1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no
Publisert 8. november 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Klimatv.no

#Klima­fro­kost om taxfree og nord­menns flyvaner i et klima­per­spektiv

Se opptak av #Klimafrokost om luftfart og klima: Bør det bli dyrere å fly? På tide å skrote taxfree-ordningen? Hvilke miljørammebetingelser gjelder for internasjonal luftfart?

Publisert 8. november 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 23:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no

#Klimafrokosten ble arrangert av Norsk klimastiftelse onsdag 8. november kl. 08-10.

Les flere artikler om luftfart og klima, hentet fra en rapport utgitt av Norsk klimastiftelse. Artiklene er dels basert på innleggene under klimafrokosten.

Du kan også se opptak av de enkelte innledningene:

Borgar Aamaas, seniorforsker Cicero senter for klimaforskning: Klimaeffekten av nordmenns reisevaner.

Egil Thompson, konserndirektør kommunikasjon og marked i Avinor: Om den nye rapporten «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart», gitt ut av NHO Luftfart og under Avinors prosjektledelse.

Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet: Om hvilke miljørammebetingelser den internasjonal luftfart er underlagt og om hvilke avgifter som gjelder for internasjonal trafikk som CO₂-avgift, merverdiavgift, kvoteplikt, taxfree-ordning osv. Les også: Utdypende artikkel av Schlaupitz.

Christoffer Ringnes Klyve, nestleder i Framtiden i våre hender: Om den nye rapporten «Avvikling av taxfree-ordningen», utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i ZERO: Hvilke muligheter finnes for lavere utslipp fra luftfarten? Teknologi og forskning.

Samtalepanelet med Anna Kvam, talsperson for Grønn Ungdom,  Eigil Knutsen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Stefan Heggelund som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget for Høyre, Egil Thompson fra Avinor, Holger Schlaupitz fra Naturvernforbundet og Christoffer Ringnes Klyve fra Fremtiden i våre hender.

Anne Jortveit og Lars-Henrik Paarup Michelsen i Norsk klimastiftelse ledet arrangementet og samtalen.

Kavlifondet støtter prosjekt #Klimafrokost.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Mindre enn en halv bil per person i Oslo og Vestland

I Norge er det 525 personbiler per 1000 personer. Men Vestland ligger under snittet, og Oslo godt under snittet.

20. november 2025
Les mer

Hver femte liter diesel er borte

Salget av autodiesel er redusert med 20 prosent siden 2021.

20. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

500 000 flere flypassasjerer hittil i år

Per juli 2025 har 16,1 millioner passasjerer satt seg på et fly som har tatt av fra en flyplass i Norge. Det er en halv million flere enn på samme tid i fjor.

26. august 2025
Les mer
ANNONSE