1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Petter Hellman
Petter Hellman
Konsernsjef i Møller Mobility Group.
Bjørn Kj. Haugland
Bjørn Kj. Haugland
Administrerende direktør, Skift.
Publisert 28. august 2023
Sist oppdatert 4.10.2023, 12:09
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Bilde­ling i det offent­lige er en lavt­hen­gende klima­frukt

Transportsektoren i Norge står for omtrent en tredjedel av klimagassutslippene. Å bytte ut diesel og bensin til elektrisk er langt fra nok – vi må ha færre biler på veiene, skriver Petter Hellman og Bjørn K. Haugland i Skift.

3ZF8MmEOvYc

De fleste biler står parkert nesten hele tiden – bilparken må utnyttes bedre, skriver artikkelforfatterne. Her fra Pollen P-hus i Arendal. (Foto: Halvard Alvik / NTB)

Publisert 28. august 2023
Sist oppdatert 4.10.2023, 12:09
Artikkelen er mer enn to år gammel
Petter Hellman
Petter Hellman
Konsernsjef i Møller Mobility Group.
Bjørn Kj. Haugland
Bjørn Kj. Haugland
Administrerende direktør, Skift.

Styrtregn, flom og ødeleggelser i Sør-Norge den siste tiden er nok en påminnelse om hvor mye det haster med å gjennomføre klimapolitikk.

Ifølge regjeringens klimastatus ligger Norge i dag an til å kutte utslippene med 25 prosent innen 2030, mens målet er 55 prosent. Vi trenger mer av alt, raskere, men sitter samtidig fast i et oljeindustrielt kompleks som forsinker grønn omstilling i viktige sektorer utenfor kvotesystemet.

Privatbiler står 98 prosent av tiden

Norge er langt foran innen utslippskutt fra privatbilismen som følge av elbilene, men vi har fortsatt en stor utfordring med at bilene våre står parkert mesteparten av tiden.

Vi i transportskiftet i Skift har sett på tallene. En gjennomsnittlig privatbil står stille 98 prosent av tiden.

Det betyr at den ruller i kun 2 prosent av tiden. Så hvordan kan vi utnytte bilen mer effektivt?

Bildeling med elektriske delebiler kan bidra til mer effektiv forvaltning av bilparken og redusere antall stillestående biler. Bedrifter og det offentlige kan øke utnyttelsen av eksisterende bilpark ved å dele biler med privatpersoner utenfor kjernetiden, eller spare ca. 5 tonn CO₂-ekvivalenter per bil man unnlater å anskaffe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig frigjør bildeling verdifullt parkeringsareal ved å erstatte opptil 10–15 privatbiler og inntil 150 kvadratmeter.

Fire tiltak for offentlig sektor og næringslivet

I Nasjonal transportplan for 2018–2029 er det satt en rekke måltall for nye nullutslippskjøretøy. Dette er bra, men vi mener delingsøkonomi og styrket utnyttelsesgrad av bilparken kan bidra med både redusert transportbehov og kutt i utslipp – uten store kontroverser.

Derfor ønsker Skift, der noen av Norges største transport- og mobilitetsselskaper er med, å fremme en offensiv ambisjon om å kartlegge bildelingspotensialet for virksomheter, og mobilisere offentlige virksomheter og næringslivet til å gjennomføre følgende tiltak:

  • Øke kunnskapen om bildeling og nye forretningsmodeller basert på delingsøkonomi, og opplyse virksomheten om klima- og forretningsverdien ved å ta i bruk bildeling som et alternativ til egen bilflåte.
  • Kartlegge potensialet for delt mobilitet i virksomheten, ved å vurdere dagens bilflåte og geografisk-, bruks- og kapasitetsbehov.
  • Delta i et nettverk for nye forretningsmodeller basert på delingsøkonomi og oppfordre andre virksomheter i samme bransje til å følge lignende strategi og målsetninger.
  • Etablere en bildelingsordning for virksomheten der det er hensiktsmessig, basert på kartlagt mobilitets- og kapasitetsbehov.

Våre støttespillere

Norge har vært et foregangsland innen elektrifisering av bilparken og har allerede innført krav til nullutslipp ved offentlige anskaffelser av personbiler og lette varebiler.

Etter hvert som miljø- og klimaeffektene ved elektrifisering oppnås, oppfordrer vi virksomheter til å øke bilparkens effektivitet ved å satse på bildeling.

Et enkelt klimagrep som monner

Vi er nødt til å ta i bruk flere virkemidler for å nå målet om nullvekst i privatbilbruk i storbyområder, og øke tilgjengeligheten for mobilitetsknutepunkter og delingsmuligheter som fremmer kollektivtransport, sykling og gange.

Den offentlige bilparken består av over 40 000 biler, og transport står ofte for store deler av utslipp i offentlige virksomheters klimaregnskap. I områder med spredt bebyggelse kan det være utfordrende å etablere et levedyktig marked for bildeling på egen hånd, her kan kommunene gå foran ved å ta initiativ til offentlig innkjøp av delebiler.

Halden kommune har allerede gjort dette med suksess, og deres modell har inspirert kommuner og fylker som Nordre Follo, Viken, Asker og Oslo til å følge etter.

I en tid der det politisk er uenighet om kontroversielle klimatiltak, mener vi at dette er et enkelt klimagrep som monner. Det er billigere, enkelt å gjennomføre, tar mindre plass og er mer fornuftig bruk av ressursene våre.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026