1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil
Publisert 30. oktober 2016
Artikkelen ble først publisert på Sysla Grønn 18. oktober 2016
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Tid for et CO₂-prisgulv?

Klarer vi ikke få en skikkelig pris på utslipp av CO₂ i hele Europa, bør vi kanskje gå for en skikkelig CO₂-pris i de delene av Europa der vi klarer det. Det fins tunge argumenter både for og imot. Men det er verdt å reflektere over.

Publisert 30. oktober 2016
Sist oppdatert 15.9.2025, 15:42
Artikkelen ble først publisert på Sysla Grønn 18. oktober 2016
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil

I Europa er det for tiden strekk i laget på flere politikkområder. I klima- og energipolitikken går strekket mellom vest- og nord-europeiske land med høye ambisjoner om utslippskutt og øst-europeiske land som knapt har noen ambisjoner. Det er talende at EU først i slutten av september – etter både USA og Kina, og etter at Polen hadde truet med å blokkere – gav sin formelle tilslutning til Paris-avtalen.

Klarest kommer strekket fram i synet på det europeiske klimakvotesystemet (ETS). ETS ble etablert i 2003, som det første klimakvotesystemet i verden. Det skulle være hjørnestenen i den felleseuropeiske politikken for å kutte utslippene av CO₂.

Kvotesystemet har mange fine egenskaper. Det setter en felles europeisk pris på CO₂-utslipp for kraft- og industrisektorene i Europa. Dette sikrer at utslippskuttene skjer der de kan skje billigst. Det igjen betyr at Europa kutter utslipp til en lavest mulig kostnad, noe som i sin tur frigjør økonomiske ressurser til innsats på andre områder.

EUs kvotesystem har vært en suksess i den forstand at det har blitt kopiert over hele verden, fra Kina og Sør-Korea i øst, til California i vest.

Men kopiene virker nå bedre enn originalen. I dag er prisen for å slippe ut ett tonn CO₂ i California rundt 80 kroner. I Europa er kvoteprisen under halvparten, vel 40 kroner. Canada lanserte en nasjonal CO₂-skatt for kort tid siden. Den starter på rundt 60 NOK i 2018 og skal økes til rundt 300 kroner i 2022.

Den europeiske kvotebalansen falt sammen under det økonomiske tilbakeslaget i 2009, og kvoteprisen har siden bare fortsatt nedover. Hadde det ikke vært for at bedrifter holder kvoter bl.a av likviditetshensyn, hadde prisen i dag vært null.

Så kan man si at det ikke gjør så mye. De lave prisene er bare et uttrykk for lav økonomisk aktivitet og at Europa har opparbeidet en stor, subsidiedrevet, overkapasitet i kraftbransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er riktig. Men det er likevel feil. Når kvoteprisen over år ikke gir noe styringssignal verken til investorer eller forbrukere, mister systemet over tid sin relevans. Med en pris på 40 kroner er det knapt noen der ute som gjør noe for å redusere utslipp basert på kvoteprisen. Resultatet er at kullforbruket har økt i Europa.

Det åpenbare svaret er å stramme inn antallet kvoter. Men der ligger også problemet. En innstramming må støttes av et kvalifisert flertall av europeiske land. Langt på vei bestemmes dermed progresjonen i den europeiske klimapolitikken i dag av polsk høyreside. Det blir det lite progresjon av.

Det er enkelt å forstå de øst-europeiske landene. De har svakere økonomi og er mer kull-avhengige enn landene i Vest-Europa. For dem vil en høy karbonpris koste mer.

Det er likevel et åpent spørsmål om vi nå er i en langsiktig politisk likevekt. Er det hensiktsmessig at et kontinent som er så uensartet i økonomisk utvikling og næringsstruktur sikter mot en felles CO₂-pris? Argumentene er langt på vei de samme som i spørsmålet om en felles valutaunion.

I forbindelse med revisjonen av kvotesystemet nå i høst, har Frankrike foreslått et prisgulv for kvoteprisen. Samtidig har de varslet at om forslaget faller, noe det trolig gjør, er de innstilt på å innføre et nasjonalt prisgulv for kraftsektoren i Frankrike. Storbritannia har allerede innført et prisgulv. I Finland er det tatt til orde for at også de nordiske landene bør innføre prisgulv for CO₂ fra kraftsektoren. For Norge, som har en utslippsfri kraftsektor, vil et slikt forslag være enkelt å støtte.

Våre støttespillere

Den mest effektive måten å kutte utslipp på er et velfungerende ETS. Og i alle tilfeller bør ETS fortsatt ligge i bunn. Men kan hende er tiden ute for rene og ranke løsninger.

Klarer vi ikke få en skikkelig pris på utslipp av CO₂ i hele Europa, bør vi kanskje gå for en skikkelig CO₂-pris i de delene av Europa der vi klarer det. Det fins tunge argumenter både for og imot. Men det er verdt å reflektere over.

Twitter: følg meg på @lundkjetil

ANNONSE
Bluesky

Les også

Disse sektorene slipper ut mest globalt

Produksjon av elektrisk kraft og industrien er de to sektorene som står for de største direkte utslippene av klimagasser.

1. desember 2025
Les mer
To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026