1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 18. februar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:13
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

SPIR-kandidat: Carma Carpoo­ling

Carma Carpooling er en mobilapp som gjør samkjøring enkelt og morsomt.

Carma

Carma samkjøringsapp har over 2300 brukere i Bergen.

Publisert 18. februar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:13
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

Navn: Carma Carpooling
Eier: Avego Limited under merkevaren Carma Carpooling
Kontaktperson: Kristian F. L. Amlie
Sted: Bergen (global tjeneste)
Web: Carmacarpool.com//bergen
Aktuell: Kandidat til SPIR-prisen 2015 (les mer)

Hva er Carma Carpooling?
Carma Carpooling er en app som leverer to hovedtjenester. Appen kobler personers transporttilbud og transportbehov til og fra jobb uten å generere et ekstra transporttilbud. I tillegg dokumenteres samkjøringen ved hjelp av appen på brukernes smart-telefon. Tjenesten har også mange andre grensesnitt utover egen app. Denne dokumentasjonen på samkjøring er viktig og rimelig i stedet for å etablere eget felt for samkjørere (sambruksfelt) eller teknologi for å måle hvor mange som er i bilen. Samkjøring gjør at transportvanene kan endres fra å kjøre alene til en mer effektiv transportmiks. Samkjøring gjør at flere får en transportmiks med bruk av kollektiv, sykling eller å gå og eie bil sammen med andre i bilkollektiv. Produktet er appen og tjenesten kalles Community Management og er oppgavene som utføres for at brukere registrerer seg og tar samkjøring i bruk. Community Management betyr alle kampanjeaktiviteter og strategiske allianser for utvalgte satsingsområder som Bergen.

Hva er klimagevinsten?
Av en million reiser i bergensområdet i dag er 670 000 reiser gjennomført av personer som kjører alene i biler drevet av fossil energi. Omlag 100 000 reiser gjøres allerede ved uregistrert samkjøring og omlag 120 000 reiser kollektivt. 19 av 20 passasjerseter er ledige. Om 25 000 nye daglige reiser gjøres med samkjøring i stedet for som solobilister får vi en besparelse på fossil energi på 22 500 liter bensin hver dag i Bergen (antatt snittlengde 15 km og forbruk 0,6 l per mil). Om Carma når samme nivå som kollektivtrafikken med 120 000 reiser får vi en besparelse på 108 000 tusen liter bensin hver dag i Bergen.

Hvor er markedet deres?
Alle som gjennomfører reiser, har adgang til en smarttelefon og har middels bagasje med seg er potensielle brukere. Både i byområder og i distriktet. Markedet øker straks man ser en kopieffekt hvor en nabo eller kollega har prøvd det og er fornøyd. En enda sterkere driver er når man som samkjører får redusert parkeringskostnad, gratis bompassering, reservert parkering på jobb og unntak fra datokjøring. Dette i tillegg til kostnadsdekning man får fra sine passasjerer på cirka 1 krone pr kilometer pr passasjer. Dette i seg selv er tilsvarende bompenger per i dag.

Hvor i verdikjeden er dere?
Appen og Community Management er i bruk i produksjonsfase fra 2008. Produktet er forbedret jevnlig siden 2008 og er nå i versjon 3.6. Community Management er også videreutviklet og i Bergen har 21 bedrifter avtale (91 prosent vekst i 2014) om oppfølging og utpekte roller i bedriften for blant annet markedsføring. Samkjøring fikk tildelt 1 million for å få 30-50 personer til å samkjøre i 2011. Siden den gang har veksten vært jevn og spesielt økende i 2014 med 91 prosent økning i deltakende bedrifter og f.eks. 11,3 prosent vekst i brukere bare i desember 2014. Carmas forretningside er å ta imot 15 prosent av transaksjonene mellom passasjer og sjåfør.

Hva har vært de største utfordringene til nå?
De største utfordringene er knyttet til adferdsforståelse og kritisk masse. På samme måte som digital film utkonkurrerte analog film i kameraer og strømmetjenester på filmopplevelser utkonkurrerte VHS- og DVD-leie i kiosker ser vi at trenden er rolig utvikling i starten til økt fart på dagens nivå. Forretningsgrunnlaget har vært det samme, men rammebetingelser som gratis passering i bomring (bystyrevedtak 26.01.2015) og datokjøring gjør viljen til å forsøke samkjøring mye større.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bluesky

Les også

Kvotemarked: EU og verden

Utviklingen i prisen på utslipp av CO₂.

13. desember 2025
Les mer
En fakkelstabel brenner av gass på en oljeplattform til havs med en stor rød struktur merket "LUKOIL" mot en bakgrunn av vann.

Russlands oljeinntekter har nådd sitt laveste punkt siden fullskalainvasjonen av Ukraina 

Europeiske og amerikanske sanksjoner mot Russlands fossileksport ser endelig ut til å ramme Putins krigsøkonomi. 

12. desember 2025
Les mer

Industrien må planlegge for utslippskutt for å få milliardstøtte fra staten

Den ferske kvartalsrapporten fra Klimastiftelsens dataprosjekt tilnull.no er hovedtema i ukens utgave av Klimax.

12. desember 2025
Les mer
En arbeider iført varseljakke og hjelm går langs en stor industrirørledning en snørik dag.

Fryktar prissjokk på gass utan ein fossil utfasingsplan

Vekas fem på fredag-nyheiter: Tyskland treng ein utfasingsplan, ny CCS-runde i Storbritannia, Trumps fornybarstans kan ramme KI-satsing, kraftoverskot i Frankrike og Kina strupar sol-overkapasitet.

12. desember 2025
Les mer
Søylediagram som sammenligner andelen fornybar energi i netto strømproduksjon for EU-landene i 3. kvartal 2024 og 3. kvartal 2025, der de fleste landene viser en økning i 2025.

Danmark med høyest fornybarandel i EU

95,9 prosent av strømproduksjonen i Danmark kom fra fornybar energi i 3. kvartal.

11. desember 2025
Les mer

Regjeringen planlegger ikke for store utslippskutt i industrien

Vedtatt politikk er ventet å redusere industriens utslipp svakt fra10,6 millioner tonn i 2024 til 9,9 millioner i 2030.

11. desember 2025
Les mer

Tysk strøm nær to tredeler fornybar

64,1 prosent av strømproduksjonen i Tyskland var fornybar i 3. kvartal. Vindkraft økte sin andel markant.

10. desember 2025
Les mer

Ny EU-pakke for mer sammenvevd strømnett 

Pakken skal sikre mer sentralisert planlegging, flere grensekryssende kabler og mer energisikkerhet. Men i Nordsjøen er det et stort hull i planene.  

10. desember 2025
Les mer

Miljødirektoratet søker vikariat rådgiver/seniorrådgiver

Er du interessert i klima og har gode analytiske evner? Har du kunnskap om jordbruk og vil bruke faget ditt i komplekse saker som bidrar til å nå klimamålene? Da er du kanskje den vi ser etter!

10. desember 2025
Les mer
Fem voksne mennesker, tre kvinner foran og to bak, står smilende sammen i et rom med rosa vegger og en åpen tredør.

Da Stortinget tok livet av klimamålet 

Så dette er hvordan et klimamål dør: Til stående applaus. Hva i alle dager har skjedd med norsk miljøbevegelse, spør Mathias Fischer i Initiativ Vest.

9. desember 2025
Les mer