1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 12. juli 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Tekno­logi som åpner for «airbnb» for elbil­la­dere

Det startet som en studentbedrift ved NMBU (Ås). Nå har de utviklet en programvare som gjør ladestasjonene smartere, og som lar kundene enkelt styre effektbruk, tilgangskontroll og betalingsløsning via nettet. Møt SPIR-kandidat SmartCharge.

Illustrasjon av SmartCharge montert på vegg

Foto: Meshcrafts AS/Åsmund Møll Frengstad

Publisert 12. juli 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

SPIR-prisen har som formål å synliggjøre norsk innovasjon og næringsutvikling som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn, og løfte frem historiene om personene som står bak. Gjennom sommeren vil Energi og Klima presentere årets ti utvalgte kandidater til SPIR-prisen 2018.

Hva er Smart Charge?

SmartCharge er et styringssystem for elbilladere som gjør det mulig å styre effekt, tilgangskontroll og betaling. En enkeltperson kan ved hjelp av vår software gjøre sin hjemmelader tilgjengelig for flere og ta betaling for strømforbruket – et slags airbnb for elbilladere. Et borettslag kan bruke programvaren som betalingsløsning og til å styre effektbruken, slik at man ikke overbelaster nettet. Det er også mulig for nettselskaper å bruke SmartCharge til å regulere effekten til ladepunktene, slik at man styrer unna de største forbrukstoppene. Dermed kan man redusere investeringsbehovet i nettet.

Vårt system gjør det også mulig å sende strøm fra bil til nett, men for at dette skal bli en realitet må teknologien på bilsiden utvikles.

Så lenge laderen er OCPP-kompatibel, som er den åpne elbilladestandarden, og er tilknyttet internett, så kan man kople seg til vårt system. Alt kan styres via mobil, brett eller PC.


Kandidat:
SmartCharge
Eier: Åsmund Møll Frengstad
Sted: Oslo
Oppstartsår: 2013
Web: www.meshcrafts.com
Kontaktperson: Åsmund Møll Frengstad

Hva er klimagevinsten?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den største klimagevinsten ligger i at vårt system støtter opp om et av de aller viktigste klimatiltakene – elektrifisering av transportsektoren.

Hvem er kundene deres?

Private boligeiere, sameier, borettslag, næringsbygg, parkeringsselskaper eller kommuner og fylker. I tillegg til energisektoren, både nettselskaper og selskaper som driver med salg. Vi anslår totalmarkedet i Norge til ca. 300 millioner NOK fra 2020.

Hvor langt har dere kommet med utviklingen av prosjektet?

Vi er tidlig i kommersialiseringsfasen. Vi har ved inngangen til denne sommeren kontrakter for vel 700 ladepunkter og har cirka 1000 app-brukere. Vi jobber nå med å sikre kunder.

Hva har vært de største utfordringene til nå?

Det har vært å få i gang salget. Det er en utfordring å selge et produkt som kundene ikke vet at de trenger.

Bluesky

Les også

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
En kvinne står på et podium med EU-emblemet og snakker i mikrofoner, mens et EU-flagg er synlig i bakgrunnen.

Von der Leyen: – Dette er Europas uavhengighets­moment

EU-kommisjonens president tegner et krevende bilde: EU er truet av Russland, utfordret av Kina og USA, og splittet i avgjørende spørsmål. Men klimaomstilling er fortsatt kjernen i planen for «Europas uavhengighet».

10. september 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer