1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Elise Caspersen
Elise Caspersen
Rådgiver transport i ZERO.
Harald Maaland
Harald Maaland
Rådgiver transport i ZERO.
Publisert 4. juli 2023
Sist oppdatert 8.7.2023, 16:06
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

De elek­triske laste­bi­lene er for lengst i arbeid, snart får de også ladet langs norske riks­veier

Den siste uka har vært viktig for norsk tungtransport. Nå har vi både en plan og virkemidler for å rulle ut en nasjonal ladeinfrastruktur for lastebiler.

Trafikk_E6_ENV_03058_Foto_Ane_Lill_Nerbovik_

Foto: Ane Lill Nerbøvik/Enova

Publisert 4. juli 2023
Sist oppdatert 8.7.2023, 16:06
Artikkelen er mer enn to år gammel
Elise Caspersen
Elise Caspersen
Rådgiver transport i ZERO.
Harald Maaland
Harald Maaland
Rådgiver transport i ZERO.

Næringstransporten er en betydelig kilde til klimagassutslipp, og det er store kutt å hente fra grønnere transport. Ferske rapporter har vist at en stor andel av disse kuttene kan utløses raskt, og at det med målrettede virkemidler er mulig å redusere utslippet fra lastebilparken med rundt 1 million tonn CO₂ i 2030 sammenliknet med i dag (Miljødirektoratet 2023; ZERO 2023).

Virkemidler for omstilling av lastebiler har så langt vært magre og rettet seg mot aktører som har evne til, og interesse av, å ta risikoen som følger med ny teknologi. For lastebileiere som vurderer elektriske lastebiler, er det en stor bekymring at disse ikke får ladet utenom depot. Samtidig er en av årsakene til manglende ladeinfrastruktur for lastebiler at det er mangel på kunder. En låst situasjon, med andre ord, men noe er i ferd med å skje.

Koordinert utrulling av infrastruktur

Nylig har Statens vegvesen, i samarbeid med Enova og Nye Veier, presentert en ladeplan for offentlig tilgjengelige ladestasjoner langs riksvegnettet. Enova har offentliggjort en tilhørende støtteordning.

Statens vegvesen lykkes med å gi føringer for hvilke strekninger som skal prioriteres og i hvilken rekkefølge de bør bygges ut. De peker også ut aktuelle lokaliseringer og etablerte døgnhvileplasser på strekningene. Et viktig kriterium for utbygging er at det er plass til tunge kjøretøy og et servicetilbud til sjåførene.

Enovas støtteordning til underveislading for tunge kjøretøy prioriterer de strekningene Statens vegvesen har pekt ut i sin ladeplan og avlaster risikoen ved å etablere ladestasjoner med inntil 80 prosent støtte. Ordningen er tidsbegrenset og varer inntil to år, premierer et høyt servicenivå og stiller krav til at ladestasjonene skal være ferdig utbygd og i drift 18 måneder etter vedtatt støtte.

Ladeplanen og støtteordningen er gode eksempler på at Statens vegvesen og Enova kan være nøkkelaktører i det grønne skiftet. Her legger de grunnlaget for rask utbygging av attraktiv ladeinfrastruktur langs riksvegnettet, med gode muligheter for utvidelser til fylkesveger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette bekreftes av at flere aktører går ut i mediene og annonserer planer om storstilt utbygging. Hafslund varsler at de planlegger å bygge ti ladestasjoner med 100 ladepunkter frem mot 2025. Ladeplanen til Statens vegvesen ble overrakt på en kommende tungbilladestasjon i Lillesand, og Vestland fylkeskommune har utlyst egen støtte til tungbillading.

At flere nettselskaper er med i konkurransen om ladeinfrastruktur, finner vi ekstra betryggende, ettersom nettilgang ofte vil være den største utfordringen for (rask) utbygging av tungbilladere.

Én hindring fjernet, hva gjenstår?

De siste planene og nyhetene er et viktig steg for omstillingen av lastebilparken. Dette vil gjøre det lettere for aktører å velge elektriske fremfor dieseldrevne kjøretøy ved neste korsvei.

Men det er en stadig brattere bakke som må forseres for å nå klimamålene for 2030. Elektrifiseringen av lastebilparken må akselereres. Når en elektrisk lastebil fortsatt koster 2-3 ganger mer enn en fossil, må vi ta kraftigere grep for å gjøre de elektriske lastebilene konkurransedyktige frem til markedet løser det selv. Dette kan gjøres ved hjelp av støtte til innkjøp av elektriske lastebiler og tydeligere bruksfordeler. Da vil en reduksjon på 1 million tonn CO₂ være innenfor rekkevidde.

Våre støttespillere

Nå blir det klima- og miljøminister Espen Barth Eide og samferdselsminister Jon Ivar Nygårds jobb å fullføre satsingen for å gjøre el-lastebilene til et reelt alternativ for norske transportbedrifter. Første mulighet er å sikre en tydelig prioritering av nullutslippslastebiler i Nasjonal transportplan (NTP) og i statsbudsjettet som legges fram til høsten.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer

Høyere elbil-andel blant tunge varebiler

48 prosent av nye, tunge varebiler var elektriske i oktober 2025. For lette varebiler var elandelen kun 31,9 prosent.

3. november 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket