1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Tore Killingland
Tore Killingland
Klimarådgiver i TK Energy. Tidligere generalsekretær i Naturvernforbundet og miljødirektør i Norsk olje og gass.
Publisert 15. juni 2022
Sist oppdatert 20.6.2022, 11:30
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Grunn­loven som klima­verktøy?

Med sine forslag til regler for oljeboring vil Norges institusjon for menneskerettigheter redusere klimautslipp. De kan risikere å oppnå det motsatte, skriver Tore Killingland.

Oljefplattform i Norskehavet

Slutt på boring etter olje? Artikkelforfatteren kritiserer utredning om oljeutvinning og Grunnloven. (Foto fra Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet: Roar Lindefjeld og Bo B. Randulff, Equinor).

Publisert 15. juni 2022
Sist oppdatert 20.6.2022, 11:30
Artikkelen er mer enn to år gammel
Tore Killingland
Tore Killingland
Klimarådgiver i TK Energy. Tidligere generalsekretær i Naturvernforbundet og miljødirektør i Norsk olje og gass.

Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) fikk nylig kritikk av et stort flertall i Stortinget for sine forslag om nye regler for oljeboring. Dette med utgangspunkt i Høyesteretts dom om Grunnlovens § 112. Juridiske tolkninger har ikke jeg kompetanse på, men jeg vil her gå inn på NIMs bruk av andre fag.

NIM er slumsete med fakta i sin utredning. For eksempel så «registrerer» NIM at en analyse «av Rystad Energy [….] konkluderer med at reduksjon i tilbudet av norsk olje vil redusere de globale utslippene». Her foretar NIM en besynderlig avgrensning bare til olje og ikke gass. De aller fleste felt på norsk sokkel produserer begge deler. NIM omtaler bare én del, men vil regulere begge. De tar ut en del av regnestykket og dropper Rystads hovedkonklusjon: «Produksjonskutt i Norge vil med stor sannsynlighet øke de globale klimagassutslippene». Dette er direkte juks av NIM.

NIM underslår også informasjon (side 3 i NIMs utredning) om at produksjonen og utslippene på norsk sokkel er på vei ned, tross en kortvarig økning i produksjonen på to år (frem til 2024). At dette er bevisst og ikke uoppmerksomt viser de på side 25: «Og mens utvinning av fossil energi må reduseres med 3-4% hvert år for å nå 1,5°C-målet, er produksjonen fra norsk sokkel ventet å øke med 9 % frem til 2024». Ja, nettopp, – en nedgang på 3-4 prosent hvert år er det samme som Perspektivmeldingen (2021) anslår for norsk produksjon innen 2050.

En oljeplattform er en energifabrikk. Utslippsregnskap fra en energikilde må måles i forhold til nytten i et energisystem. Det er viktig HVORDAN energien fra sokkelen brukes fordi dette avgjør eventuelt tilleggsbehov for andre leverandører. Disse har kanskje doble utslipp (kull og flytende naturgass – LNG). Hvis du bare fokuserer på brutto klimautslipp fra et enkelt anlegg slik NIM gjør, så ser du ikke at anlegget er en del av en helhet/system der bruken av energien er avgjørende for utslippene. Utslippene pr energienhet levert må inngå. Energieffektivitet er klimaeffektivitet.

  • Les også: Debattinnlegg av Pål W. Lorentzen: Stortingsflertallet prøver å skremme NIM til taushet

Kjernen her er at Høyesterett har konkludert med at Norge i sin behandling av ny petroleumsvirksomhet skal beregne både utslippene fra produksjonen (som i dag) og i tillegg utslippene fra forbrenningen av de solgte produktene (olje og gass m.m.) til andre land. NIMs forslag innebærer at vi ikke skal gi mulighet for nye lete- og boresøknader (PUD) når verden passerer sitt mål om at den globale temperaturen ikke skal øke mer enn 1,5 oC. At produksjonen på sokkelen uansett går ned framover og at ny produksjon bare vil dempe fallet, er ikke problematisert.

NIM synes å tro at 1,5 °C er en krystallklar grense som f.eks. grensen for tilsetningsstoffer i matvarer eller fartsgrenser i veitrafikkloven. Slik er det ikke. Temperaturen varierer med en rekke naturgitte, globale forhold og kan passere 1,5 °C noen måneder for så å ligge under dette igjen, og så variere over et halvår og/eller flere år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et problem som NIM ikke har tatt opp, er at Grunnlovens § 112 ikke er avgrenset til oljeboring, men gjelder all menneskelig virksomhet som medfører miljøskade. Når NIM vil ha et forbud mot ny oljeaktivitet, så innfører de et grunnlovsprinsipp som må gjelde alle utslippsaktiviteter. Det betyr at NIMs forslag når verden passerer 1,5 °C-målet om få år, vil gi et øyeblikkelig forbud mot produksjon også av andre aktiviteter som bygging av skip ved norske verft som ikke går på batterier, all plastproduksjon (el-bildeler, sykehusutstyr, mobiltelefoner osv), kunstgjødsel, kjemikalier, bildeler i aluminium osv. Selv FNs klimapanel setter ikke en slik bombastisk grense. Det internasjonale energibyrået (IEA) har selv i sitt netto null-scenario (tabell A.1) beregnet gassbehovet i verden i 2050 til 43 prosent av dagens (2020).

Svar fra NIM

Norges institusjon for menneskerettigheter svarer på kritikken i dette innlegget.

NIM konstaterer at krigen i Ukraina har brutt ut, men lar ikke krigen få noen innvirkning på egne vurderinger selv om ufattelige brudd på menneskerettighetene i Europa får noen og enhver til å tenke nytt om bl.a. klimatiltak, energibruk og -leveranser, samt nye markedsforhold.

Som jeg håper å ha vist så har denne saken vært et arbeidsuhell for NIM der de billedlig har valgt en endimensjonal tilnærming for et flerdimensjonalt problem. Mens de fleste land har politiske strategier for å møte klimautfordringen, så vil NIM bruke 1,5 oC-målet som en absolutt grense for ny oljevirksomhet som ikke kan passeres. De ønsker å redusere klimautslipp, men risikerer å oppnå det motsatte.

Til dere som skarpt har støttet NIM i dette fordi de driver med noe så ærbødig som klima og menneskerettigheter: Det er fra sine venner en trenger korrigering av kursen.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer
En gruppe arbeidere iført varselvester, hjelmer og vernebriller står sammen på et industriområde.

Climate Action Tracker: Norges 2035-mål i tråd med 1,5 °C, men olje og gass må fases ut

Forskere har evaluert klimamålet for 2035 som Norge har sendt inn til FN. De mener målet er i tråd med å begrense global oppvarming til 1,5 °C, men finner også mye å sette fingeren på.

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket