Ligger an til å bomme grovt på klimamål for sjøfart og fiske
Norge har et mål om å redusere utslippene fra sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030. Vedtatt og politikk er ikke nok til å nå målet.
Grønn skipsfart – et satsingsområde
Åtte prosent av Norges klimagassutslipp kommer fra sjøfart og fiske. «Grønn skipsfart» har lenge vært et politisk satsingsområde. I Granavolden-plattformen (Høyre, FrP, Venstre og KrF) fra 2019 var det uttrykt en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030, sammenliknet med hva utslippene var i 2005. Denne ambisjonen ble fulgt opp med Handlingsplan for grønn skipsfart, og Stortinget støttet opp om ambisjonen i forbindelse med behandling av Stortingsmeldingen Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring i 2021.
Klimamelding 2035 – på vei mot lavutslippssamfunnet, behandlet av Stortinget våren 2025, bekreftet ambisjonen om å halvere utslippene fra sjøfart og fiske innen 2030.
Utslippene har økt
I 2005 var utslippene fra sjøfart og fiske på 3,2 millioner tonn CO₂e. For å nå målet må utslippene reduseres til 1,6 millioner innen 2030. I 2024 var utslippene fra sjøfart og fiske 3,6 millioner tonn – altså 12,5 prosent høyere enn i 2005.
Med vedtatt politikk vil utslippene være høyere enn i 2005
I utslippsframskrivingen presentert i regjeringens Klimastatus og -plan for 2026 er det ventet at vedtatt politikk vil redusere utslippene til 3,4 millioner tonn innen 2030. I 2024 var Norges totale klimagassutslipp på 44,6 millioner tonn CO₂e. Allerede vedtatt politikk er estimert å redusere utslippene til 37,8 millioner tonn i 2030. Politikk som er planlagt, men ennå ikke vedtatt kan redusere Norges totale utslipp ytterligere med 4,2 millioner tonn innen 2030.
Planlagt politikk kan kutte ytterligere 0,6 millioner
Regjeringens klimastatus og -plan presenterer ikke hvor stor del av disse 4,2 millioner tonnene som er ventet å bli redusert fra sjøfart og fiske. Men Klima- og miljødepartementet har delt underlagstallene som estimatene i regjeringens Klimastatus og -plan er bygd på. Disse underlagstallene, som er usikre, viser at tiltak som regjeringen vurderer, men som foreløpig ikke er vedtatt, slik som tiltak som vil bidra til raskere teknologiskifte og økt bruk av alternative drivstoff og biodrivstoff til sjøs, kan redusere utslippene fra sjøfart og fiske med ytterligere 629 000 tonn.
Det betyr at vedtatt og planlagt politikk samlet kan ta utslippene ned fra 3,6 millioner tonn i 2024 til 2,77 millioner i 2030. Det er 13 prosent lavere enn hva utslippene var i 2005, og godt unna målet om å halvere utslippene.
...






