1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 2. juni 2023
Sist oppdatert 3.6.2023, 08:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

EU-kommi­sjonen avviser å regulere bruken av privatfly

Flere EU-land ønsker å gjøre det dyrere å fly eller begrense private jetfly av klimahensyn. Men EU-kommisjonen vender tommelen ned.

b7ff1df4-159f-4a94-b855-181e0f25f58d

Den svenske minister for infrastruktur og bolig, Andreas Carlson, ledet ministerrådsmøte. Her på pressekonferanse med transportkommissær Adina Valean. Foto: Rådets pressetjeneste

Publisert 2. juni 2023
Sist oppdatert 3.6.2023, 08:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Tall fra organisasjonen Transport & Environment viser at privatfly forurenser fra 5 til 14 ganger mer pr. passasjer enn kommersielle fly. Derfor mener stadig flere EU-land at det er viktig at disse også må betale mer for sitt økte klimaavtrykk.

Før denne ukens møte for transportministre i EU hadde Østerrike, Frankrike og Nederland ytret ønske om å få til reguleringer. I en uformell debatt på møtet fikk de tre landene støtte fra Belgia.

Frankrike har forbudt korte kommersielle flyvninger innenlands. Nederlands hovedflyplass Schiphol forbyr privatfly, skriver Reuters.

Nei fra Kommisjonen

Men transportkommissær Adina Valean gjorde det klart på en pressekonferanse torsdag ettermiddag at Kommisjonen ikke kommer med noe forslag om å regulere privatfly. Kommisjonen har bare ett år igjen av sin mandatperiode.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Det er Kommisjonen som i EU har den suverene retten til å legge frem forslag til nye lover. Hverken Ministerrådet (medlemslandene) eller Europaparlamentet kan gjøre annet enn å be om forslag. Når Kommisjonen først har lagt frem forslag, kan de to andre institusjonene vedta, endre eller avviser disse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Behandle alle likt

Transportkommissæren mente det var bedre å behandle flybransjen under ett og ikke peke ut privatflyene som en egen gruppe.

Europaparlamentet og Ministerrådet er enige om å skjerpe reglene for utslipp fra passasjertrafikk med fly.

Island varslet at det ville legge ned veto mot dette i EØS, men det er nå forhandlet frem en løsning med overgansgperiode for Island. Denne skal nå godkjennes i den islandske nasjonalforsamlingen og av medlemsstatene i EU. Norge har ikke problemer med EUs skjerpede krav til luftfarten. Dermed ser det ut til at denne EØS-floken er løst.

Men stadig flere ser at de superrike kommer unna klimakravene som i økende grad rammer prisen for å fly for vanlige folk.

Våre støttespillere

I en nylig offentliggjort rapport fra Patriotic Millionaires og Institute for Policy Studies vises det til at mens passasjerer på kommersielle fly betaler stadig økende avgifter for å fly, slipper de som flyr private jetfly dette.

Flere kjøper fly

The Guardian skrev nylig at kjøp av private jetfly i 2023 vil passere toppnoteringene fra 2007, det vil si før finanskrisen. Totalt var det 5,3 millioner private flyvninger globalt i 2022. Det er rekord.

–Private jetfly er en hobby for de superrike som alle vi andre ikke har råd til, sa Østerrikes klimaminister Leonore Gewessler. Hun etterlyste strengere regler.

–Alle som ødelegger klima må også gi sitt bidrag, understreker hun, ifølge Euractiv.

Under denne ukens transportministermøte var både Tyskland og øystaten Malta blant dem som ikke ønsket å regulere dette.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket