1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 7. mars 2023
Sist oppdatert 25.11.2025, 14:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Podkast

Forbrennings­motorens venner står på bremsen

Tyskland kjemper for forbrenningsmotoren, Frankrike kjemper for atomkraften og på toppen lurer subsidiekrigen med USA og kampen om å lede an i den grønne industriutviklingen.

Publisert 7. mars 2023
Sist oppdatert 25.11.2025, 14:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Tirsdag 7. mars skulle EUs Ministerråd formelt vedta at det kun skal selges utslippsfrie biler i EU fra og med 2035. Men forbrenningsmotorens venner har satt seg på bakbeina. 

  • Tyskland har fått med seg Polen og Ungarn og blokkerer for at vedtaket kan fattes, forteller Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Alf Ole Ask. 
    I Tyskland er det sterke krefter som vil beskytte landets bilindustri . De argumenterer for at EU også etter 2035 bør tillate salg av biler med forbrenningsmotorer gitt at bilene benytter e-fuel. 

Og mens Tyskland kjemper for forbrenningsmotoren kjemper Frankrike og atomkraft-klubben for atomkraftens rolle og omdømme .

I denne podkast-episoden får du en oppdatert status på de viktigste energi- og klimapolitiske sakene fra EU.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Rekordmåned for elbiler i Storbritannia

Elbilsalget i Storbritannia har aldri tidligere vært så høyt som i september i år.

6. oktober 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer

– EU står ved et veiskille

– Det kan høres ut som en floskel, men EU står nå ved et punkt der de må velge mellom landenes egne særinteresser eller fellesskapet, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

10. september 2025
Les mer
ANNONSE