1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav Ingebjørn Moe
Olav Ingebjørn Moe
Leder for Samferdsel, miljø og klimakomitéen, fylkestinget i Østfold. Politiker fra KrF.
Publisert 22. august 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommunene og det grønne skiftet

Hvis alle venter på alle, blir ingen­ting gjort…

Østfolds satsing på biogass for buss er målrettet og har positive konsekvenser for en hel verdikjede.

Publisert 22. august 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav Ingebjørn Moe
Olav Ingebjørn Moe
Leder for Samferdsel, miljø og klimakomitéen, fylkestinget i Østfold. Politiker fra KrF.

Vi som sitter med politisk ansvar, enten i kommuner, fylker eller rikspolitisk, må selv ta styringa og beslutningene. Det er selvsagt nærliggende å henvise til kommende utredninger, rammevilkår, avtaler og annet som kan påvirke våre valg. Men da går det seint – altfor seint.

Og vi må tørre å ta sjansen på at teknologisk utvikling og andre forutsetninger «innhenter» våre valg.

I Østfold har vi tatt noen valg for kollektivtrafikken. De er målretta og de har konsekvenser for en hel verdikjede.

Konferanse: Klima og kommunene
15.-16 september arrangeres konferansen Kommunene og det grønne skiftet i Arendal. I forkant av konferansen inviteres innlederne til å presentere sine budskap gjennom et blogginnlegg på Energi og Klima. Slik kan kunnskapen og meningene som deles på konferansen i Arendal nå bredere ut og være til nytte for flere.
  • Målretta – fordi vi visste hvor vi ville. Vi ville nemlig at bussene skulle gå på miljøvennlig drivstoff – biogass.
  • Konsekvenser – da vi besluttet å kjøre 4,5 millioner rutekilometer på biogass, ga det trygghet for både produsenten og distributøren av biogass for langsiktige leveranser. Det ga videre ringvirkninger for deres underleverandører. Råstoff- og komponentleverandører fikk et større marked. Det bidro også til at busselskapet fikk bygd opp sin kompetanse på denne teknologien.

Samlet har dette gitt innkjøpere i det private og offentlige verdifull bakgrunn for deres beslutninger og synliggjort forretningsmuligheter – noe som i neste omgang betyr mye for bunnlinja og en samfunnsgagnlig disponering av skattekroner.

Busser går på biogass i Østfold - fra en markering i 2013 (foto: Østfold fylkeskommune).
Busser går på biogass i Østfold – fra en markering i 2013 (foto: Østfold fylkeskommune).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og – det aller viktigste – hovedmålet om lavere utslipp av klimagasser og partikler er oppnådd! Hvis alle rutebusser i Norge hadde «konvertert» til slikt drivstoff ville 2 prosent av reduksjonene som er avtalt i klimaforliket vært nådd! Da må vi ikke tenke at 2 prosent er en ubetydelig og liten dråpe – for skal vi redusere klimautslippene teller ALLE dråper – både de store og de små!

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer
En mann med kort, brunt hår og mørk jakke snakker utendørs med en annen person; i bakgrunnen er det uskarpt grønt.

Regjeringen vil kjøpe internasjonale kvoter for å sikre oppnåelse av klimamålet for 2030

Regjeringen vil bevilge 15 milliarder kroner for å kjøpe FN-kvoter for å sikre at Norge leverer på 2030-målet under Parisavtalen. I tillegg kan det bli nødvendig å kjøpe utslippsenheter fra EU-land for å oppfylle klimaavtalen med EU. 

15. oktober 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE