1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 12. februar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

SPIR-kandidat: Havkraft Wave Energy Converter

Havkraft har utvikla og testa ein ny offshore bølgekraftteknologi som no er klar til å erstatte fossile energikjelder.

Havkraft

Havkraft har testa prototypen på bølgjekraftverket i full skala ved Stad i Sogn og Fjordane (montert på denne grønne fiskebåten).

Publisert 12. februar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

Namn: Havkraft Wave Energy Converter
Eigar: Geir Arne Solheim, Fjord Invest, Stadyard og StadtWind
Kontaktperson: Geir Arne Solheim
Stad: Måløy
Web: havkraft.no
Aktuell: Kandidat til SPIR-prisen 2015 (les meir)

Kva er Havkraft Wave Energy Converter?
Det er ein heilt ny offshore bølgjekraft-teknologi utvikla av selskapet Havkraft. Teknologien er testa og verifisert i full skala ved Stad og planlegginga av eit demoprosjekt opp mot konkrete kundar er i gang, med støtte frå Innovasjon Norge.

Kva er klimagevinsten?
Bølgjekraft er like rein som norsk vasskraft, og har eit enormt stort potensial. Teknologien kan direkte gå til å erstatte dieselaggregat, kolkraftverk, oljefyring og andre skadelege energikjelder i nærleik av alle dei store marknadane og dei store folkerike områda. Enkelt sagt kan bølgjekraft – med potensial på 80.000 TWh – gje verda all den grøne energien som trengs for å erstatte fossile energikjelder. Teknologien har og lite miljøpåverknad ved at kraftverka er flytande objekt med berre eitt lite festepunkt i havbotnen. Produksjonen er skånsom gjennom bruk av enkle materialar og gjenbruk av utstyr.

Kvar er marknaden dykkar?
Selskapet er i dialog med fleire kundeemne på ulike nivå. Hovudsakleg er kundane knytt til industrikonsern, energiselskap og sluttbrukarar. Havkraft er først og fremst ein teknologileverandør, og vil difor levere nøkkelferdige annlegg til kunden.

Kor i verdikjeda er de?
Vi er på prototypestadiet og er i gang med førebuingar til å byggje ein første kundefinansiert demoserie.

Kva har vore dei største utfordringane til no?
Vi har hatt ideane lenge. Gründar har jobba i snart 17 år med bølgjekraft. Kapital har heile vegen vore ei stor utfordring, så vi har brukt hjernekapital heile vegen. Marknad har òg vore ei utfordring å identifisere i ei oljefokusert verd, men no ser vi at kundane melder seg både i inn- og utland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bluesky

Les også

EUs kvotepris over 80 euro

Prisen på CO₂-utslipp i EUs kvotemarked steg til sitt høyeste siden februar etter at tyske myndigheter lovet subsidiert strømpris til industrien. EUs svekkede klimamål kan trekke i motsatt retning.

5. november 2025
Les mer
En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer

Er EUs nye klimamål ambisiøst?

– Innad er det stor uenighet, men utad presenteres målet som et ambisiøst mål som gjør at Europa bevarer lederskapet i klimakampen, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

5. november 2025
Les mer

Kvotemarked: EU og verden

Utviklingen i prisen på utslipp av CO₂.

5. november 2025
Les mer
Et kart over Europa som viser temperaturanomalier, med de fleste regioner i røde nyanser som indikerer temperaturer over gjennomsnittet, og et blått område over Nord-Skandinavia som indikerer temperaturer under gjennomsnittet.

Bevegelse mot tidlig stratosfærisk oppvarming

Når «samlebåndet» av lavtrykk som bombarderer oss med mild og våt luft gjennom vinteren, stopper opp, går vi inn i en periode med vær som rimer bedre med breddegraden vår, skriver klimaforsker Erik Kolstad.

4. november 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
To brannslukningsfly flyr over en skog, og det ene slipper en strøm av vann over trærne nedenfor.

EUs klimamål for 2040 kan bli 90 prosent – men med kvoter og en fransk nødbrems 

Det danske formannskapet «balanserer på en knivsegg» for å holde liv i EUs klimaambisjoner.  

4. november 2025
Les mer
En bilferge med åpen bogrampe nærmer seg en kai en solskinnsdag, med bygninger og en klar blå himmel i bakgrunnen.

Norges klimagassutslipp 12,8 prosent lavere enn i 1990

Norges klimagassutslipp endte på 44,6 millioner tonn CO₂e i 2024. Det er 12,8 prosent lavere enn i 1990. Også utslippene fra sjøfart og fiske sank i 2024.

4. november 2025
Les mer
Linjediagram som viser volumet av persontransport med jernbane i EU fra 2015 til 2024, med en nedgang i 2020 og en økning på 5,8 % i 2024.

Ny tog-topp i EU

Flere tok toget i EU i 2024. Samlet passasjertrafikk målt i kilometer økte til det høyeste nivået siden dataseriens begynnelse i 2004.

4. november 2025
Les mer