1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav Ingebjørn Moe
Olav Ingebjørn Moe
Leder for Samferdsel, miljø og klimakomitéen, fylkestinget i Østfold. Politiker fra KrF.
Publisert 22. august 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommunene og det grønne skiftet

Hvis alle venter på alle, blir ingen­ting gjort…

Østfolds satsing på biogass for buss er målrettet og har positive konsekvenser for en hel verdikjede.

Publisert 22. august 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav Ingebjørn Moe
Olav Ingebjørn Moe
Leder for Samferdsel, miljø og klimakomitéen, fylkestinget i Østfold. Politiker fra KrF.

Vi som sitter med politisk ansvar, enten i kommuner, fylker eller rikspolitisk, må selv ta styringa og beslutningene. Det er selvsagt nærliggende å henvise til kommende utredninger, rammevilkår, avtaler og annet som kan påvirke våre valg. Men da går det seint – altfor seint.

Og vi må tørre å ta sjansen på at teknologisk utvikling og andre forutsetninger «innhenter» våre valg.

I Østfold har vi tatt noen valg for kollektivtrafikken. De er målretta og de har konsekvenser for en hel verdikjede.

Konferanse: Klima og kommunene
15.-16 september arrangeres konferansen Kommunene og det grønne skiftet i Arendal. I forkant av konferansen inviteres innlederne til å presentere sine budskap gjennom et blogginnlegg på Energi og Klima. Slik kan kunnskapen og meningene som deles på konferansen i Arendal nå bredere ut og være til nytte for flere.
  • Målretta – fordi vi visste hvor vi ville. Vi ville nemlig at bussene skulle gå på miljøvennlig drivstoff – biogass.
  • Konsekvenser – da vi besluttet å kjøre 4,5 millioner rutekilometer på biogass, ga det trygghet for både produsenten og distributøren av biogass for langsiktige leveranser. Det ga videre ringvirkninger for deres underleverandører. Råstoff- og komponentleverandører fikk et større marked. Det bidro også til at busselskapet fikk bygd opp sin kompetanse på denne teknologien.

Samlet har dette gitt innkjøpere i det private og offentlige verdifull bakgrunn for deres beslutninger og synliggjort forretningsmuligheter – noe som i neste omgang betyr mye for bunnlinja og en samfunnsgagnlig disponering av skattekroner.

Busser går på biogass i Østfold - fra en markering i 2013 (foto: Østfold fylkeskommune).
Busser går på biogass i Østfold – fra en markering i 2013 (foto: Østfold fylkeskommune).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og – det aller viktigste – hovedmålet om lavere utslipp av klimagasser og partikler er oppnådd! Hvis alle rutebusser i Norge hadde «konvertert» til slikt drivstoff ville 2 prosent av reduksjonene som er avtalt i klimaforliket vært nådd! Da må vi ikke tenke at 2 prosent er en ubetydelig og liten dråpe – for skal vi redusere klimautslippene teller ALLE dråper – både de store og de små!

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer

Nedgang i salg av bensin, diesel og anleggsdiesel

I september 2025 ble det samlet solgt 338 millioner liter bensin, diesel og anleggsdiesel. Det er 20 millioner liter mindre enn samme måned i fjor.

20. oktober 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026