Polen har den høyeste veksttakten i elbilsalget blant de europeiske landene.
Andelen elbiler av det totale bilsalget i EU var på 16,4 prosent i perioden januar til oktober 2025, viser nye tall fra den europeiske bilbransjens organisasjon ACEA. Elbilsalget økte med 25,7 prosent sammenlignet med samme periode i 2024.
Tar en med EFTA-landene og Storbritannia, var elbilandelen 18,3 prosent.
De fire største markedene i volum hadde vekst: Tyskland (39,4 prosent), Belgia (10,6), Nederland (6,6) og Frankrike (5,3).
Men det er andre land som peker seg ut når en ser på hvilke land som har størst prosentvis vekst. Polen topper denne statistikken med 124,6 prosent flere solgte elbiler i januar-oktober 2025 enn i samme periode i fjor.
I oktober isolert økte elbilsalget i Polen med hele 319,9 prosent sammenlignet med oktober 2024. Antallet biler er fortsatt relativt lavt: 4812 elbiler ble solgt i Polen, mens salget i Norge var på 10 852.
Flere produsenter har begynt å levere rimeligere elbilmodeller, noe som kan ha bidratt til salgsvekst de siste månedene, skriver Bloomberg. Totalt sett økte bilsalget i Europa med 4,9 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor.
November var sjette måned på rad at elbiler utgjorde mer enn 95 prosent av nybilsalget.
Bensin- og dieselbiler utgjør en stadig mindre del av nybilsalget i Norge. Seks måneder på rad har andelen elbiler av personbilsalget vært over 95 prosent, når bruktimporterte holdes utenom.
I Norge er det nå 914 263 elektriske personbiler av totalt 2 930 404 biler. Elbilene utgjør dermed 31,2 prosent av personbilparken.
I de andre kjøretøykategoriene er el-andelen lavere. 16,7 prosent av alle busser i Norge og 3,9 prosent av alle lastebiler er elektriske.
Se alle data for kjøretøyparken i Norge og per fylke på tilnull.no
Produksjon av elektrisk kraft og industrien er de to sektorene som står for de største direkte utslippene av klimagasser.
Kraftproduksjon sto for utslipp av 15,6 milliarder tonn CO₂-ekvivalenter (CO₂e) i 2024, viser data fra rapporten Emissions gap 2025 fra FNs miljøprogram. Rapporten fordeler utslippene på hovedsektorer av den globale økonomien.
Industrien sto for både utslipp fra energibruk (6,5 milliarder tonn CO₂e) og fra prosesser (5,1 milliarder tonn). Til sammen sto kraft og industri for nær halvparten av de globale utslippene på 57,7 milliarder tonn i 2024.
Deretter følger transport, landbruk og produksjonen av fossilt brennstoff.
73 prosent av klimagassutslippene stammer fra fossil energi og resten fra landbruk, arealendringer (som avskoging) og avfall. Figuren nedenfor tilordner utslippene av de ulike klimagassene til sektorer. Landbruk er den største kilden til utslipp av metan (CH4) og lystgass (N2O). Industrien er den største kilden til utslipp av fluorgasser.
Utslipp av klimagasser globalt fordelt på sektorer. (Figur: UNEP Emissions gap report 2025).
Salget av autodiesel er redusert med 20 prosent siden 2021.
Hittil i år (januar til og med oktober) er det solgt 1939 millioner liter autodiesel i Norge. Det er 475 millioner liter mindre enn på samme tid i 2021. Tallene for begge år inkluderer iblandet biodrivstoff.
Salget av bensin er 14 prosent lavere hittil i år sammenliknet med på samme tid i 2021, mens salget av anleggsdiesel er 10 prosent lavere.
Se endring i salg av bensin, autodiesel og anleggsdiesel per måned og år på tilnull.no
Metan-utslipp står for nær en tredel av global oppvarming. Landenes planer kan gi 8 prosent kutt innen 2030, men potensialet er mye større, ifølge FN-rapport.
Rapporten Global Methane Status fra FNs miljøprogram gjør opp status for initiativet om å kutte utslippene av klimagassen. På klimatoppmøtet i 2021 (COP26) ble en rekke land enige om å redusere de globale utslippene med 30 prosent innen 2030, målt mot nivået i 2020.
Menneskeskapte utslipp av metan kommer hovedsakelig fra tre sektorer: Landbruk, energi og avfall.
Verden er ikke på skjema til å klare målet på 30 prosent kutt, konkluderer rapporten. Metan-utslippene øker fortsatt. Uten nye tiltak vil de nå 369 millioner tonn i 2030, mot 352 millioner tonn i 2020. Den største økningen vil komme i landbruks- og avfallssektorene.
Men tiltakene er på vei – forhåpentlig. Klimamålene landene har meldt inn under Parisavtalen samt nasjonale handlingsplaner peker mot et kutt på 8 prosent innen 2030. Det forutsetter at de nasjonale målene nås.
Å klare det opprinnelige globale målet på 30 prosent kutt er mulig, men vil kreve at alle teknisk gjennomførbare løsninger tas i bruk, konkluderer rapporten.
Blant disse er å tette lekkasjer av metan i energiproduksjon og -transport, plugge igjen gamle borehull og bedre behandling av biologisk avfall i landbruk og avfallssektorene.
Karbonbudsjetter er en forenklet fremstilling av hvor mye klimagasser verden kan tillate seg å slippe ut og samtidig ha mulighet til å holde oppvarmingen under Paris-målene på 2 eller 1,5 °C.
I 2025 ligger de totale CO₂-utslippene ut til å bli på rundt 42 milliarder tonn (utslipp fra fossil energi samt skog og arealendringer). På karbonbudsjettet for 1,5 °C gjenstår det 170 milliarder tonn, ifølge rapporten. Med startpunkt i 2026 er det dermed fire år igjen på budsjettet med dagens utslippsnivå, med 50 prosent sannsynlighet.
Det er 12 år igjen før budsjettet til 1,7 °C er oppbrukt, og 25 år med budsjettet til 2 °C.
Forskerne baserer analysen på et gjennomsnitt av beregninger fra FNs klimapanel og nyere forskningsresultater. De understreker at det er stor usikkerhet knyttet til tallene.
Oppbrukt og gjenværende karbonbudsjett fra og med 2026 ved ulike nivåer på global oppvarming. (Kilde: Global Carbon Project).
Dersom landene når målene for 2030 og 2035 som de har forpliktet seg til under Parisavtalen, vil verden være på vei mot en oppvarming på 2,6 grader ved slutten av århundret. Det viser en ny analyse fra Climate Action Tracker. Det gjenstår altså et stort gap mellom Paris-mål og landenes ambisjoner.
Hittil i år har estimert årlig solkraftproduksjon i Norge økt med 70 GWh. Halvparten av veksten er kommet i Akershus og Buskerud.
Estimert årlig solkraftproduksjon, det vil si hvor mye solkraft vi kan produsere i et normalår, er nå på 650 GWh. Det er en økning fra 580 GWh ved utgangen av 2024.
I Akershus har estimert årlig solkraftproduksjon økt med 24 GWh til 108 GWh i år. I Buskerud har estimert årlig solkraftproduksjon økt med 10 GWh til totalt 49 GWh.
I Rogaland, Innlandet og Østfold har estimert årlig solkraftproduksjon økt med 5 GWh hittil i år.