2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.
Publisert 19. mars 2021
Sist oppdatert 19.3.2021, 16:58
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Høyre og MDG må finne sammen

Blågrønt regjeringssamarbeid på fremmarsj; også aktuelt i Norge?

h-mdg

Høyre og MDG har et godt utgangspunkt for en felles tilnærming til viktige samfunnsspørsmål, skriver artikkelforfatteren. (Foto statsminister Erna Solberg: Statsministerens kontor/Torbjørn Kjosvold, Forsvaret, CC: by-nc. MDG-leder Une Bastholm: MDG, CC:by-sa.)

Publisert 19. mars 2021
Sist oppdatert 19.3.2021, 16:58
Artikkelen er mer enn to år gammel
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.

Partier som vil beholde regjeringsmakten, må alliere seg med sentrumsgrønne partier. Omtrent slik kan vi oppsummere beskjeden fra velgerne ved denne ukens parlamentsvalg i Nederland, der både det grønnliberale partiet D66 samt koalisjonspartneren, det liberalkonservative partiet til statsminister Mark Rutte, gikk seirende ut av valget. Meldingen fra velgerne i de tyske delstatene Baden-Württemberg og Rheinland-Pfalz er mer tvetydige, men i folkerike Baden-Württemberg gjorde De Grønne sitt beste valg noensinne i en delstat. De Grønne hentet velgere fra alle partier, særlig konservative CDU.

«Greencons» are a new political alliance for an uncertain age, skrev Economist sist sommer, i lys av suksessen med blågrønne regjeringskoalisjoner i Irland, Østerrike og Tyskland.

I Norge er det få som snakker om regjeringssamarbeid mellom Høyre og Miljøpartiet De Grønne (MDG). Kan Senterpartiets kampanje mot CO₂-avgiften utfordre det politiske kartet i Norge, og på sikt danne grunnlag for blågrønt regjeringssamarbeid også i Norge?

«Det er vår fordømte plikt som ansvarlige politikere å stå i dette, og bidra til gode debatter om hvordan vi kan bøte på konsekvensene» av CO₂-avgiften, skrev olje- og energiminister Tina Bru (H) i en kommentar publisert på Energi og Klima.

CO₂-avgift et viktig grep

Biltrafikken er avgjørende fordi Norge har vannkraften, og dermed ikke kan nå klimamålene ved å kutte utslipp fra innenlands energiproduksjon og oppvarming. Det som monner for å nå klimamålene, er transportsektoren, pluss en del punktutslipp fra industri, byggeplasser, avfall og landbruk.

I lys av dette lanserer klimameldingen et uhyre viktig grep: CO₂-avgiften er ikke noe det skal forhandles om fra år til år. Regjeringen vil at partiene skal forplikte seg til en jevn opptrapping av avgiften fra dagens 600 kroner til nær 2000 kroner i 2030, samtidig som virkefeltet utvides til å dekke flere utslipp. På denne måten utstyrer den borgerlige regjeringen klimapolitikken med en idemessig overbygning: Det er ikke primært offentlige klimaplaner, men prisene i markedet som gir de beste signalene til teknologiutviklere, bedrifter og lokalsamfunn og dermed avgjør hvor raskt og effektivt omstillingen vil gå. Forutsigbarhet er avgjørende for å utløse investeringsbeslutningene og atferdsendringene som kreves for å nå målet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er høyst uklart hvor en regjering utgått fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil legge seg i klimapolitikken. Sp vil presse Ap til ikke å støtte en opptrapping av CO₂-avgiften, og om partiet har kraft til å stå imot, er langt fra sikkert. At Ap lar seg presse, vises ved at partiets talsperson Espen Barth Eide vil halvere opptrappingen av CO₂-avgiften når det gjelder bensin- og dieselavgift.

Høyre, Venstre, KrF + MDG

Ser vi utover det dagsaktuelle bildet og frem mot stortingsvalget om fire år, taler mye for at de borgerlige regjeringspartiene og MDG vil kunne utgjøre et regjeringsalternativ til en Ap/Sp-koalisjon støttet av SV. De konservatives tradisjonelle føre-var-tenkning og vektlegging av forvalteransvaret gir et godt utgangspunkt for en felles tilnærming til viktige samfunnsspørsmål. Begge partier vil legge vekt på at prisen på utslipp og miljøskading må opp, og at markedet, teknologien og den private skaperkraften tas i bruk for å løse miljøutfordringene.

Selv når det gjelder oljepolitikken kan man forestille seg at et kompromiss vokser frem: Høyre godtar – slik mindretallet i programkomiteen foreslår – å avvikle skattefordelene til oljeselskapene mens MDG går med på å la næringen gradvis bygge ned seg selv uten innblanding fra politikerne. På klimafeltet er samarbeidet med EU om fire år blitt så viktig at både Høyre og MDG diskuterer om Norge bør søke fullt medlemskap.

Dette er selvsagt bare ett scenario, et annet kan være at MDG ikke klarer å utmeisle en liberal og markedsvennlig profil slik flere av søsterpartiene har gjort. Hvis det skjer, blir spørsmålet – når koronakrisen og 2021-valget ligger bak oss – om Høyre og regjeringspartiene griper muligheten til å utforme en blågrønn politikk som appellerer til velgere som i økende grad både er mer verdi- og mer kunnskapsbaserte enn tidligere.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

Ursula von der Leyen og Fatih Birol under pressekonferanse

IEAs «World energy outlook»: En samling argumenter for rask energiomstilling og store utslippskutt

Men verden er for sent ute med utslippskutt til å begrense oppvarmingen til 1,5 grader uten store og kostbare investeringer i teknologier som fanger CO₂.

12. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En mann i blå dress står ved et bord og strekker seg etter et stykke gul kake med røde dekorasjoner i en moderne kjøkkeninnredning.

Støre styrer videre – men det nye Stortinget kan gi mange ulike flertall

Jonas Gahr Støre og Ap har «tuttifrutti»-partiene i ryggen, men det nye Stortinget gir mulighet for mange ulike flertall – ikke minst i saker innen klima- og energifeltet.

9. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026