1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 12. oktober 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:07
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Flytra­fikk og klima: Er tiden inne for å skrote taxfree-ordningen?

Den nye rapporten fra FNs klimapanel har satt en støkk i mange. En sektor som må angripes er flytrafikken. Er tiden nå inne for å skrote taxfree-ordningen?

TAX-FREE_

Er tiden inne for å skrote taxfree-ordningen. Det ville vært en fin oppfølging av FNs 1,5C-rapport. (Foto: Anne Jortveit)

Publisert 12. oktober 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:07
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

I diskusjonen om hvordan vi skal møte klimatrusselen er det helt avgjørende at store systemer og strukturer endres; energisystemet må gå fra fossilt til fornybart – samspillet mellom politikk, teknologi og marked må gjøre jobben. På noen områder kan vi i prinsippet fortsette som før, hvis strømmen er fornybar og elbilen er bygget på en ansvarlig og klimariktig måte, så kan vi ubekymret kjøre videre.

På andre områder er det ikke slik; der er atferdsendringer nødvendige for å få ned utslippene. Eksempler er kjøttkonsum og flytrafikk.

1,5C-rapporten fra FNs klimapanel ser ut til å ha fått ganske mange til å tenke over sine vaner. Marianne Aasen, tidligere stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, har bestemt seg for å slutte å fly for å gå på shopping. Hun er ikke alene til å ta opp dette spørsmålet med seg selv og sine omgivelser. I mange Facebook-tråder diskuteres det heftig når det er «innafor» og når det er «utafor» å ta en flytur.

Når det drøftes hva som er et personlig ansvar, og hva som kan skyves over på «systemet», så er det ikke til å komme bort fra at de politiske rammene gir sterke signaler. For et halvt års tid siden ga Klimastiftelsen ut en rapport om klima og flytrafikken, og vi arrangerte også et frokostmøte om saken i forkant av rapporten. Hovedfunnet etter dette arbeidet er at flytrafikk er en sektor som i veldig liten grad betaler for forurensningen den medfører. Samtidig bidrar økt velstand til at vi flyr mer og nordmenn flyr mye mer enn våre naboer.

Bransjen har planer om elfly og vil nå bli pålagt å blande inn noen dråper avansert biodrivstoff når de fyller tanken. Dette kan kanskje avbøte noe av problemet, en gang i fremtiden. Men den grunnleggende utfordringen angripes ikke – og det er volumet flyreiser vi konsumerer. Veksten er også stor – og forventningen er at dette vil fortsette.

Men så har politikerne et virkemiddel de kan ta i bruk hvis de tør. De kan skrote taxfree-ordningen.

Det ville formodentlig gjort flyreiser litt dyrere og dermed bidratt til litt mindre flytrafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Taxfree-ordningen er en subsidie av de som reiser mest, den undergraver statens inntekter fra salg av tobakk og alkohol gjennom andre kanaler. Den har også en «skjev» fordelingsprofil. Det er de rikeste som flyr mest og derfor har tilgang på billigere Barolo enn dem som er henvist til polet.

Den bidrar videre til at den norske luftfarten er unndratt alminnelig politisk behandling fordi Avinor kryssubsidierer ulønnsomme flyplasser ved hjelp av blant annet taxfree-inntekter – istedenfor at det er Stortinget som gjennom budsjettvedtak tar slike avgjørelser.

Ingen politiker ville funnet på å etablere tax-free ordningen i dag. Men politikerne har heller ikke turt å ta avvikle ordningen – tross alle gode argumenter. Årsaken er formodentlig at de har vært engstelige for responsen fra velgerne. Men kanskje resonansbunnen nå er annerledes? Kanskje det nå vil bli oppfattet som et naturlig steg å ta – i lys av det vi vet om klimatrusselen og flytrafikkens bidrag?

Et vedtak om å skrote taxfree-ordningen vil være et viktig politisk signal; en beskjed om at man ønsker å dempe flytrafikken og stimulere til en atferdsendring. Det ville vært en fin oppfølging av FNs 1,5-graders rapport.

Er det noen som tar ideen med seg inn i høstens budsjettbehandling?

Våre støttespillere

 

ANNONSE
Bluesky

Les også

Sveits: En firedel av isen i breene borte på ti år

En firedel av volumet i de sveitsiske isbreene har smeltet vekk på ti år. Siden 1973 er over 1000 små isbreer helt forsvunnet.

2. oktober 2025
Les mer
En person heller vann fra en grønn bøtte over hodet under en strålende sol, med vannsprut og klar himmel i bakgrunnen.

«Umulig» hetebølge vil komme hyppigere med økende oppvarming

En hetebølge som den som traff Norden i juli, ventes en gang hvert 50. år i dagens klima. Øker global temperatur videre, kommer slike hetebølger hyppigere, konkluderer ny hurtig-studie.

14. august 2025
Les mer

2025 blir trolig ikke det varmeste året som er målt

I Nord-Europa var det hett, men globalt var juli kjøligere enn de to siste rekordårene. Det bidrar til at 2025 ikke kommer til å sette ny temperaturrekord.

7. august 2025
Les mer
Brannmannskaper og utrykningskjøretøy rykker ut til en stor skogbrann som sprer seg i et skogsområde, med tykk røyk som bølger opp mot himmelen.

Vi varslet om klimaendringene for lenge siden – hvorfor når ikke budskapet frem?

Hetebølger, tørke, skogbranner og flom. At vi vil få mer av dette, varslet klimaforskningen om for et kvart århundre siden. Hvorfor har ikke budskapet sunket inn? Er vi forskere selv en del av problemet, spør Rasmus Benestad.

5. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026