1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 1. juni 2023
Sist oppdatert 3.6.2023, 03:21
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

For lite slakte­av­fall i EU til å dekke behovet for biodriv­stoff

Det finnes ikke nok slakteavfall eller dyrefett til å nå EUs mål om en tredobling av biodrivstoff-bruken frem til 2030. Norge importerer store mengder slakteavfall og fett fra USA og Kina for å dekke behovet for biodrivstoff.

88cdc166-0da0-4e79-b75e-e37b9ef0deca

Hva som puttes i drivstoff for å gjøre det mer klimavennlig, er ikke uvesentlig. Ny EU rapport er skeptisk den økte bruken av animalsk fett og det samme er det norske Miljødirektoratet. Foto: Mostphotos

Publisert 1. juni 2023
Sist oppdatert 3.6.2023, 03:21
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Innblanding av biodrivstoff i bensin eller diesel er en måte å redusere utslippene fra transportsektoren på. Dette er utslipp som øker og er til stor bekymring, viste en rapport fra EUs Miljøbyrå i fjor. Men nå viser det seg at EUs klimakrav gjør animalsk fett så attraktivt at fett av for god kvalitet brukes til å lage biodrivstoff. Det kan føre til en renessanse for palmeolje, frykter organisasjonen Transport & Environment (T & E).

Ikke nok slakteavfall

  • Du kan lese hele rapporten fra T & E  her.

Halvparten av slakteavfallet i EU brukes nå til biodrivstoff,  i tillegg til at det er råstoff til fôr til kjæledyr, og råvare i såpe og kosmetikk. I rapporten fra T&E pekes det på at det rett og slett ikke finnes nok slakteavfall eller dyrefett til å nå EUs mål om en tredobling av biodrivstoff frem til 2030.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Dermed risikerer en at det brukes deler av dyret som kunne brukes til dyrefôr eller menneskemat.

Tre grupper

Slakteavfall er delt inn i tre grupper. Kategori 1 og 2 er animalsk fett som ikke kan brukes som føde for mennesker eller dyr. Det har dårlig kvalitet eller det kan være infisert. Dette er normalt brukt til drivstoff eller i fjernvarmeanlegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kategori 3 er av bedre kvalitet og kan brukes av ulike industrier som for eksempel i dyrefôr, såpe og kosmetikk.

Norge importerer

Nylig la Miljødirektoratet i Norge frem en egen rapport om produksjon av biodrivstoff. 83,9 prosent av alt biodrivstoff i Norge kommer fra brukt frityrolje eller slakteavfall. Mesteparten av det norske biodrivstoffet importeres, bare halvannen prosent av biodrivstoff til veitrafikken i Norge er basert på norske råstoff, skriver Miljødirektoratet i sin rapport.

Importen skjer fra land langt vekk som Kina og USA. Dette fraktes til Norge i en transportkjede som ikke er utslippsfri. Bruk av biodrivstoff teller likevel uansett som null i klimaregnskapene.

Våre støttespillere

Råstoff for avansert biodrivstoff deles i to grupper i Norge: A-råstoff som består av blant annet skogsavfall. Mens B-råstoff er animalske biprodukter kategori 1 og 2 og brukt frityrolje.

«I EU defineres kun A-råstoff som avansert biodrivstoff, og for å stimulere til investeringer i ny produksjon, er det i det reviderte fornybardirektivet et eget minimumskrav for biodrivstoff av A-råstoff. B-råstoff har hele tiden vært ansett som avansert biodrivstoff i Norge, men aldri i EU,» skriver seniorrådgiver Torkil Dyb Remøy i Miljødirektoratet til Energi og Klima.

Det reviderte fornybardirektivet er ikke innført i Norge. 

«Likestillingen av A- og B-råstoff i Norge innebærer at det primært er B-råstoff som omsettes i Norge. Miljødirektoratet har anbefalt at det innføres et delkrav for A-råstoff, og at eventuelle økninger i bruken av flytende biodrivstoff i Norge skjer med biodrivstoff fra A-råstoff,» skriver Dyb Remøy.

«Brukt frityrolje er et råstoff som er forbundet med risiko for svindel. EU har lagt begrensninger på bruken av B-råstoff, men den fortsetter å øke i Norge,» skriver Miljødirektoratet i sin pressemelding.

Mer palmeolje?

Ifølge rapporten fra T & E oppga EU-land i fjor at de til sammen brukte to ganger så mye animalsk fett i kategori 1 og 2 som slakteri-industrien oppga at den leverte. Dette tyder på at fett i kategori 3 er blitt levert som kategori 1 og 2, fordi disse kategoriene er blitt mer verdifulle som biodrivstoff. Det er en risiko for at leverandører av dyrefett og produsenter av drivstoff nedgraderer animalt fett av høyere kvalitet for å møte fornybarkravene i transportsektoren. T&E mener dette kan være svindel og skadelig for klima.  

Barbara Smailagic, som er ekspert på biodrivstoff hos T&E, sier at det nå ser ut til at grisene vil få vinger. 

–I mange år har vi brent dyrefett i biler uten at de som kjører dem har visst om det. Nå vil det også være på tanken når vi flyr. Dette kan ikke bli bærekraftig uten at det går utover andre sektorer. De vil da bytte til mer skadelige alternativer som palmeolje. Vi trenger åpenhet. Forbrukerne må får vite hva som er på tanken når de kjører bil eller flyr, sier hun.

Dyb Remøy skriver at Miljødirektoratet også er kjent med at det er risiko for juks med kategorisering av biodrivstoff.

Ministermøte om grønnere drivstoff

Rapporten om slakteavfall i biodrivstoff lanseres rett før EUs transportministre møtes for nok en gang å diskutere mer klimavennlig drivstoff til flybransjen og skipsfarten. Den såkalte Refuel-EU pakken er i sluttspurten. Frankrike har sendt reglene for flybransjen ut på en ørkenvandring. Sammen med en gruppe land blokkerer de vedtak om dette og målet om et forpliktende fornybart krav på 42,5 prosent. Grunnen er at de vil ha en økt anerkjennelse av atomkraftens positive rolle i det grønne skiftet. Det svenske formannskapet har godt tro på at de vil løse denne floken før spanjolene overtar første juli.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer

Støre om Trumps ville tale, dyr elektrifisering på sokkelen og: Norgespris er i gang!

Hva sa statsminister Støre egentlig om Trumps antiklimatale i FN? Og: Nå kan du bestille Norgespris, men hva kan den føre til? Det er noen av temaene i ukens Klimax.

26. september 2025
Les mer

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket