1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 5. mars 2019
Sist oppdatert 6.3.2019, 13:40
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Nytt bygnings­ma­te­riale kan erstatte betong

Betong er det vanligste byggematerialet i verden. Det har mange fordeler, men er også kilde til store klimagassutslipp globalt. Nå vil et oppstartsselskap fra Arendal tilby entreprenører et grønt alternativ til betong. Foamrox heter det.

Foamrox illustrasjon

ERSTATNING FOR BETONG: Bildet viser en hvitmalt nødutgang som går mellom to tunnelløp. Materialet som er brukt er Foamrox, utviklet av det sørlandske oppstartsselskapet med samme navn. Bildet er tatt før veggene i tunnelhvelvingen er montert. Foto: Foamrox

Publisert 5. mars 2019
Sist oppdatert 6.3.2019, 13:40
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

SPIR-prisen har som formål å synliggjøre norsk innovasjon og næringsutvikling som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn, og løfte frem historiene om personene som står bak. Energi og Klima presenterer årets ti utvalgte kandidater til SPIR-prisen 2019.

Rolf Jakobsen, produktutvikler og styreleder i Foamrox.

– Hva er Foamrox?

– Foamrox er et nytt konstruksjonsmateriale som består av skumglass og polyureamembran og som kan erstatte betong – i første omgang i ikke-bærende konstruksjoner. Nå i starten har vi fokusert på å introdusere Foamrox i vei- og jernbanetunneler med produkter som for eksempel rammer for nødskap, nødstasjoner, nødganger, brannsperrer og deler av tekniske bygg. Vi er også i ferd med å utvikle produkter som skal konkurrere med trekkekummer og kabelkanaler i betong.

– Men det er ingenting i veien for at Foamrox, med noe mer utvikling, også kan brukes til selve hvelvingen i tunnelen, altså tak og vegger. Foamrox veier under en tiendedel av betong og er dessuten både brannsikkert, vanntett og isolerende. Entreprenørene som jobber med materialet gir produktet svært gode skussmål.

– Hva er klimagevinsten?

– Betong er en klimaversting blant bygningsmaterialene, så det er å erstatte det med alternative materialer kan gi store utslippsreduksjoner. Fordelene med Foamrox er mange: Det meste av skumglasset vi bruker er produsert av resirkulert glass. I tillegg veier Foamrox-produktene mindre enn ti prosent av tilsvarende betongprodukter, noe som gir store reduksjoner i klimagassutslipp fra transport og montering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi planlegger å bygge et eget produksjonsanlegg for skumglass-plater i Norge, slik at enda mer av Foamrox-produksjonen skjer hjemme. Da kan vi benytte oss av kortreiste returglass og fornybar strøm i produksjonen, noe som vil gi ytterligere reduksjon av klimagassutslipp.

– Hvem er kundene deres?

– I dag er kunden våre entreprenører som jobber med tunneler og anleggsarbeid i Norge. De fleste er norske entreprenørselskaper, men også store utenlandske entreprenører er aktuelle i disse prosjektene. Foamrox har mange bruksområder, men vår satsing er for øyeblikket rettet mot tunneler og anlegg.

Kandidat: Foamrox
Sted: Arendal
Eiere: Foamrox AS
Oppstartsår: 2012
Web: www.foamrox.no

– Hvor langt har dere kommet med utviklingen av prosjektet?

– Vi er et typisk oppstartsselskap som nå skal bli et industriselskap. Per i dag har vi levert Foamrox-produkter til fem tunneler og noen anleggsområder.

Produktene våre er godt dokumentert av SINTEF, RISE Fire Research, Norconsult, Niras, Universitetet i Agder og Mechatronics Innovation Lab (MIL). 

– Hva har vært de største utfordringene til nå?

– Foamrox er et ukjent materiale for mange, selv om ingrediensene skumglass og polyurea ikke er det. Det å komme med et helt nytt materiale som erstatning for noe så velkjent som betong er derfor ikke enkelt. I dag benyttes Statens Vegvesen sine håndbøker som retningslinjer og krav til hvordan tunneler og veier skal bygges. Problemet med disse er at de ikke gir mye rom for innovasjon eller utvikling. Det har skapt, og gjør det fremdeles, store utfordringer for oss.

– Det har krevd mye tid og penger å komme dit vi er i dag, men vi ser nå at stadig flere entreprenører og konsulenter får opp øynene for fordelene ved Foamrox. Kapital og rådgivningsstøtte fra offentlige aktører som Innovasjon Norge, Innoventus Sør, Regionale Forskningsfond/Næringsfond og Siva har vært helt avgjørende i utviklingen av Foamrox.

Bluesky

Les også

Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En hvit bygård med flere balkonger, hver med mennesker som står eller ser ut, og ett vindu med røde gardiner i midten.

Boligeierne frykter ikke omstridte EU-krav: Sammenfaller godt med mål Norge har vedtatt 

Huseierne og Norske boligbyggelag (NBBL) etterlyser konkrete støtteordninger for energieffektivisering, men beroliger boligeiere som er redde for kostbare pålegg.

22. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer