1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Siren Sundland
Siren Sundland
Konserndirektør Operasjonelle Tjenester i Sparebanken Vest. Tidligere konserndirektør Marked, Kommunikasjon, Samfunnsansvar og HR. Har arbeidet med merkevareledelse og strategisk kommunikasjon for en rekke bedrifter på Vestlandet. Bred erfaring fra ulike fagmiljøer som Kunsthøgskolen i Bergen, NRK og Bergens Tidende. Styreleder ved Den Nationale Scene og i Advisory Board, NHH. Utdannet cand.philol fra Universitetet i Bergen med hovedfag i nordisk litteratur og Executive MBA i Økonomisk styring og ledelse fra NHH.
Publisert 11. juni 2018
Artikkelen ble først publisert på LinkedIn 8. juni 2018.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Gardin­prat

Utstillingsvindauget «The Explorer» vert kritisert. Men i staden for å diskutere i kva grad Norge som innovativ og bærekraftig nasjon er sant, er vår største moglegheit og vår viktigaste oppgåve å gjere det sant.

ampere_nov2017

Elektrifisering av skipsfarten skaper norske eksportmuligheter. Her krysser batteriferja «Ampere» Sognefjorden i november 2017.

Publisert 11. juni 2018
Sist oppdatert 15.9.2025, 23:59
Artikkelen ble først publisert på LinkedIn 8. juni 2018.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Siren Sundland
Siren Sundland
Konserndirektør Operasjonelle Tjenester i Sparebanken Vest. Tidligere konserndirektør Marked, Kommunikasjon, Samfunnsansvar og HR. Har arbeidet med merkevareledelse og strategisk kommunikasjon for en rekke bedrifter på Vestlandet. Bred erfaring fra ulike fagmiljøer som Kunsthøgskolen i Bergen, NRK og Bergens Tidende. Styreleder ved Den Nationale Scene og i Advisory Board, NHH. Utdannet cand.philol fra Universitetet i Bergen med hovedfag i nordisk litteratur og Executive MBA i Økonomisk styring og ledelse fra NHH.

Er det nokon som hugsar den scena frå filmen «Monty Python and the Holy Grail», der kongen står ved slottsvindauget saman med sonen, prins Herbert, og ser ut over kongeriket? Kongen peikar mot landskapet utanfor og seier høgtidsstemt: «One day, my lad, ALL this will be yours!». «What?», svarar prinsen, «The curtains?»

Eg hadde nesten gløymt den episke scena, heilt til eg las Aftenpostens Joacim Lund kommentere lanseringa av The Explorer førre veke. På oppdrag frå regjeringa har Innovasjon Norge gått saman med næringslivet, og utvikla eit digitalt utstillingsvindauge for eksport av norsk, grøn teknologi.

Vindauget vart opna av statsminister Erna Solberg i Oslo Rådhus. Og så starta diskusjonen om gardiner.

Norsk eksport må doblast fram mot 2040, dersom vi skal kunne oppretthalde dagens velferdsnivå

Joacim Lund spør retorisk: «Kjendiser, glamour og en ny nettside skal markedsføre Norge som innovativ og bærekraftig nasjon. Men er det sant?» På LinkedIn vert brukargrensesnittet og designet på theexplorer.no kritisert. Så langt er det lite i ordskiftet etter Innovasjonstalen 2018 som tyder på ei særleg forståing av kva saka eigentleg handlar om: Framtidsutsiktene for våre ungar og barnebarn.

Analyser frå SSB viser tydeleg kva for utfordringar vi står opp mot:

Norsk eksport (utanom petroleum) må doblast fram mot 2040, dersom vi skal kunne oppretthalde dagens velferdsnivå. Doblast! Samtidig veit vi at i perioden 2007 til 2017 er handelsoverskotet halvert, og handelsunderskotet frå fastlandet dobla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Då er vi ved sakens kjerne: Om vi ikkje skiftar strategi, ventar svært krevjande tider for norsk økonomi. Føresetnaden for å kunne finansiere velferdssystemet som gjer Norge til verdas beste land å vekse opp i, er å lukkast med å posisjonere vår teknologi i marknader internasjonalt. Og vi har inga tid å miste!

Strateginestoren Richard Rumelt skriv i bestseljaren «Good strategy/bad strategy» om ein samtale han hadde med Steve Jobs. Rumelt hadde førebudd seg godt, lista opp alle dei openbare utfordringane Apple ville møte i posisjoneringa mot dei etablerte, dominerande standardane. «Kva er din langsiktige strategi her?», spør Rumelt. Jobs smilte roleg og sa: «Min strategi er å vente på det neste store».

Vår tids største strategiske utfordring er å posisjonere ein ny kategori internasjonalt: Norsk, grøn teknologi

Vi treng heldigvis ikkje å vente. Det er liten tvil om at det neste store vil handle om grøn teknologi. Og her har Norge eit suverent utgangspunkt med høg kompetanse til lågare kost enn det vi ser i andre deler av verda. Difor er det så viktig, det arbeidet som no har starta med The Explorer. Men det er eit stort stykke arbeid å konvertere synlegheit til kontrakt. Så lat oss lære av strategen Rumelt, og hans poeng om å løyse dei underliggjande, reelle utfordringane, i staden for å bruke tid på teoretisering:

Først og fremst er utfordringa å sikre nye vekstselskap tilgang til nok og rett kapital. Kapitaltilgangsutvalet med NHH-professor Aksel Mjøs i front, foreslår fleire viktige tiltak for betre rammevilkår for større vekstselskap i Norge. Utvalet peikar på løysingar som å eige unoterte selskap gjennom aksjesparekonto, og folkefinansiering (crowdfunding). Med betre rammevilkår er jobben framleis ikkje gjort. Sjølv når desse selskapa er riktig kapitalisert, OG dei får sterkare eksponering gjennom The Explorer, er jobben framleis ikkje gjort.

Våre støttespillere

Vår tids største strategiske utfordring er å posisjonere ein ny kategori internasjonalt: Norsk, grøn teknologi. Strategisk posisjonering handlar om å sette spor i kognitive kart. Vi snakkar persepsjon, ikkje empiri. I staden for å diskutere i kva grad Norge som innovativ og bærekraftig nasjon er sant, er vår største moglegheit og vår viktigaste oppgåve å gjere det sant. Vindauga er opna. Gardinprat til sides:

Fleire av teknologiselskapa som no er presentert på The Explorer, høyrer til på Vestlandet. Selskapa representerer maritim kompetanse i verdsklasse, men møter like fullt store utfordringar i kommersialiseringsfasen. Selskapa stangar mot ulike former for proteksjonisme og mot streng regulering, og for mange er det svært komplisert å finne fram til dei gode alliansane internasjonalt. Det er desse heilt konkrete barrierane som må handterast for å skape den eksportveksten vi alle er avhengige av.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne med skulderlangt, rødlig hår, iført en mørk, ermeløs kjole, står smilende foran en uskarp utendørs bakgrunn med trær.

Har klaget Equinor inn til Finanstilsynet

Flere investorer mener det er problematisk at Equinor påstår å operere i tråd med Parisavtalen. Natasha Landell-Mills fra Sarasin & Partners sier at Equinor bryter med Paris-målene.

31. oktober 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
Stillbilde fra NRKs Debatten, med programleder og fire debattanter.

Vi må regne på hva klimapolitikken koster

Først da vi presenterte tall på hva klimapolitikken kan koste, ble det fres i den offentlige debatten, skriver Øystein Sjølie i en avslutningsreplikk til NMBU-professorene.

28. oktober 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket