1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Jenny Sandvig
Jenny Sandvig
Advokat og partner i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig. Tidligere fagdirektør ved Norges institusjon for menneskerettigheter og advokat ved Regjeringsadvokatembetet.
Hannah Cecilie Brænden
Hannah Cecilie Brænden
Rådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Utdannet jurist ved Universitetet i Oslo.
Publisert 20. juni 2022
Sist oppdatert 4.7.2022, 10:12
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Grunn­loven § 112 og klima­vi­ten­skapen

Har kvalitetssikret med andre fagmiljøer: Jenny Sandvig og Hannah Cecilie Brænden fra NIM svarer på kritikk av institusjonens utredning om klima og menneskerettigheter.

Utsnitt av fasaden til Høyesteretts bygning i Oslo

Debatt om NIMs utredning om Grunnloven og Høyesteretts klimadom. Her fra Høyesteretts bygning i Oslo. (Foto: Gorm Kallestad / NTB).

Publisert 20. juni 2022
Sist oppdatert 4.7.2022, 10:12
Artikkelen er mer enn to år gammel
Jenny Sandvig
Jenny Sandvig
Advokat og partner i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig. Tidligere fagdirektør ved Norges institusjon for menneskerettigheter og advokat ved Regjeringsadvokatembetet.
Hannah Cecilie Brænden
Hannah Cecilie Brænden
Rådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Utdannet jurist ved Universitetet i Oslo.

Tore Killingland, tidligere miljødirektør i Norsk olje og gass (NOROG) og nåværende rådgiver i selskapet TK Energy Killingland, gjentar i Energi og Klima en forkortet versjon av kritikk publisert i Juristen mot Norges institusjon for menneskerettigheters (NIM) arbeid med klima og menneskerettigheter. NIM har besvart Killingland samme sted. Dette er en kortversjon:

Bakgrunn

Bakgrunnen er en utredning NIM har skrevet til Olje- og energidepartementet, for å sikre oppfølgningen av Høyesteretts dom i den såkalte klimasaken. Departementet har etter NIMs utredning varslet endringer i saksbehandlingen for å følge opp dommen og utrede forbrenningsutslipp. Det er et skritt i riktig retning.

NIM har samtidig etterlyst at konsekvensutredninger sendes på høring før søknad om utbyggingsplan for petroleumsforekomster avgjøres, for å sikre de demokrati- og miljøhensyn som utredningsplikten bygger på.

Uriktige påstander

Når det gjelder Killinglands innvendinger, vil NIM bemerke følgende.

For det første, NIM er selvsagt enig i at det er viktig å ha respekt for andre fagfelt. Derfor har NIM også kvalitetssikret utredningen med ulike fagmiljøer for å sikre riktige vurderinger. Killingland kritiserte i utgangspunktet NIM for ikke å ha kvalitetssikret utredningen med andre fagmiljø, men det stemmer altså ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For det andre, Killingland anklager NIM for «juks» i omtalen av Rystad Energys analyse på oppdrag fra Norsk olje og gass (NOROG). Denne påstanden er ikke riktig. Som nevnt i det lengre tilsvaret her, stemmer det ikke at NIM avgrenser mot gass. På s. 20 i utredningen skriver NIM at det er «uenighet om utslagene, premissene og effekten i gassmarkedene», med henvisning til Rystad Energy og fagfellevurdert forskning i noteverket. I forlengelsen har NIM ellers vist til at spørsmålet om perfekt markedssubstitusjon på dette området er omtvistet internasjonalt, med henvisning til flere studier, rapporter og domsavsigelser.

For det tredje kritiserer Killingland NIM for å vise til SSBs studier (Fæhn m.fl. (2013) og (2017), som estimerer en større nedgang i globale utslipp ved kutt i norsk oljeproduksjon enn Rystad i 2021. Vi nøyer oss med å påpeke at Olje- og energidepartementet vil basere seg på SSBs studier og Rystads analyse «som sentrale, offentlig tilgjengelige og debatterte faglige arbeider» i utredninger av nettoutslippseffekten av forbrenningsutslipp ved større utbyggingsprosjekter. Ettersom føre var-prinsippet tilsier at usikkerhet ikke går på bekostning av miljøet, har NIM uansett rådet til varsomhet med å legge vekt på usikre antakelser om fremtidig nettoeffekt ved behandlingen av utbyggingsplaner for petroleumsforekomster (PUD). For optimistiske anslag vil, om de slår feil, virke til skade for klimaet.

