1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Siren Sundland
Siren Sundland
Konserndirektør Operasjonelle Tjenester i Sparebanken Vest. Tidligere konserndirektør Marked, Kommunikasjon, Samfunnsansvar og HR. Har arbeidet med merkevareledelse og strategisk kommunikasjon for en rekke bedrifter på Vestlandet. Bred erfaring fra ulike fagmiljøer som Kunsthøgskolen i Bergen, NRK og Bergens Tidende. Styreleder ved Den Nationale Scene og i Advisory Board, NHH. Utdannet cand.philol fra Universitetet i Bergen med hovedfag i nordisk litteratur og Executive MBA i Økonomisk styring og ledelse fra NHH.
Publisert 11. juni 2018
Artikkelen ble først publisert på LinkedIn 8. juni 2018.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Gardin­prat

Utstillingsvindauget «The Explorer» vert kritisert. Men i staden for å diskutere i kva grad Norge som innovativ og bærekraftig nasjon er sant, er vår største moglegheit og vår viktigaste oppgåve å gjere det sant.

ampere_nov2017

Elektrifisering av skipsfarten skaper norske eksportmuligheter. Her krysser batteriferja «Ampere» Sognefjorden i november 2017.

Publisert 11. juni 2018
Sist oppdatert 15.9.2025, 23:59
Artikkelen ble først publisert på LinkedIn 8. juni 2018.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Siren Sundland
Siren Sundland
Konserndirektør Operasjonelle Tjenester i Sparebanken Vest. Tidligere konserndirektør Marked, Kommunikasjon, Samfunnsansvar og HR. Har arbeidet med merkevareledelse og strategisk kommunikasjon for en rekke bedrifter på Vestlandet. Bred erfaring fra ulike fagmiljøer som Kunsthøgskolen i Bergen, NRK og Bergens Tidende. Styreleder ved Den Nationale Scene og i Advisory Board, NHH. Utdannet cand.philol fra Universitetet i Bergen med hovedfag i nordisk litteratur og Executive MBA i Økonomisk styring og ledelse fra NHH.

Er det nokon som hugsar den scena frå filmen «Monty Python and the Holy Grail», der kongen står ved slottsvindauget saman med sonen, prins Herbert, og ser ut over kongeriket? Kongen peikar mot landskapet utanfor og seier høgtidsstemt: «One day, my lad, ALL this will be yours!». «What?», svarar prinsen, «The curtains?»

Eg hadde nesten gløymt den episke scena, heilt til eg las Aftenpostens Joacim Lund kommentere lanseringa av The Explorer førre veke. På oppdrag frå regjeringa har Innovasjon Norge gått saman med næringslivet, og utvikla eit digitalt utstillingsvindauge for eksport av norsk, grøn teknologi.

Vindauget vart opna av statsminister Erna Solberg i Oslo Rådhus. Og så starta diskusjonen om gardiner.

Norsk eksport må doblast fram mot 2040, dersom vi skal kunne oppretthalde dagens velferdsnivå

Joacim Lund spør retorisk: «Kjendiser, glamour og en ny nettside skal markedsføre Norge som innovativ og bærekraftig nasjon. Men er det sant?» På LinkedIn vert brukargrensesnittet og designet på theexplorer.no kritisert. Så langt er det lite i ordskiftet etter Innovasjonstalen 2018 som tyder på ei særleg forståing av kva saka eigentleg handlar om: Framtidsutsiktene for våre ungar og barnebarn.

Analyser frå SSB viser tydeleg kva for utfordringar vi står opp mot:

Norsk eksport (utanom petroleum) må doblast fram mot 2040, dersom vi skal kunne oppretthalde dagens velferdsnivå. Doblast! Samtidig veit vi at i perioden 2007 til 2017 er handelsoverskotet halvert, og handelsunderskotet frå fastlandet dobla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Då er vi ved sakens kjerne: Om vi ikkje skiftar strategi, ventar svært krevjande tider for norsk økonomi. Føresetnaden for å kunne finansiere velferdssystemet som gjer Norge til verdas beste land å vekse opp i, er å lukkast med å posisjonere vår teknologi i marknader internasjonalt. Og vi har inga tid å miste!

Strateginestoren Richard Rumelt skriv i bestseljaren «Good strategy/bad strategy» om ein samtale han hadde med Steve Jobs. Rumelt hadde førebudd seg godt, lista opp alle dei openbare utfordringane Apple ville møte i posisjoneringa mot dei etablerte, dominerande standardane. «Kva er din langsiktige strategi her?», spør Rumelt. Jobs smilte roleg og sa: «Min strategi er å vente på det neste store».

Vår tids største strategiske utfordring er å posisjonere ein ny kategori internasjonalt: Norsk, grøn teknologi

Vi treng heldigvis ikkje å vente. Det er liten tvil om at det neste store vil handle om grøn teknologi. Og her har Norge eit suverent utgangspunkt med høg kompetanse til lågare kost enn det vi ser i andre deler av verda. Difor er det så viktig, det arbeidet som no har starta med The Explorer. Men det er eit stort stykke arbeid å konvertere synlegheit til kontrakt. Så lat oss lære av strategen Rumelt, og hans poeng om å løyse dei underliggjande, reelle utfordringane, i staden for å bruke tid på teoretisering:

Først og fremst er utfordringa å sikre nye vekstselskap tilgang til nok og rett kapital. Kapitaltilgangsutvalet med NHH-professor Aksel Mjøs i front, foreslår fleire viktige tiltak for betre rammevilkår for større vekstselskap i Norge. Utvalet peikar på løysingar som å eige unoterte selskap gjennom aksjesparekonto, og folkefinansiering (crowdfunding). Med betre rammevilkår er jobben framleis ikkje gjort. Sjølv når desse selskapa er riktig kapitalisert, OG dei får sterkare eksponering gjennom The Explorer, er jobben framleis ikkje gjort.

Våre støttespillere

Vår tids største strategiske utfordring er å posisjonere ein ny kategori internasjonalt: Norsk, grøn teknologi. Strategisk posisjonering handlar om å sette spor i kognitive kart. Vi snakkar persepsjon, ikkje empiri. I staden for å diskutere i kva grad Norge som innovativ og bærekraftig nasjon er sant, er vår største moglegheit og vår viktigaste oppgåve å gjere det sant. Vindauga er opna. Gardinprat til sides:

Fleire av teknologiselskapa som no er presentert på The Explorer, høyrer til på Vestlandet. Selskapa representerer maritim kompetanse i verdsklasse, men møter like fullt store utfordringar i kommersialiseringsfasen. Selskapa stangar mot ulike former for proteksjonisme og mot streng regulering, og for mange er det svært komplisert å finne fram til dei gode alliansane internasjonalt. Det er desse heilt konkrete barrierane som må handterast for å skape den eksportveksten vi alle er avhengige av.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Industrielt raffinerikompleks med flere blå lagertanker, destillasjonstårn og rørledninger under en overskyet himmel.

Kan Europa greie seg uten norsk gass?

Det trengs beredskap når sola og vinden svikter, det kan ta tid og bli dyrt å bygge nok kraftledninger til Europas elektrifisering. Inntil videre bør vi derfor produsere norsk gass, mener Gerard Doorman.

2. desember 2025
Les mer
En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket