Sveriges utslipp økte 7,4 prosent
Mindre forbruk av biodrivstoff og mer diesel førte til et hopp i Sveriges klimagassutslipp i 2024. Men det kommer bedre nyheter fra skogen.
Utslippene var på 47,5 millioner tonn CO₂-ekvivalenter (CO₂e) i 2024, viser endelige tall fra Naturvårdsverket. Utslippene økte med 3,3 millioner tonn (7,4 prosent) sammenlignet med 2023.
Hovedårsaken var at regjeringen senket den såkalte reduksjonsplikten. Dette er en ordning som innebærer at selskaper som omsetter drivstoff, skal redusere klimagassutslippene ved at biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff i et tempo myndighetene pålegger.
Utslippene fra transportsektoren økte med 21 prosent til 16,8 millioner tonn. Endringen i reduksjonsplikten førte til økt bruk av fossilt drivstoff, særlig diesel. Utslippene fra anleggsmaskiner økte med 33 prosent, også dette grunnet endringen i reduksjonsplikten.
Transportutslippene utgjør 35 prosent av Sveriges utslipp og er den største sektoren foran industri (30 prosent) og jordbruk (13). Sverige har et nasjonalt delmål for utslippskutt i transport på 70 prosent innen 2030 sammenlignet med nivået i 2010. Til nå har utslippene falt knapt 20 prosent, skriver Naturvårdsverket.
Siden 1990 har Sveriges samlede utslipp blitt redusert med 33 prosent. Utslippene er blitt kuttet mest i oppvarming til bygg, der utbygging av fjernvarme og overgang til varmepumper har vært de viktigste tiltakene.
Økt karbonopptak i skog
Sverige har et stort netto opptak av karbon i skog- og arealbrukssektoren. I 2024 økte opptaket med hele 8 millioner tonn CO₂e sammenlignet med 2023, til 54 millioner tonn. En trend fra 2010-tallet med fallende opptak ser ut til å ha snudd.
Naturvårdsverket peker på at veksttakten i skogen har økt noe. Samtidig var hogsten i 2023 og 2024 den laveste på ti år. Metoden for å telle skogopptaket er dessuten forbedret.
...