For det fjerde påstår Killingland at NIM «underslår» Perspektivmeldingens konklusjon om at forventet nedgang i petroleumsvirksomheten etter 2024 og frem til 2050 er forenelig med 1,5-gradersmålet. Også denne påstanden er uriktig. NIM diskuterer perspektivmeldingen på s. 24 i utredningen. Vi finner imidlertid at perspektivmeldingens konklusjon om forenelighet bygger på «valg av reduksjonsscenarioer og usikre anslag om framskrivninger av norsk olje- og gassproduksjon» som er «lite forenelige med føre var-prinsippet.»

Killingland kritiserer også NIM for å «tro at 1,5°C er en krystallklar grense». Vi presiserer at det er norske myndigheter, sammen med verdens land, som har nedfelt 1,5°C-målet som den sentrale målsetningen for å avverge farlige klimaendringer (se mer her). FNs klimapanel har omregnet dette temperaturmålet til et globalt, gjenværende karbonbudsjett med henholdsvis 67 og 50 prosent sjanse. NIM har altså argumentert for at 1,5-gradersmålet, operasjonalisert ved det gjenværende karbonbudsjettet, er en relevant tålegrense ved vurderingen av når statens «rett og plikt» til å nekte en utbyggingsplan av hensyn til «klima og miljø» inntrer.

PUD og juridisk vurdering

Killingland trekker også upresise juridiske konklusjoner av NIMs utredning. NIM har ikke innført noe grunnlovsprinsipp som gjelder for alle utslippsaktiviteter. Utredningen diskuterer utelukkende enkeltvedtak om plan for utbygging og drift av petroleumsforekomst (PUD). Dette skyldes, som forklart i Juristen, at Høyesterett har uttalt at staten kan ha rett og plikt til å nekte PUD etter Grunnloven § 112 dersom hensynet til klima og miljøet tilsier det, samt at klimavirkningen av forbrenningsutslipp vil bli konsekvensutredet før en eventuell søknad om PUD (HR-2020-2472-P, avsnitt 241 mv.).

Våre støttespillere

Når enkeltvedtak om PUD ikke uten videre kan sammenlignes med andre vedtak fattet av forvaltningen, er det fordi en PUD, i forlengelsen av åpningsbeslutninger og utvinningstillatelser, kan gi opphav til utslipp, gjennom produksjon og forbrenning, i en helt annen grad enn vedtak på andre områder. De årlige forbrenningsutslippene fra norskprodusert olje og gass er som kjent ti ganger så høye som samlede territorielle utslipp fra Norge.

Bærekraft og menneskerettigheter

Til slutt: Bærekraftsmål og menneskerettigheter kan ikke stilles opp mot hverandre. De må tilnærmes på en holistisk måte, der man forsøker å finne en balanse mellom tidvis motstridende hensyn og interesser. Samtidig er noen rettigheter absolutte, det vil si at inngrep i dem ikke kan tenkes rettferdiggjort under noen omstendighet.

Uten tilstrekkelige utslippskutt, vil krenkelser av menneskerettighetene kunne bli større i tiårene som kommer. FNs menneskerettighetskomité omtaler med rette klimaendringene som en av de «most pressing and serious threats to the ability of present and future generations to enjoy the right to life» (avsnitt 62). Menneskerettighetene trues også av at vi velter en stadig større byrde over på yngre generasjoner for å kutte utslipp, som i seg selv kan innskrenke fremtidige rettigheter. Større utslippskutt i dag kan dermed være nødvendig for å forhindre inngripende menneskerettighetskrenkelser frem i tid.

  • Les også: En tysklekse i klimapolitikk – Vidar Helgesen om den tyske forfatningsdomstolens klimadom.

NIM vil fortsette å arbeide for at menneskerettighetene fremmes og beskyttes i Norge, i samarbeid med andre fagmiljøer og forskere.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Stillbilde fra NRKs Debatten, med programleder og fire debattanter.

Vi må regne på hva klimapolitikken koster

Først da vi presenterte tall på hva klimapolitikken kan koste, ble det fres i den offentlige debatten, skriver Øystein Sjølie i en avslutningsreplikk til NMBU-professorene.

28. oktober 2025
Les mer
En gruppe mennesker holder et blått banner med teksten "CLIMATE JUSTICE" utenfor en stor, moderne bygning med sylinderformede strukturer.

Norge frikjent i Strasbourg – men kravet til nye oljefelt skjerpes 

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) frikjenner Norge for brudd på menneskerettighetene i klimasøksmålet om tildeling av lisenser i Barentshavet fra 2016. 

28. oktober 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
En mann i dress og slips står foran en uskarp bakgrunn med hvite bygninger og ser alvorlig ut.

Norgespris: Slik kan man ikke styre et land

Regjeringens håndtering av Norgespris er dypt bekymringsfull, mener Norsk Varmepumpeforening. Når viktige beslutninger tas uten grundig utredning og åpenhet, svekkes tilliten til demokratiet.

7. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket