1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.
Publisert 2. juli 2012
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Ingen mangel på litium-ion batte­rier

Det er ingen grunn til å frykte for mangel på litium-ion batterier.

Publisert 2. juli 2012
Sist oppdatert 15.9.2025, 12:24
Artikkelen er mer enn to år gammel
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.

Det er ingen grunn til å frykte for mangel på litium-ion batterier, selv om etterspørselen etter el-biler og lagring av grønn teknologi skyter i været. Det er kort fortalt hovedbudskapet i en rapport fra Bloomberg New Energy Finance Research.

  • Det er ingen knapphet på litium. Økonomisk tilgjengelige reserver utgjør totalt 13 millioner metriske tonn, ifølge US Geological Survey – nok til mer enn 2,5 milliarder elektriske kjøretøy. Globale ressursanslag er enda høyere, 34 millioner tonn.
  • Eksisterende og planlagt produksjonskapasitet, vil være mer enn nok til å møte en fordobling av etterspørselen etter litium-ion batterier innen 2020. Hvis alle planlagte kapasitetsutvidelser gjennomføres, vil produksjonskapasiteten være 120 prosent høyere enn antatt etterspørsel i 2020, med risiko for overkapasitet. Overskudd kan igjen medvirke til en aggressiv vekst i etterspørselen med rundt 2025.
  • Prisen på litium vil trolig holde seg flat eller bare stige svakt på kort sikt. Og skulle prisen stige kraftig, vil dette ikke ha en betydelig innvirkning på kostnadene for lagringsteknologi nedstrøms. Litium bidrar bare 3-5 prosent av batteriets totale kostnader i dag.

Kilde: Bloomberg Clean Energy & CarbonBrief  07.02.12

ANNONSE
Bluesky

Les også

Grønn teknologi: Dette selger og kjøper EU mest av

Batterier er klimateknologien som EU har størst import av fra resten av verden. Elbiler er den største eksportvaren – og den grønne teknologien Norge importerer mest av fra EU.

8. desember 2025
Les mer
To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026