1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 21. januar 2016
Sist oppdatert 24.3.2022, 18:56
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Elbil-revo­lu­sjon kan velte olje­øko­no­mien

Oljeøkonomiens største problem er ikkje Saudi-Arabia, amerikansk skiferolje eller atomavtalen med Iran, men teknologirevolusjonen som er i gang i transportsektoren.

Teknologirevolusjon

MANGELFULL ANALYSE: Norske myndigheiter ignorerer dei raske endringane som skjer i transportsektoren når dei analyserer framtida for norsk oljeøkonomi, skriv Lars-Henrik Paarup Michelsen.

Publisert 21. januar 2016
Sist oppdatert 24.3.2022, 18:56
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

Tord Lien har vore i Sandefjord på Oljeindustripolitisk seminar. Eg var ikkje til stades (og departementet har heller ikkje lagt ut statsrådens innleiing), men ifølge Stavanger Aftenblad var bodskapen velkjent:

  • Vi skal framleis produsere olje og gass i Noreg.
  • Fossile kjelder vil vere bærebjelken i mange tiår framover.
  • Petroleumsindustrien er Norges suverene spydspiss.
  • Vi produserer varer som andre etterspør til lågare utslepp enn dei aller fleste.

Deretter delte han ut 56 nye utvinningsløyve på norsk sokkel (TFO 2015).

Ignorerer transportsektoren

Sjølv når oljeprisen rasar under 30 dollar fatet, og verdas statsleiarar signerer ein avtale som betyr «game over» for fossil energi om han vert overheldt, jobbar maskineriet i Olje- og energidepartementet (OED) uforstyrra vidare. Oljepris og klimapolitikk er kortsiktig «støy». Det er ingen grunn til uro.

I OEDs analyse blir tilbydarane i oljemarknaden vurdert som ein variabel, men ikkje konsumentane. Ein kan aldri vite kva Saudi-Arabia eller Russland finn på, men den teknologiske utviklinga i transportsektoren synes å vere opplagt. Her kan vi vente teknologisk stagnasjon, i beste fall museskritt. Det er kanskje best slik. Over halvparten av det globale oljekonsumet går i dag til transportformål.

Transportaktøranes teknologival framover vil bety liv eller død for framtidig inntektsstraum for oljeland og oljeselskap. Forbrenningsmotoren har i tiår fungert som oljeøkonomiens «blodpumpe», men dette kan fort endre seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Alle» kjem med nye nullutsleppsbilar

«Bilbransjen vil forandre seg meir dei neste 5-10 åra enn han har dei siste 50». Slik starta Mary Barra, CEO i General Motors, foredraget ho heldt på årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Stikkord for forandringa, ifølge Barra, blir elektrifisering (electrification), sjølvstyring (autonomous driving) og digital tilkopling (connectivity). Deretter avduka ho GMs nye elbilhåp, Chevrolet Bolt. Bolt vil ha rekkevidde i Tesla–klassen (200 miles) og pris i Leaf-klassen (30 000 USD). Produksjonsstart er satt til slutten av 2016.

GM er ikkje dei einaste som posisjonerer seg for eit grønt skifte i personbilmarkanden. Under CES lanserte Volkswagen – som omtalt i Fem på Fredag – konseptbilen BUDD-e. Bilen skal ikkje koste meir enn ein Passat og skal kunne køyre 500 km per lading. Mogleg produksjonsstart i 2020.

Tesla skal også fornye flåten i 2016. I mars er det venta at Elon Musk vil presentere Model 3 – bilen som prismessig skal rette seg mot «folk flest». Med Model 3 skal Tesla nå målet om 500 000 selde elbilar per år innan 2020.

Også Mercedes har oppgradert elbilambisjonane. Fire nye elbilar skal ut på marknaden innan 2017.

Våre støttespillere

Året etter – i 2018 – skal Faraday Future lansere sin første elbil. Det nye selskapet er utstyrt med mykje kinesisk kapital og har gått i gang med bygging av ein fabrikk i Nevada. Eit nytt Tesla?

Ikkje alle går elektrisk. Under The North American International Auto Show (NAIAS) viste både Audi og Toyota fram heilt nye konseptbilar som går på hydrogen – Audi H-tron Quattro og Lexus LF-FC. H-tron Quattro skal kunne køyre 600 kilometer per fylling.

Google og Apple har for lengst inntatt dashbordet. Kan dei erobre resten av bilen også? Google er godt i gang med testing av sine førarlause bilar. Om Apples bilprosjekt veit vi lite konkret, men mange rykte. Elon Musk omtala nyleg Apples elbilprosjekt som «an open secret». Har han rett, er det grunn til å glede seg.

Like stor vekst som for solenergi?

Mange av el- og hydrogenbilane som no vert lansert på teknologi- og bilmesser verda over vil heilt sikkert aldri nå massane. Fleire vil floppe. Men så lenge kvar og ein har potensiale til å utkonkurrere oljeøkonomiens viktigaste «asset» – forbrenningsmotoren – er det nok at eitt selskap lukkast. Og det kjem til å skje – heller før eller seinare.

Toppsjefen i kinesiske BYD, truleg veras største produsent av elektriske køyrety, forventar at den kinesiske elbilmarknaden vil doblast kvart år dei neste tre åra. Denne optimismen blir delt av Michael Liebreich i Bloomberg New Energy Finance. Det er vanskeleg ikkje å tenke på den bratte solenergikurva når Liebreich omtaler elbilmarknaden i sin årlege analyse for det nye året:

«The end of 2015 saw the electric vehicle sector pass the milestone of 1 million cumulative vehicle sales. It took 20 years, going all the way back to the days of the EV1. The next million should take only around 18 months.»

Bilbransjen er ein del av teknologibransjen. Her er 5 år lang tid, 10 år ei æve. Det er eit perspektiv som ikkje lenger kan ignorerast av Tord Lien og andre i regjeringa når framtida for norsk oljenæring skal teiknast.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert og lader ved en ladestasjon utenfor en bygning med gul skilting.

Elbilmomsen forsvinner gradvis – hva skjer da?

Elbilmomsen skal gradvis fases ut – først vil regjeringen senke momsgrensen på nye elbiler fra 500.000 til 300.000. Vi spør Askill Harkjerr Halse fra TØI hva det betyr for elbilsalget.

15. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026