2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil
Publisert 17. februar 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 20:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Bil: Lavere utslipp og lavere avgifter

Siden 2006 har engangsavgiften (kjøpsavgift) per bil gått ned med rundt 40.000 kroner i Norge. Samtidig har CO₂-utslippene fra nye biler gått ned med rundt 25 prosent. Også utslippene av partikler og NOX fra bilparken er på vei nedover. Den viktigste forklaringen er Regjeringens avgiftspolitikk.

Publisert 17. februar 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 20:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil

Dette er ikke mine ord, men de klare konklusjonene fra rapporten Evaluering av endringene i kjøpsavgiften for nye biler fra 2006-2011 (pdf) som Vista Analyse la fram i forrige uke. Figur 1 under viser gjennomsnittlig CO₂-utslipp fra nye personbiler for Norge og EU, samt anslått utvikling uten avgiftsendringene vi har gjennomført. Før avgiftsendringene lå utslippene fra norske biler markert over de andre europeiske landene. Nå ligger vi rett under.

Utslippene av CO₂ er redusert med om lag 1,5 tonn over bilens levetid. Dette har skjedd til tross for at inntektsveksten i Norge har vært sterkere og arbeidsledigheten lavere enn i andre europeiske land. Noe som skulle tilsi høyere utslipp.

Rapporten fra Vista Analyse har også konklusjoner om dieselbiler. Fra 2000 til 2007 økte salget av dieselbiler sterkt i Norge, fra 10 til 75 prosent av det totale bilsalget. Mange har i ettertid kritisert Regjeringen for dette. Men realiteten er at avgiftene ble lagt om fra 2007, og etter 2007 flatet dieselandelen helt ut (og nå er den på vei ned). Rapporten fra Vista Analyse viser at avgiftsendringene forklarer bare omtrent 10 prosentenheter av den samlede økningen i dieselandelen i forrige tiår. Fasiten er altså veldig forskjellig fra det inntrykket som våre politiske motstandere har forsøkt å skape. (se eksempler på kritikk fra Venstre herog Fremskrittspartiet her)

Figur 2. Andelen nye personbiler med dieselmotor i Norge og EU-15, samt anslått andel uten avgiftsendringene etter 2006. 2001 til 2012, prosent.

Endringene i bilavgiftene de siste årene har skjedd etter omfattende og god kontakt med både bilbransjen og miljøbevegelsen. Det er viktig. Jeg er glad for at vi i fellesskap ser ut til å ha funnet en oppskrift som virker: Høyere avgifter direkte på utslipp av CO₂ og NOX, og lavere avgift på motoreffekt. I tillegg har vi nå i flere omganger økt vrakpanten og redusert omregistreringsavgiften.

Enda har likevel ikke de samlede norske utslippene av klimagasser gått ned. En viktig forklaring på det er at befolkningen i Norge øker sterkt, mye grunnet økt arbeidsinnvandring. For noen år siden var vi 4 millioner innbyggere, nå er vi over 5 millioner. Økt befolkning i Norge øker ikke de globale utslippene, de bare flytter dem fra andre land (og påvirker den norske statistikken). Det er derfor et viktig tegn på en klimapolitikk som virker at utslippene per innbygger (og per bil) går ned, slik de gjør i Norge nå. De siste årene er de årlige utslippene av klimagasser redusert med rundt 1 tonn per nordmann. (Les mer om dette i Perspektivmeldingensom Regjeringen la fram for et par uker siden).

Vi er likevel langt fra i mål med dette arbeidet. Vi skal ta Norge videre. Utslippene skal mer ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Følg meg på twitter: @lundkjetil

Her kan du lese finansminister Sigbjørn Johnsens kommentarer til rapporten fra Vista Analyse.

Kilder: Finansdepartementet, Opplysningsrådet for veitrafikken og Vista Analyse AS.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Traktor, tarmgass og tiltak i industrien

Norske klimagassutslepp fell, sauer slepper ut mindre enn vi tidlegare har trudd, og norsk industri planlegg milliardar i nye klima- og energisparingstiltak.

7. november 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
Brannmannskaper og utrykningskjøretøy rykker ut til en stor skogbrann som sprer seg i et skogsområde, med tykk røyk som bølger opp mot himmelen.

Vi varslet om klimaendringene for lenge siden – hvorfor når ikke budskapet frem?

Hetebølger, tørke, skogbranner og flom. At vi vil få mer av dette, varslet klimaforskningen om for et kvart århundre siden. Hvorfor har ikke budskapet sunket inn? Er vi forskere selv en del av problemet, spør Rasmus Benestad.

5. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026