1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 1. mars 2019
Sist oppdatert 1.3.2019, 15:24
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Kobler bygninger sammen i mikro­nett

Med omfattende elektrifisering av transportsektoren, øker også faren for overbelastning i strømnettet. IRene iSolutions er et alternativ til de som vurderer kostbare nettforsterkninger. Ved å koble flere bygg sammen i mikronett, gjør plattformen det mulig å redusere effekttoppene mot resten av nettet.

SAA bilde III

Sola Airport Arena: Ateas nye bygg i Rogaland var det første prosjektet der det ble etablert ett fullskala 760V DC mikronett i Norge. Leveransen ble utført av Integrate Renewables AS høsten 2018.

Publisert 1. mars 2019
Sist oppdatert 1.3.2019, 15:24
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

SPIR-prisen har som formål å synliggjøre norsk innovasjon og næringsutvikling som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn, og løfte frem historiene om personene som står bak. Energi og Klima presenterer årets ti utvalgte kandidater til SPIR-prisen 2019.

Thomas Flinskau, daglig leder i Integrate Renewables AS.

– Hva er IRene iSolutions?

– Det er en digital plattform som gjør det mulig å koble flere bygg sammen i såkalte mikronett. Ved å optimalisere energiflyten mellom byggene kan man også redusere effekttoppene som følger av økt elektrifisering. Plattformen kan også integrere egen energiproduksjon og energilagring. For eksempel kan man montere solceller på flere bygninger og koble alt sammen til ett felles system, gjerne i kombinasjon med en felles batteribank. IRene iSolutions åpner også for kommersiell handel på mikronettnivå, slik at kundene automatisk belastes for det de har konsumert og produsert.

– Hva er klimagevinsten?

– IRene iSolutions tilrettelegger for økt elektrifisering – som er et av de aller viktigste klimatiltakene. Ved å ta i bruk vår plattform styrer vi energibruken på en måte som gir jevnere effektbelastning på nettet – og dermed kan man unngå store, kostbare nettutbyggelser, spesielt i forbindelse med elektrifiseringen av transportsektoren.

– Hvem er kundene deres?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kundene finnes i alle områder der nettet i sin tid ble utbygd uten tanke på elektrifisering av transportsektoren, eller som er i vekst. Det kan være næringsparker med flere bygninger og mange parkeringsplasser, borettslag og sameier, øysamfunn eller byggeplasser. Markedet begrenser seg ikke til Norge.

Kandidat: IRene iSolutions
Sted: Stavanger
Eiere: Integrate Renewables AS
Oppstartsår: 2014
Web: https://www.irenewables.no

– Hvor langt har dere kommet med utviklingen av prosjektet?

– Beta-versjonen er alt klar og i fjor høst fikk vi innvilget støtte fra Enova til å ferdigutvikle plattformen. Dette arbeidet regner vi med er sluttført rundt påsketider.  Målet for 2019 er å installere IRene iSolution plattformen på 2-3 mikronett i Norge og muligens ett mikronett utenfor Norge. 

– Hva har vært de største utfordringene til nå?

– Det knytter seg i stor grad til det regulatoriske. Regelverket til NVE tillater ikke omsetning av energi mellom bygninger i Norge, og det er også en del usikkerhet rundt hvordan det nye tariffsystemet skal utformes.

– Vi måtte også vente svært lenge på konsesjon til å drive krafthandel på plattformen vår, men nå er dette omsider i orden. Jeg opplever nå at vi har en svært god dialog med NVE, i tillegg til at vi har fått veldig god støtte og veiledning fra Enova i forhold til hva de også mener skal til for å klare transformasjonen til lavutslippssamfunnet.

Bluesky

Les også

Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En hvit bygård med flere balkonger, hver med mennesker som står eller ser ut, og ett vindu med røde gardiner i midten.

Boligeierne frykter ikke omstridte EU-krav: Sammenfaller godt med mål Norge har vedtatt 

Huseierne og Norske boligbyggelag (NBBL) etterlyser konkrete støtteordninger for energieffektivisering, men beroliger boligeiere som er redde for kostbare pålegg.

22. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer