1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 14. mars 2023
Sist oppdatert 19.3.2023, 12:58
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

EUs kraftmarkeds­reform: EØS-relevant fra ende til annen

På første side av EU-kommisjonens forslag til kraftmarkedsreform står det i parentes at dette er «Text with EEA relevance», altså et regelverk som vil gjelde også for EØS-landet Norge.

Budsjettkonferanse

EUs kraftmarkedsreform er EØS-relevant. Sp er mot å mot å gi «makt over norsk energipolitikk til EU», heter det i forslaget til landsmøtet. Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum får flere vanskelige saker å snakke om. (Foto: Alf Simensen / NTB)

Publisert 14. mars 2023
Sist oppdatert 19.3.2023, 12:58
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Det er et svært omfattende regelverk for energi- og kraftmarkedene i EU og EØS fra før – og nå kommer det forslag om endringer i mange direktiver som i tidligere versjoner er gjort gjeldende for Norge.

  • Les Alf Ole Asks sak om innholdet i kraftmarkedsreformen som EU-kommisjonen presenterte tirsdag.

Tilfeldigvis presenteres forslaget noen dager før Senterpartiets landsmøte, der det foreligger forslag om å si klart nei til EUs fjerde energimarkedspakke.  Kraftmarkedsreformen innebærer nytt regelverk oppå den fjerde pakken – og forslag til reguleringer for eksempel om hvordan anbud for utbygging av ny kraftproduksjon skal organiseres.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Må spørre Brussel

Det legges også opp til en mekanisme der statene kan gå inn å regulere kraftprisene hvis de er svært høye. Men det er EU-kommisjonen som skal avgjøre om krisetiltak kan innføres. For Norges del betyr det Eftas overvåkingsorgan ESA. Dette er ikke noe norske myndigheter kan bestemme selvstendig uten å spørre Brussel først.

I Senterpartiet vil dette ganske sikkert bli sett på som nok et eksempel på at Norge har overlatt altfor mye makt til EU på energiområdet allerede – og at det i alle fall ikke bør åpnes for enda en runde med EU-tilpasning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og foran SVs landsmøte snakker påtroppende leder Kirsti Bergstø om at Sp og SV vil kunne finne sammen mot «overstyringer fra EU og stadig nye EØS-regler».

Det er dessuten langt fra opplagt hvordan verdien av den norske vannkraften vil bli priset i et system som skiller mer mellom fleksibel og ikke-fleksibel kraftproduksjon, slik EUs reform legger opp til. Verdien av den regulerbare vannkraften vil være svært høy også fremover. Norske kunder risikerer å måtte betale en høy pris for dette, dersom man ikke finner ordninger som omfordeler verdiene på en god måte.

Strømprisutvalget som kommer med sin innstilling til høsten vil måtte teste sine ideer mot det nye EU-regelverket som er under utforming.

Acer i Høyesterett

Parallelt med de politiske prosessene har Høyesterett nylig meddelt at Nei til EUs søksmål om Acer-vedtakets gyldighet skal behandles i plenum. Vår høyeste domstol betrakter altså dette som en svært viktig sak. Hvis Nei til EU vinner frem, vil beslutningen om å innlemme den tredje energimarkedspakken Stortinget gjorde i 2018 kunne bli kjent ugyldig. Acer-vedtaket ble fattet med alminnelig flertall, uten at «EU-paragrafen» i grunnloven ble brukt. Den skal sikre mindretallsvernet ved suverenitetsavståelse. Dette er altså ikke noen man kan ta lett på.

Våre støttespillere

I det nåværende Stortinget er det ikke noe tre-fjerdedels flertall for å avstå suverenitet, slik det var i forrige periode. Men da omgikk flertallet denne problemstillingen for å unngå å skape presedens.

Høyesteretts behandling av denne saken kan få enda større rekkevidde enn Fosen-saken og snevre inn Stortingets handlefrihet i EØS-saker vesentlig.

