1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kristin Halvorsen
Kristin Halvorsen
Leder av Klimaomstillingsutvalget, direktør i Cicero og tidligere finansminister og kunnskapsminister for SV
Harald Francke Lund
Harald Francke Lund
Konsulent innen klimafinansiering. Evaluerer blant annet grønne obligasjoner for CICERO. Tidligere nestleder i Norges forhandlingsdelegasjon til de internasjonale klimaforhandlingene, herunder klimatoppmøtet i København i 2009. Har jobbet i Miljøverndepartementet, Finansdepartementet og Miljødirektoratet. Rådgiver for FNs spesialutsending på klima Jens Stoltenberg (2014).
Publisert 12. juni 2015
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Klima og G7: Hvordan tette finan­sie­rings­gapet?

Det store finansieringsgapet. Hvordan kan overgangen til lavkarbonsamfunnet finansieres?

London-Array_ek

Hvordan reise kapitalen som trengs for det grønne skiftet? Cicero har presentert en rapport på oppdrag fra G7 og Angela Merkel. (Foto: London Array Limited)

Publisert 12. juni 2015
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kristin Halvorsen
Kristin Halvorsen
Leder av Klimaomstillingsutvalget, direktør i Cicero og tidligere finansminister og kunnskapsminister for SV
Harald Francke Lund
Harald Francke Lund
Konsulent innen klimafinansiering. Evaluerer blant annet grønne obligasjoner for CICERO. Tidligere nestleder i Norges forhandlingsdelegasjon til de internasjonale klimaforhandlingene, herunder klimatoppmøtet i København i 2009. Har jobbet i Miljøverndepartementet, Finansdepartementet og Miljødirektoratet. Rådgiver for FNs spesialutsending på klima Jens Stoltenberg (2014).

Vi er i oppkjøringen til klimatoppmøtet i Paris senere i år der klimafinansiering er forventet å bli et særlig viktig punkt. Cicero har sammen med Climate Policy Initiative (CPI) utarbeidet en bakgrunnsrapport om langsiktig klimafinansiering på oppdrag av det tyske formannskapet til G7. Topplederne i G7 takket Tyskland for rapporten i begynnelsen av denne uken.

Det eksisterer et stort finansieringsgap mellom hva som er nødvendig for å få til det nødvendige skiftet fra et høykarbonsamfunn til en mer klimavennlig utvikling. Bekjempelse av klimaendringer ble sett på som en enorm utfordring i København. Dette er enda klarere seks år etter.

Verden trenger å investere i ny infrastruktur innen energi, transport, vannforsyning og byutvikling. Dette vil koste omlag 6000 milliarder dollar i året de neste femten årene. Pengene må komme fra både offentlige og private kilder.

Hvis vi får på plass en fungerende klimapolitikk, riktige prissignaler og finansielle instrumenter som kan bidra til det grønne skiftet, blir det litt dyrere å investere grønt i begynnelsen, men på lang sikt vil reduserte løpende utgifter antagelig føre til at en klimavennlig utvikling blir billigere. Fornybar energi har store investeringskostnader, men «drivstoffet» sol, vind og vann er gratis.

Global klimafinansiering øker og har nå årlig nådd et nivå på minst 330 milliarder dollar. Dette inkluderer både nasjonal og internasjonal og offentlig og privat kapital. Klimavennlig kapital er imidlertid fortsatt betydelig mindre enn årlige fossile investeringer (950 milliarder dollar) og hva man globalt bruker på å subsidiere fossil energibruk (550 milliarder dollar).

I G7-rapporten peker vi på noen positive trender som gir muligheter for å vri investeringer i grønn retning.

Kostnadene til fornybar energi har falt så mye at noen av kildene nå konkurrerer med fossil energi. Solcellepaneler har blitt 75 prosent billigere de siste fem årene. I tillegg er finansieringskostnadene i dag lave på grunn av lave renter som særlig er viktig for kapitalkrevende fornybare investeringer. Oljeprisen har falt, noe som igjen kan gjøre det enklere å redusere fossile subsidier og innføre karbonpriser. Vi ser også en klar trend i retning av at private og institusjonelle investorer er mer interessert i klimavennlige investeringer, og samtidig ønsker mer regulering velkommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye grønne og klimavennlige investeringsprodukter, som for eksempel børsindekser som ekskluderer fossile selskaper og grønne obligasjoner, har vokst frem. Det grønne obligasjonsmarkedet er i sterk vekst. I fjor ble det utstedt slike obligasjoner til en verdi av 36 milliarder dollar. Dette representerer likevel bare en halv prosent av det totale grønne finansieringsbehovet.

Industrilandene forpliktet seg til i København å mobilisere 100 milliarder dollar årlig i 2020 for å bidra til å finansiere det grønne skiftet i u-landene. Denne forpliktelsen er særlig viktig for at de fattigste landene skal kunne ta del i det nødvendige skiftet.

FN-rapporten fra 2010 som Jens Stoltenberg ledet arbeidet med, og som vår G7-rapport bygger på, viste at industrilandene kunne klare å framskaffe 100 milliarder dollar årlig innen 2020. Den la til grunn en karbonpris på 20 til 25 dollar per tonn CO₂. Fordi inntektene fra karbonprising ligger langt under forventningene, blir det mer krevende å nå dette målet. Det har videre vært liten fremgang i arbeidet med internasjonale finansieringskilder som skatt på finansielle transaksjoner og karbonpris på internasjonal transport, med unntak av et lite håp om en offset-mekanisme i flytrafikken.

Det er derfor positivt og kanskje litt overraskende at offentlig klimafinansiering fra industrilandene øker og nå er på om lag 30 milliarder dollar årlig. Hvor mye privat kapital som er mobilisert, er mer uklart på grunn av manglende data og uenighet om hvordan man teller denne kapitalen.

Siden Stoltenberg-rapporten har vi fått en bedre forståelse for hvordan klimafinansiering fungerer. G7-rapporten viser koblingene mellom finansieringskilder, viktige aktører og ulike finansieringsinstrumenter. Det er komplekse koblinger. For å legge grunnlaget for at de riktige og nødvendige finansieringsbeslutningene tas, er det viktig å forstå disse koblingene. Offentlige midler må på en smart måte kobles med privat kapital slik at vi får mest mulig utslippsreduksjoner og klimatilpasning for pengene. Det bør unngås at offentlige midler utkonkurrerer privat kapital. Offentlig støtte må heller brukes til å ta risiko som privat kapital ikke er villig til å bære (som for eksempel politisk risiko og valutarisiko).

Våre støttespillere

For å nå målet om 100 milliarder dollar innen 2020, er sterk politisk vilje nødvendig, både med tanke på å mobilisere mer offentlige midler, men kanskje like viktig for å prioritere å følge opp at pengene brukes på de riktige risikoreduserende tiltakene. Først da vil de store pengesummene begynne å flyte i en grønn retning.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress holder en mikrofon i den ene hånden og peker fremover med den andre hånden mot en ensfarget bakgrunn.

USAs fravær svekker ambisjoner – men gir også muligheter

USA har ingen føderal delegasjon i Belém. Det etterlater et maktvakuum i forhandlingene på COP30, med konsekvenser for klimaambisjonene og verdens klimapolitiske dynamikk, skriver Svein Tveitdal.

15. november 2025
Les mer
En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer

Maner til tøffe budsjettforhandlinger – klimatiltak står sentralt

Senterpartiet ønsker mindre avgifter for bilister, MDG vil fase ut olje og gass og SV vil kutte utslipp hjemme fremfor å bruke kvoter. Rødt vil bruke mer på velferd, men er optimister.

15. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket