1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Ylva Gulliksen
Publisert 13. februar 2020
Sist oppdatert 18.2.2020, 10:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Evoys seilas

En prat med fjorårets vinner av SPIR-prisen.

Evoy Flåmfjorden

Testkjøring på Flåmfjorden (Foto: Evoy)

Publisert 13. februar 2020
Sist oppdatert 18.2.2020, 10:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
Ylva Gulliksen

Under fjorårets Fornybarkonferanse ble vinneren av SPIR-prisen 2019 kåret. Bedriften som stakk av med seieren var Evoy; plassert i Florø med en stor visjon om å eliminere utslipp fra alle båter verden rundt.

Statsministeren som gudmor

– Da vi snakket sammen i april 2019 var dere i full gang med å ferdigstille utviklingen av fremdriftssystemet, hva har skjedd siden sist?

Daglig leder i Evoy Leif Stavøstrand kan fortelle at prototypen ble satt på vannet i juli 2019, for så å bli døpt av statsminister Erna Solberg i august. Siden har systemet bitt testet i samarbeid med fiskeoppdrettere, da det i første omgang er utviklet for kommersielt bruk.

Til tross for statsministerens velsignelse av Evoys båt, er momsfritak på elektriske båter fortsatt ikke blitt iverksatt i Norge. Da er det verdt å merke seg at organisasjonen Enova gir pengestøtte til anskaffelse og ombygging av skip.

– Fin synliggjøring

Om Evoy:

  • Etablert i 2018
  • Har utviklet et hel-elektrisk fremdriftssystem for båt
  • Vant SPIR-prisen 2019
  • Har en kundebase som strekker seg jorda rundt
  • Gjør sin første leveranse av ferdig produkt mai 2020
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan har SPIR-prisen hjulpet dere på veien?

– Det beste prisen brakte med seg, var økt synlighet av det vi holder på med og et utvidet nettverk. Vi fikk veldig mye oppmerksomhet takket være SPIR. Alle start-ups trenger å være synlige for at bedriften skal komme opp og fram, og dette ga SPIR-prisen oss på et veldig godt tidspunkt i Evoys utvikling.

– Videre fikk vi god bruk for konsulenttimene fra PwC, da de utviklet en investeringsanalyse for våre potensielle kunder. Ved å ta i bruk analysen kan de enkelt sette inn sine egne data og tall, og få ut en vurdering av lønnsomheten ved det å skifte til el-båt for sin bedrift.

Visjonen står sterkt

– Har dere fortsatt en visjon om å eliminere utslipp fra alle båter verden rundt?

– Vi jobber på, og starter opp med leveranser til våre første kunder nå i mai. I begynnelsen konsentrerte vi oss om det kommersielle markedet, der proffsystemet vårt er bygd for å gå tusenvis av timer i året. I fortsettelsen jobber vi nå med å utvikle fritidsbåtsystemer, både innenbords og utenbords, slik at vi kan gjøre oss gjeldende også på dette markedet.

På spørsmål om kundene først og fremst er fra Norge, kan Stavøstrand fortelle at Evoy har fått forespørsler fra alle kontinenter. Hvordan bedrifter fra alle verdenshjørner har fått nyss om bedriften i Florø kan forklares med høy plassering på googlesøk. Ettersom Evoy kan tilby en løsning som ikke har vært tilgjengelig på markedet tidligere, topper de Googles søkemotor.

Et råd fra Stavøstrand til dem som vurderer å nominere sin bedrift

– Prøv å skape litt entusiasme rundt det bedriften holder på med, det lyser igjennom!

Send inn din nominasjon her innen 20. februar

Vil du vite mer om Evoy?

Om du er nysgjerrig på hva Evoy holder på med, kan du finne dem på Norges største båtmesse «Sjøen for alle» i Lillestrøm 18.-22. mars.

Bluesky

Les også

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Rekordmåned for elbiler i Storbritannia

Elbilsalget i Storbritannia har aldri tidligere vært så høyt som i september i år.

6. oktober 2025
Les mer

55 nye elektriske lastebiler i august

I august ble det registrert 55 nye elektriske lastebiler og 385 fossildrevne lastebiler i Norge. De elektriske lastebilene utgjorde dermed 12,5 prosent av alle nye lastebiler registrert i august.

2. september 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer