1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 18. mai 2020
Sist oppdatert 18.5.2020, 12:42
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Med Rederi­for­bun­dets nye klima­stra­tegi bør tiden for å bygge fossil­d­revne skip være over

«Null utslipp i 2050». Det er Rederiforbundets nye klimastrategi. Den signaliserer et viktig taktskifte som bør få konsekvenser for hvordan skip designes og bygges fra nå av.

rederiforbundets klimastrategi

«Null utslipp i 2050» er tittelen på Norges Rederiforbunds nye klimastrategi.

Publisert 18. mai 2020
Sist oppdatert 18.5.2020, 12:42
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

I 2018 vedtok FNs sjøfartsorganisasjon, International Maritime Organization (IMO), at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050. Da denne ambisjonen ble vedtatt, ble den kalt en milepæl, og Parisavtalen for skipsfarten. Både det internasjonale rederiforbundet (ICS), det europeiske rederiforbundet (ECSA) og en rekke nasjonale rederiforbund – inklusiv Norges Rederiforbund – har støttet opp om IMOs klimaambisjon. Men nå høyner Norges Rederiforbund ambisjonsnivået.

«Parisavtalens mål er å begrense global oppvarming til 1,5 grader. FNs klimapanel gir oss ti år på å halvere klimautslippene og mener de må falle videre til null innen 2050», skriver administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg i forbundets nye klimastrategi.  

Rederiforbundet har vedtatt fire klimamål:

  1. Norges Rederiforbunds medlemmer skal kutte klimautslippene med 50% per enhet innen 2030 i forhold til 2008.
  2. Norges Rederiforbunds medlemmer skal kun bestille skip med nullutslippsteknologi fra 2030.
  3. Norges Rederiforbunds medlemmer skal ha en klimanøytral flåte fra 2050.
  4. Norges Rederiforbund skal arbeide for et internasjonalt forbud mot drivstoff som ikke er klimanøytralt fra 2050.

Det første målet er litt teknisk. 50 prosent utslippskutt er ikke i absolutte tall men målt i utslipp per transporterte enhet. Referanseåret, 2008, var et tut-og-kjør-år i skipsfarten med stor aktivitet og rekordhøye utslipp. Allerede i dag er utslippene per enhet rundt 30 prosent lavere enn i 2008.

Men de øvrige målene er gode og viktige. Mål nummer tre er utdypet med at nullutslippsteknologi skal fases inn «så raskt som mulig, og senest innen 2030 for å sikre at flåten i 2050 seiler uten utslipp».

Med mål om null utslipp i 2050 legger Norges Rederiforbund lista der den bør ligge for hele den internasjonale skipsfarten. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rederiforbundets medlemmer må gjøre mål om til handling

En strategi har ingen verdi om den ikke følges opp.
Jeg har tre forventninger til rederiforbundets medlemmer:

  • For det første må alle medlemmer vedta minst like ambisiøse mål, slik at målet om null utslipp også er inkludert i selskapenes forretningsdrift.
  • For det andre kan ingen rederi sette seg på tilskuerbenken og vente på at staten skal full-subsidiere teknologiskiftet, eller at andre skal levere løsningene. Rederiene må etablere partnerskap med verft, med energiprodusenter, batteri- og brenselcelleleverandører og andre aktører som kan bidra til å teste ut og skalere opp løsningene som kan konkurrere ut fossilt drivstoff.
  • Og for det tredje må rederiene unngå at skipene som designes og bestilles nå «låses inne» med eksisterende teknologi. De aller fleste skip har en levetid på 20-30 år, og mange seiler også mer enn 30 år.  Alle skip som sjøsettes de kommende årene må derfor designes og bygges slik at de kan konverteres fra fossilt drivstoff til utslippsfrie løsninger så snart teknologien er tilgjengelig.

.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
Et stort containerskip lastet med stablede containere seiler i nærheten av en travel havn, med kraner og andre containerskip synlige i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Seier for Trump: Klimaavtale for global skipsfart utsettes

Press og trusler førte frem for en fossilkoalisjon ledet av USA: Avstemning om det banebrytende rammeverket for utslippskutt i global skipsfart blir utsatt med et år.

17. oktober 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer
To store containerskip ligger til kai i en havn, stablet med fargerike containere, med kraner og en slepebåt i nærheten under en klar himmel.

Trump til åpen kamp mot globale klimatiltak

Denne ukens fem utvalgte nyheter: USA truer land som vil kutte skips-utslipp, konsekvensene av russergass til Kina, Trump mot havvind, knappere CO₂-lagre og spansk skogbrannfasit.

5. september 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026