Norge tett innvevd

Det er ingen tvil om at Norge gjennom årene har overlatt mye av regelproduksjonen og politikkutformingen på klima- og energifeltet til EU. Den videre behandlingen av kraftmarkedsreformen vil synliggjøre dette ytterligere. Norge er så tett innvevd fysisk og økonomisk med våre naboland at det er svært vanskelig å se for seg et regime som innebærer at Norge, i hovedsak, ikke følger regelverket som utvikles. En #norexit på energiområdet vil ha store og uoversiktlige konsekvenser og kanskje sette EØS-avtalen som sådan i spill. Det er flere parter i dette gamet. Norge kan ikke plukke fritt fra EUs regelverk. Også EU-siden kan under gitte omstendigheter velge å sette ting på spissen.

Det kan vise seg å være grenser for hvor lenge Norge kan vente med å innføre relevant EU-regelverk, som stadig utvikles og blir gjort gjeldende i nabolandene.

Tenkningen bak EUs kraftmarkedsreform er å gjøre forbrukere og næringsliv mindre utsatt for høye og svingende priser, samtidig som det investeres friskt i fornybar energi. Lange kontrakter skal dempe priseffekten fra fossil kraftproduksjon, mens lokal energiproduksjon og -deling stimuleres. Avkarboniseringen skal skje med forbrukerne om bord – til gunst for folk flest.

Målene samsvarer godt med ønskene fra et bredt flertall i det norske Stortinget. Lengre kontrakter er som kjent et hovedgrep også fra regjeringens side.

Upopulær regjering

For den skadeskutte og upopulære Støre-regjeringen betyr EUs kraftmarkedsreform likevel trolig mer bråk og intern uenighet. Strømprisene er en varig plage – ikke bare for Arbeiderpartiet, men for hele det energipolitiske etablissementet. Tilliten til hele energisystemet, kraftbransjen og institusjonene, er på et lavmål. Det er en svært stor jobb å gjenvinne tilliten, og det er ingen som har oppskriften klar.

Senterpartiet er stort sett enig med seg selv når det gjelder energipolitikken, selv om enkelte stiller krav som går lengre enn partiledelsen legger opp til. I Arbeiderpartiet er holdningen mer splittet. Men det er ingen tegn på at Jonas Gahr Støre vil gi etter når det gjelder krav om systemendringer – og EØS-avtalen kommer Ap til å holde fast på.

Senterpartiets landsmøte kan gi Støre enda mer å kjempe mot. «Senterpartiet er mot å gi makt over norsk energipolitikk til EU», heter det i vedtaksforslaget. Da blir det vanskelig å akseptere EUs kraftmarkedsreform, selv om innholdet og målene er ganske godt i tråd med Ap/Sp-regjeringens politiske linje.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Tre personer sitter ved et bord med mikrofoner under en pressekonferanse; kvinnen i midten smiler, mens de to mennene på hver side virker fokuserte.

Budsjettforliket ga dobbel seier til Senterpartiet

Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum får det som han vil – både når det gjelder oljepolitikken og avgiftene på diesel, bensin og kunstgjødsel. Det er lett å forstå SV og MDGs misnøye – og underlig at Ap lar Sp dempe bruken av klimaavgifter.

30. november 2025
Les mer
To tjenestemenn står på podier med EU-kommisjonens logoer, med det norske flagget og EU-flagget bak seg, og taler på et pressemøte.

EUs ren energi-pakke kan begrense strømflyten fra Norge

Istedenfor å øke eksporten av strøm, gir EUs ren energi-pakke Norge mulighet til å redusere den – og dermed prissmitten fra utlandet, skriver forsker Per Ove Eikeland.

10. november 2025
Les mer
To tjenestemenn taler på podier med en skjerm bak seg som viser "2040 EU Climate target: En vei til velstand, konkurranseevne og klimanøytralitet innen 2050" på et arrangement i regi av Europakommisjonen.

Begrenset handlingsrom for Norge

Om EU får et lavere klimamål enn Norge, kan regjeringen havne i en kinkig situasjon. Vi spør professor Elin Lerum Boasson hva det innebærer.

10. oktober 2025
Les mer
En kvinne i blå kjole taler på et tydelig podium på en scene, mens fotografer tar bilder i et rom med blå belysning.

Klimapolitikken etter valget: Hvor går Høyre?

Oppvasken er i gang i Høyre etter valgnederlaget. Hvor partiet nå plasserer seg i klimapolitikken er veldig viktig. Det er stor strekk i laget.

11. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket