#Klimalederen31. august 2024Et optimistisk anslag mot høsten 2024Hva hvis Kamala Harris vinner presidentvalget i USA, Kina passerer utslippstoppen, og Putin presses på defensiven?
#Klimalederen28. juni 2024Like under overflaten peker sterke trekk i retning globale utslippskuttDenne #Klimalederen er en jakt på lyspunkter i en tid med mange nyheter om at tiltak mot klimaendringene kommer for sent og at tempoet i omstillingen er altfor svakt.
#Klimalederen30. mai 2024Spillet om flytende havvind: Regningen bør sendes oljeselskapeneKanskje Equinors forhandlingsutspill om subsidier til flytende havvind kan føre til et resultat som faktisk sikrer gode og stabile rammer for utbygging? Men politikerne må sørge for at regningen går dit den skal, nemlig til oljeselskapene.
#Klimalederen8. mai 2024Ny fornybar energi blir ikke billigRikelig tilgang på rimelig strøm har vært noe vi har tatt for gitt i Norge. Nå må vi venne oss til at dette tar slutt.
#Klimalederen18. april 2024EØS-utredningen: Hvor går Senterpartiets grense?Vil statsminister Jonas Gahr Støre følge opp anbefalingene fra EØS-utvalget? I så fall – går Senterpartiet ut av regjeringen?
#Klimalederen22. mars 2024Klimautslippene går ikke ned – svaret er smartere ressursbrukVi er på vei inn i knapphetens tidsalder. Ny teknologi hjelper, men vi må også bruke alle slags ressurser mye smartere enn før.
#Klimalederen29. februar 2024Svaret på klimapolitikkens tillitskrise: Mer og modigere fordelingspolitikkDet trengs nyskapende politikk og reformer som møter fordelingseffektene av klima- og energipolitikken på en mye bedre måte enn nå.
#Klimalederen9. februar 2024Europas fossile fetterDet blir nye omganger om Norges forhold til EU når EU-kommisjonen nå foreslår å kutte utslippene med 90 prosent til 2040.
#Klimalederen20. januar 2024Vi må alle endre atferd – men politikerne og næringslivet må gå i spissenForbruksbaserte utslipp: Vi setter store CO₂-avtrykk utenfor egne grenser. Skal vi få til atferdsendringer som monner, må politikken og næringslivet ta ledelsen.
#Klimalederen28. desember 2023Mindre av (nesten) alt – saktereMer av alt – raskere? Dessverre. Det bygges svært lite ny fornybar energi i Norge. Diesel- og bensinsalget er også overraskende standhaftig – i lys av at det er solgt over 300 000 elbiler de tre siste årene.
#Klimalederen2. desember 2023Klimapolitikken og energiomstillingen flytter store penger – derfor må vi snakke mer om fordelingFolk flest bør få CO₂-kompensasjon – akkurat som industrien. Klimapolitikken flytter milliarder. Da kan man ikke lukke øynene for fordelingseffektene som oppstår.
#Klimalederen11. november 2023Klimautvalget 2050 utfordrer ideen om at alt kan fortsette som før – bare vi sørger for nok «tekno-fiks»Klimautvalget 2050 leverer mange konkrete forslag, men også en metode som kan brukes på tvers. Vi må «unngå, flytte og forbedre» for å få til en omstilling som er tilstrekkelig dyp og bred.
#Klimalederen14. oktober 2023Mer importert biodrivstoff viktigste virkemiddel når Norge skal nå 2030-måleneStatsbudsjettet for 2024 gir svar på en del store spørsmål i klima- og energipolitikken, men mye står fortsatt åpent. Sjekk også hvor de store pengene går: CO₂-kompensasjon for industrien sluker 6,4 milliarder kroner neste år.
#Klimalederen23. september 2023Styringspartiene Ap og Høyre taper tillit – hva blir klimaeffekten?Arbeiderpartiet og Høyre er begge i krise. Hva blir klimaeffekten – og hva om vi får generasjonsskifter i begge partier før valget i 2025?
#Klimalederen2. september 2023Norges grønne omstilling – mange saker i spillDen norske klima- og energiomstillingen er inne i en periode der svært mange saker er i spill. Det er sterkt behov for sterkere og tydeligere lederskap.
#Klimalederen8. juli 2023Grønn omstilling i oljens skyggeOljenæringen og den grønne omstillingen: Er det plass til havvind, hydrogen, batterifabrikker og andre grønne satsinger – eller går både (elektrisk) kraft og arbeidskraft til oljen?
#Klimalederen17. juni 2023Veien mot 2050: Det holder ikke å bytte ut dieselbilen med en TeslaMot nullutslipp i 2050: Vi må belage oss på store endringer. Statsminister Jonas Gahr Støre bør erklære at «de store motorveiprosjekters tid er forbi».
#Klimalederen27. mai 2023Norge når nok 2030-målene – men trolig ved hjelp av kvotekjøpKlimamål og kvotehandel: Stadig mer tyder på at kvotekjøp i ulike former blir redningen for at Norge skal nå sine klimamål i 2030.