1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Torbjørn Johannson
Torbjørn Johannson
Styreformann i ASKO.
Publisert 4. april 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Det er ikke noe reelt alter­nativ til biodriv­stoff

Biodrivstoff representerer både svakheter og utfordringer. Men det er ikke noe alternativ til biodrivstoff hvis Norge skal nå sine klimamål. Å kritisere uten å komme med reelle alternativer, blir for lettvint.

Biogass – Asko

I godstransporten er biodrivstoff er nødvendig, skriver Askos styreformann Torbjørn Johansson. (Foto: Asko)

Publisert 4. april 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 16:15
Artikkelen er mer enn to år gammel
Torbjørn Johannson
Torbjørn Johannson
Styreformann i ASKO.
I godstransporten er biodrivstoff er nødvendig, skriver Askos styreformann Torbjørn Johannson. (Foto: Asko)

Transport er det største utslippsområdet i Norge i ikke-kvotepliktig sektor, hvorav utslipp fra bilene er betydelig. Vi må skille mellom utslipp og virkemidler mellom henholdsvis privatbiler og tung/-varetransport. Vi ønsker mest mulig av privatbilismen over på kollektivtransport og privatbilene har et reelt – om enn foreløpig lite i omfang – alternativ i elektrifisering. For tungtransporten er biodrivstoff i overskuelig fremtid eneste alternativ.

ASKO har 600 lastebiler. Vårt mål er å være klimanøytrale innen 2020. Vi var først i verden med lastebil drevet med bioetanol, et bærekraftig biprodukt fra celluloseproduksjonen på Borregaard. 40 bioetanolbiler sørger for tilnæmet nullutslipp av fossilt CO₂ i Oslo hver dag. I fjor lanserte vi Norges første eldrevne lastebil og senere i år Norges første hydrogendrevne lastebil. El og hydrogen er fremtiden, men teknologien er langt fra klar til utrulling i stort omfang på mange år. Biodrivstoff er eneste alternativ i mange år fremover, men forhåpentligvis også en overgangsordning.

Det koster mer. Ja, hadde nær sagt selvsagt. Skal vi ikke satse på klimavennlige alternativer fordi det koster noe mer? Med en slik holdning har vi jo tapt klimakampen før den er påbegynt!

ASKO satser kun på bærekraftig biodrivstoff uten palmeolje. Vi vil foredle matavfall som i dag går til forbrenning til bærekraftig biogass og naturgjødsel.  Bioetanolen er bærekraftig, biprodukt fra celluloseproduksjonen. Øvrig biodrivstoff er basert på avfall, det vil si bærekraftig. Vi vil ikke ta i bruk biodrivstoff som konkurrerer med arealer fra matproduksjon, men det er enorme landbruksarealer i verden hvor det aldri vil bli produsert mat og slik sett er ikke bærekraftig et entydig begrep.

Skogen representer enorme ressurser som skal forvaltes, blant annet til biodrivstoff. At denne produksjonen enn så lenge er jomfruelig og kostbar, er jo ikke noe argument for at Norge ikke bør satse offensivt på en foredling som kan bidra for å nå våre klimamål. Det er mange synspunkter på skog og biodrivstoff som nesten virker bakstreverske.

Ja, biodrivstoff vil være en knapp ressurs i dag hvis all transport skulle basere seg på det. Men det er jo ikke noe argument for at vi ikke skal ta i bruk det som finnes av slike ressurser og gjennom vår etterspørsel bidra til en ytterligere utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politisk redaktør i Aftenposten Trine Eilertsen hadde et nyansert innlegg 21. mars – «Klima for å stille spørsmål». Ja, vi skal stille kritiske spørsmål, men også sørge for gode svar som kan bidra til å løse klimautfordringene. Ellers blir vi ansvarsløse.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
To menn går i hver sin retning foran store amerikanske og kinesiske flagg ved et formelt møtebord, med G20 Japan 2019-skilt i bakgrunnen.

Det foregår en energitransisjon, ikke bare en energiaddisjon

Verdens forbruk av fossil energi har ennå ikke nådd toppen. Men tegnene på at det likevel foregår en omfattende energitransisjon er åpenbare – for de av oss som vil se realitetene i øynene.

27. august 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE