkevidde, må alle sektorer kutte kraftig. For transportsektoren i EU betyr det null fossilbiler i salg fra 2030, helst allerede 2025, ifølge en ny, tysk rapport.

Publisert 21. september 2018
Sist oppdatert 15.5.2019, 11:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars Ursin
Lars Ursin
Redaktør for <2°C. Ansatt i Norsk Klimastiftelse siden 2017. Bakgrunn som journalist, forskningsformidler og researcher fra blant annet Bergens Tidende, Universitetet i Bergen og BBC. Kontakt: lars@klimastiftelsen.no

Hver fredag presenterer redaksjonen fem nyhetssaker fra uken som er gått, her er mine utvalgte:

Fossilbiler må ut innen 2030: Skal 1,5-gradersmålet være innen rekkevidde, må alt nybilsalg av diesel- og bensinbiler stanses i EU innen 2030, melder The Guardian. Hybridbiler bør på sin side ikke selges etter 2037. Dette ifølge en ny rapport fra Det tyske lufts- og romfartssenteret, DLR. Selv om flere EU-land har satt mål for stans av fossilbilsalg, er det kun Tyskland og Nederland som matcher dette kravet. Men selv om man klarer å gjennomføre dette, mener ekspertene fra DLR at det bare er 50 prosents sjanse for at bilindustrien bidrar tilstrekkelig til 1,5-gradersmålet. Skal sjansen økes til 66 prosent, må ingen nye fossile biler selges i 2025, altså tilsvarende Norges mål. For EUs del er det i praksis umulig, mener DLR.

Uansett må EUs bilfabrikanter ta seg sammen: Ifølge Bloomberg New Energy Finance sin rangering av elbil-produsenter dankes de nemlig kraftig ut av kinesiske konkurrenter. BMW kaprer tredjeplassen, mest takket være salg av plugin-hybrider. De er likevel milevis bak kinesiske BYD og BAIC. Tesla er for øvrig ikke med på rangeringen. De selger fortsatt for få biler globalt til å nå opp i dette selskapet.

Tropiske orkaner rammer de fattigste hardt: Florence og Mangkhut herjet hver sin del av verden sist uke. Ifølge The New Republic viste de også hvordan konsekvensene av klimaendringene rammer skjevt økonomisk, geografisk og sosialt. Tyfonen Mangkhut, preget av kraftige vinder, rammet fattige områder spesielt hardt. Stormen har også påvirket matproduksjonen. 250.000 tonn ris gikk tapt i tyfonen bare på Filippinene, melder Reuters, vesentlig mer enn det som var fryktet. Mangkhut har i tillegg gjort store skader i Guangdong-provinsen i Kina, også et viktig område for risproduksjon. Channel News Asia spår at stormen kan få ringvirkninger på lengre sikt for matforsyningen over store deler av Sørøst-Asia. For øvrig: Var de enorme nedbørsmengdene i Florence bare nok en tilfeldig tusenårshendelse? Eller en konsekvens av global oppvarming? Dette kan du lese mer om på Inside Climate News, Carbon Brief og i Washington Post.

Apropos: Det er ett år siden orkanen Maria ødela store deler av Puerto Rico. Antakelig døde nærmere 3000 som følge av uværet. Rolling Stone har gått gjennom hvordan og hvorfor det gikk så galt. En tragisk, og i dette tilfellet godt fortalt historie.

Vi styrer mot 6-13 meters havstigning: Vi kan med dagens oppvarming være i ferd med å starte en betydelig nedsmelting av deler av isen i Antarktis. Det kan over tid få havet til å stige 6-13 meter over dagens nivå, melder Washington Post. I en ny artikkel i Nature har forskere analysert sedimentlag nær iskanten i Antarktis, som viser at en senkning i terrenget kalt Wilkes Subglacial Basin har vært isfritt eller dekket av mye mindre is i historisk varmere perioder med høyere havnivå. Problemet er at i flere av disse periodene, som en for bare 125.000 år siden, var jorden bare litt varmere enn den er i dag. Og da var altså havnivået mange meter over dagens. Det forskerne ikke kan si ut fra dataene de har, er hvor lang tid nedsmeltingen vil ta denne gangen.

Sol+batterier blir billigere enn gass: Selv der solen nesten alltid skinner, er det utfordrende å sikre balansert strømforsyning. Derfor sper solenergileverandører gjerne på med gasskraft på kvelds- og nattestid. Men nå melder Bloomberg New Energy Finance (BNEF) at lavere batterikostnader fører til at solfarmer med batterilagring kan konkurrere ut gasskraft. I første omgang gjelder dette for solrike områder som det sørvestlige USA. BNEF-analytiker Hugh Bromley mener imidlertid dette er noe vi antakelig vil se stadig mer av også andre steder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbruk har rundet toppen i Kina: Dette ifølge det statlige kinesiske oljeselskapet CNPC. De spår også at Kinas bensinforbruk vil nå toppen i 2025, melder Reuters. Oljeetterspørsel antas å toppe innen 2030. Som Wall Street Journal melder de seg på i et tett felt av sprikende prognoser for oljens fall. Mest optimistiske per idag er Carbon Tracker Initiative og DNV GL som spår topp alt i 2023, som vi meldte sist uke. Ikke alle er overbevist: Dan Eberhart, oljekommentator og sjef for oljeserviceselskapet Canary, LLC, avviser blankt prognosene fra Carbon Tracker og DNV GL.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Her øker elbilsalget mest

Polen har den høyeste veksttakten i elbilsalget blant de europeiske landene.

25. november 2025
Les mer
To menn går forbi et bakteppe med et flyfoto av Amazonas-elven og teksten "BRASIL COP30 AMAZÔNIA BELÉM CLIMATE SUMMIT".

Mulig å lande på 1,5 grader, mener forskere

Denne ukas fem nyheter: Mulig å lande på 1,5 grader, grønne aksjer opp 50 prosent i år, nye subsidier til gammel kullkraft, ny plan for 1300 milliarder dollar i klimafinansiering og påbud om solceller på parkeringsplasser.

7. november 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert og lader ved en ladestasjon utenfor en bygning med gul skilting.

Elbilmomsen forsvinner gradvis – hva skjer da?

Elbilmomsen skal gradvis fases ut – først vil regjeringen senke momsgrensen på nye elbiler fra 500.000 til 300.000. Vi spør Askill Harkjerr Halse fra TØI hva det betyr for elbilsalget.

15. oktober 2025
Les mer
På en fabrikk plasserer arbeiderne en stor pappeske merket med produktinformasjon på en pall med solcellepaneler.

Investorer strømmer til den grønne omstillingen

Denne ukens fem utvalgte nyheter: Ren energi-aksjer surfer på KI-bølgen, IEA ser fortsatt stor fornybar-fart, Trump-kutt i grønn statsstøtte, humanitært klima-visum og kjernekraft i Sveriges skjærgård.

10. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026