1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 10. september 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Høy CO₂-pris: Ti milli­arder ekstra til staten i 2019

Staten tjener fett på høy CO₂-pris: Salg av CO₂-kvoter vil gi den norske staten ekstrainntekter på rundt ti milliarder kroner neste år. Hadde Norge vært EU-medlem, måtte mesteparten av pengene vært brukt på klimatiltak.

sivjensenstatsb2015

Her presenterer finansminister Siv Jensen statsbudsjettet 2016. Når hun om noen uker legger frem budsjettet for 2019, kan hun kalkulere inn store ekstrainntekter på grunn av kvotesalg. (foto: regjeringen.no)

Publisert 10. september 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Den norske staten skal neste år selge CO₂-kvoter tilsvarende omkring 50 millioner tonn CO₂. Dette er Norges andel av kvotene i EUs kvotemarked fra 2013–2019. Kvotene for årene frem til 2018 er ikke solgt i markedet tidligere, fordi det først er nå at de detaljerte reglene for Norges del er utformet. At kvotene er holdt tilbake og ikke selges før i 2019, vil gi Norge store ekstrainntekter. Årsaken er at CO₂-prisen har økt svært mye det siste året. CO₂-prisen lå i lengre tid rundt 5 euro pr tonn. Mandag 10. september passerte CO₂-prisen 25 euro. Markedet har altså økt verdien av de «norske» kvotene fra ca 2,5 milliarder til ca 12,5 milliarder kroner, gitt dagens pris.

Hvor mye staten faktisk vil cashe inn vil først bli avgjort når auksjonene finner sted i løpet av neste år. Når statsbudsjettet blir lagt frem om noen uker, vil det fremkomme et anslag over hvor mye staten regner med å tjene.

Uansett vil salget av CO₂-kvoter representere en betydelig inntekt for staten, og altså mye større enn man så for seg da CO₂-prisen lå og vaket rundt 4–5 euro pr tonn.

At inntektene blir så store neste år, skyldes at man har «samlet opp» kvoter over såpass mange år.

I motsetning til EUs medlemsland er ikke Norge forpliktet til å bruke inntekter fra salg av klimakvoter til energi- og klimatiltak. Norge har unntak fra bestemmelsen som krever at inntekter fra kvotesalg blir brukt på den måten.

Salget av CO₂-kvoter neste år vil gi mye ekstra penger til staten. Inntektene ser ut til å bli så store at de for eksempel ville kunne dekket investeringsbehovet i karbonfangstprosjektene som er under planlegging. Investeringsbehovet ved lagringsanlegget i Nordsjøen og fangstanleggene på Klemetsrud og ved Norcems anlegg anslås til å være i størrelsesorden 10–12 milliarder kroner. Å reise penger til disse prosjektene uten å finne inntektskilder utenom ordinære budsjetter vil være en tiltakende hodepine både for regjeringen og Stortinget. Men det er altså penger i denne størrelsesorden på vei inn i statskassen gjennom kvotesalget.

Det finnes selvsagt også mange andre gode klimatiltak å bruke penger på enn karbonfangst, men uansett bør det være et rimelig krav at Norge – som EU-landene – bruker inntektene fra kvotesalg til tiltak på klima- og energiområdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For EUs medlemsland – og Norge – fungerer salget av CO₂-kvoter på samme måte som å skrive ut en skatt. Det kommer penger inn i statskassen. Men verdien på kvotene settes altså i markedet, og ikke ved et stortingsvedtak slik tilfellet er når en skatt eller avgift fastsettes.

I EU-direktivet for kvotehandel er det fastslått at inntektene statene har ved salg av CO₂-kvoter i hovedsak skal brukes til klima- og energitiltak. Ifølge EU-kommisjonen har omkring 80 prosent av inntektene medlemsstatene har hentet inn siden 2013 gått til dette formålet. I direktivteksten står det at medlemslandene bør bruke «minst 50 prosent av inntektene til å redusere utslipp, forskning, fremme fornybar energi, CO₂-håndtering, fond for energieffektivitet, fornybar energi i utviklingsland, avskoging etc».

EUs medlemsland er altså forpliktet til å bruke store deler av ekstrainntektene på en måte som fremmer klima- og energiomstillingen, og de må rapportere til EU-kommisjonen om hvordan de bruker disse inntektene.

Denne bestemmelsen sørget Norge for å få unntak fra da direktivet ble innlemmet i norsk rett: «EFTA-statene har bedt om og fått unntak fra bestemmelsen om øremerking av kvotesalgsinntekter til miljøformål, herunder rapporteringsforpliktelser knyttet til bruk av inntekter fra salg av kvoter.»

[rp4wp]

Våre støttespillere

I motsetning til EUs medlemsland trenger ikke Norge å bruke disse ekstrainntektene til klimatiltak, men man kan la dem gå rett inn i statskassen til finansiering også av andre formål – uten å fortelle EU-kommisjonen hva man gjør. Slik er handlefriheten i EØS-avtalen utnyttet på dette punktet.

Men det er opp til Stortinget å ta stilling til om – og eventuelt hvordan – de ekstra pengene bør brukes.

Den høye CO₂-prisen gir for øvrig staten inntekter – og forbrukerne kostnader – også ved at strømprisen blir høyere. Det er bra med høy CO₂-pris. Men vi må diskutere hvordan kostnader og inntekter fordeles og brukes.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026