1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 25. april 2019
Sist oppdatert 3.3.2021, 10:31
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Evoy vinner av Spir-prisen 2019

Vil ta opp kampen mot fossilt drivstoff i alt fra arbeidsbåter til fritidsbåter.

spirprisvinner2019

CEO i Evoy, Leif A. Stavøstrand (Foto: Bergen Næringsråd)

Publisert 25. april 2019
Sist oppdatert 3.3.2021, 10:31
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Skal klimamålene nås kan ingen sektorer forbli uendret. Det gjelder også de delene av maritim sektor som årets Spir-vinner retter seg mot. 

Med hel-elektriske fremdriftssystem vil Evoy konkurrere ut fossilt drivstoff i alt fra arbeidsbåter til fritidsbåter. Og ikke bare i nye fartøy. Selskapet skal også gjøre eksisterende småbåter utslippsfrie.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen deler ut årets pris til CEO i Evoy, Leif A. Stavøstrand

– Evoy sin visjon er å eliminere utslipp fra alle båter verden rundt, sier Leif A. Stavøstrand, CEO i Evoy.

I juryens begrunnelse heter det:

Juryen har i år vurdert i underkant av 30 kandidater fra hele landet.

Årets tre finalister ble plukket ut på bakgrunn av juryens vurdering av klimagevinst og forretningspotensiale. Her scorer alle tre svært høyt – selv om de retter seg mot helt forskjellige bransjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Juryen for SPIR-prisen 2019 har bestått av følgende personer:
  • Ole Petter Jakobsen, utviklingssjef, Vizrt
  • Linda Nøstbakken, professor og prorektor, NHH
  • Ingrid von Streng Velken, konserndirektør Innovasjon, BKK
  • Kikki Kleiven, klimaforsker, Bjerknessenteret for klimaforskning
  • Torbjørn Torsvik, direktør, PwC
  • Johannes Magnus, næringspolitisk rådgiver, Bergen Næringsråd
  • Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder, Norsk klimastiftelse

Premien er faglig kompetanse fra PwC til en verdi av 75 000 kr og en pengepremie på 50 000 kr.

Årets vinner har store ambisjoner – for selskapets utvikling og klimaet. Juryen har latt seg begeistre over personene som står bak– her finner man både energi og gjennomføringsevne. Potensialet for utslippsreduksjoner og verdiskaping er derfor stort.

Skal klimamålene nås kan ingen sektorer forbli uendret. Det gjelder også de delene av maritim sektor som årets vinner retter seg mot.

Med hel-elektriske fremdriftssystem vil vinneren ta opp kampen mot fossilt drivstoff i alt fra arbeidsbåter til fritidsbåter. Og ikke bare i nye fartøy. Selskapets skal også gjøre eksisterende småbåter utslippsfrie.

Det er en glede å utrope Evoy som vinner av SPIR-prisen 2019.

Les mer

Lydløs luktfri og utslippsfri båtidyll (Energi og Klima)
Selskapets hjemmeside: www.evoy.no

Bluesky

Les også

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Frps kortslutning

Hva skjer med Frps motstand mot elektrifisering? Og hva vil Tor Mikkel Wara gjøre i energi- og miljøkomiteen? 

10. oktober 2025
Les mer

55 nye elektriske lastebiler i august

I august ble det registrert 55 nye elektriske lastebiler og 385 fossildrevne lastebiler i Norge. De elektriske lastebilene utgjorde dermed 12,5 prosent av alle nye lastebiler registrert i august.

2. september 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer