1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Harald Solberg
Harald Solberg
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund
Publisert 22. mai 2019
Sist oppdatert 28.5.2019, 13:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Regje­ring uten ambi­sjoner for sjøtrans­porten

Norges Rederiforbund mener det er svært uheldig at regjeringen legger opp til å bryte med tydelige politiske målsettinger om å flytte gods fra land til sjø.

havn_trondheim

Sjøtransporten er den mest energieffektive transportformen, og sparer samfunnet for unødvendige utslipp, skriver artikkelforfatteren. Her skipet «Sletringen» til kai i Trondheim.

Publisert 22. mai 2019
Sist oppdatert 28.5.2019, 13:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Harald Solberg
Harald Solberg
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund

Regjeringen introduserte i Nasjonal transportplan en incentivordning for overføring av gods fra land til sjø. Denne ordningen har hatt bred politisk støtte, men blir nå beklageligvis verdiløs ved at bevilgningen til tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til sjø foreslås fjernet i Revidert nasjonalbudsjett. Det er ekstra uheldig at regjeringen med dette legger opp til en svært uforutsigbar politikk for næringslivet.

Omdisponering til veiprosjekter

Sjøtransporten er den mest energieffektive transportformen, og sparer samfunnet for unødvendige utslipp. Derfor har også et samlet politisk miljø vedtatt at det skal legges til rette for å overføre gods fra vei til sjø. Regjeringen og et samlet Storting har i forbindelse med Nasjonal transportplan 2018–2029 vedtatt en ambisjon om å overføre 30 prosent av gods som går over lange avstander fra vei til sjø og bane innen planperiodens utløp. Et av de viktige tiltakene regjeringen innførte i 2017, er tilskuddsordningen for godsoverføring. Nå er denne ordningen dessverre foreslått fjernet.

Paradoksalt nok foreslås midlene i ordningen omdisponert til blant annet veiprosjekter. Dette er stikk i strid med vedtatt politikk. I Nasjonal transportplan ligger det en samlet ramme på 1,7 milliarder kroner til ordningen som det hittil kun er innvilget støtte på om lag 150 millioner kroner til. Rederiforbundet mener en styrking av sjøtransporten er et viktig bidrag til at Norge når sine utslippsforpliktelser med reduksjon av CO₂-utslipp med 40 prosent innen 2030 (sammenlignet med 1990).

Trenger helhetlig løft for sjøtransport

Regjeringen har også i regjeringserklæringen vedtatt en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. I tillegg har internasjonal skipsfart mål om å halvere absolutte utslipp av klimagasser innen 2050 og bli karbonfri så raskt mulig. Hvordan skal Norge klare sine forpliktelser hvis regjeringen ikke prioriterer sjøtransporten?

For å lykkes med disse ambisjonene og målene, mener vi det må gjøres et helhetlig løft for å styrke sjøtransporten. Både ved å styrke transportformen for seg, og ved å styrke konkurransekraften til skipene sammenliknet med lastebilene. Dette innebærer mer helhetlig samferdsels- og transportpolitikk, styrking av sjøtransportens infrastruktur, legge til rette for utvikling og investeringer i miljøvennlige løsninger i havnene, modernisering og effektivisering av lostjenesten, legge til rette for flåtefornyelse i nærskipsfarten, forenkle og redusere sjøtransportens avgifter sammenliknet med veitransport, og styrke og videreføre tilskuddsordning for godsoverføring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fare for dårligere havnetilbud

Regjeringen har også i disse dager fremmet en ny havne- og farvannslov uten å lytte til næringen. Lovforslaget setter sjøtransportens hensyn til side og legger opp til en liberalisering av kapitalen i havnene. Vi står dermed i fare for å få et offentlig havnetilbud som er både dyrere og dårligere enn de behov næringen og samfunnet har. Det vil bli krevende for en næring som nå er midt inne i en grønn omstilling hvor satsing på infrastruktur for grønne løsninger og lav- og nullutslippsløsninger er avgjørende for å lykkes. Det er svært negativt at havnenes utviklingsmuligheter svekkes av regjeringen.

Stortinget har vedtatt en ambisiøs Nasjonal transportplan med klare målsettinger om å flytte gods fra land til sjø. Vi kan ikke se at dette følges opp i praktisk politikk når de nå fjerner bevilgningen til en etterspurt ordning for godsoverføring og samtidig fremmer lovforslag hvor havnenes utvikling nedprioriteres til fordel for kommunalt selvstyre. Det er på tide med et helhetlig løft og satsing på sjøtransporten – i tråd med vedtatt politikk – og en grønn fremtid.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer
En person går tur med en hund på en snødekt sti mens han holder en drink, med damp som stiger opp fra et vann og to mennesker som står i bakgrunnen.

Blir det en kald vinter?

Det er en økt sjanse for en stratosfærisk oppvarming i år. Dermed er det også økt sannsynlighet for en kald og tørr vinter, i alle fall i Sør-Norge.

22. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE