1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kari Elisabeth Kaski
Kari Elisabeth Kaski
Finanspolitisk talsperson for SVs stortingsgruppe. Tidligere nestleder i Zero.
Publisert 1. april 2016
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Må vi gjøre miljø­po­li­tikken personlig?

Det er Statoil og Nordic Mining som kan le høyest når vi retter pekefingeren mot folks miljøfiendtlige livsstil.

mdg_barcelona

Faksimile av Nettavisen-oppslag om MDG-toppenes togtur til Barcelona. Foto fra Eivind Trædals Facebook-side.

Publisert 1. april 2016
Sist oppdatert 15.9.2025, 15:19
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kari Elisabeth Kaski
Kari Elisabeth Kaski
Finanspolitisk talsperson for SVs stortingsgruppe. Tidligere nestleder i Zero.

Debatten om den personlige miljøpolitikken kommer opp med jevne mellomrom. Hvor miljøvennlig må vi leve? Hvor store ofringer må vi gjøre i miljøets navn? Må vi ta toget til vår weekendtur til Barcelona? Sist er debatten blusset opp med ny styrke som følge av medias oppmerksomhet og kritikk av Raymond Johansens bilkjøring og MDG-politikernes togtur til Barcelona.

Dette er ulike oppslag. I det ene oppslaget blir politikerne kritisert for å ikke være miljøvennlige nok og for gapet mellom liv og lære. I det andre er de tilsynelatende for miljøvennlige, eventuelt viser de hvor krevende og dyrt det er å leve så miljøvennlig som de selv forfekter at en bør gjøre.

Faksimile av Nettavisen-oppslag om MDG-toppenes togtur til Barcelona. Foto fra Eivind Trædals Facebook-side.
Faksimile av Nettavisen-oppslag om MDG-toppenes togtur til Barcelona. Foto fra Eivind Trædals Facebook-side.

Jeg er overrasket over volumet og harmen i disse medieoppslagene. Det er på sin plass at media og folk reagerer når politikere opptrer på en åpenbar dobbeltmoralsk måte. Og har du skapt et politisk fundament gjennom å rette pekefingeren mot folk flest og forlangt en klimavennlig livsstil, er det selvsagt at du selv bør etterleve dette.

Selv har jeg vært kritisk til politikere som står for en moralsk og personlig miljøpolitikk. At det skal være mitt ansvar å redde miljøet, mens Statoil får holde på som de vil i Barentshavet, har jeg vanskelig for å akseptere. Og det er nettopp Statoil og andre selskaper med stort fotavtrykk som kan lene seg godt tilbake og nyte konsekvensene av en miljødebatt som handler om mine og dine personlige valg. Vi ser oss blind på oversikten over Raymond Johansens bilkjøring, og glemmer at det er de store kull- og petroleumsselskapene som er det virkelige problemet.

Politikerne må styre slik at det er rasjonelt for enkeltpersoner og næringsliv å være miljøvennlig

Det trengs en miljøpolitikk for folk flest. En politikk hvor det tilrettelegges for at folk skal kunne leve miljøvennlige liv. Hvor det er politikerne som tar ansvar, og pålegger selskapene å fase ut palmeolje slik at du som forbruker slipper å stå i butikken og nilese varedeklarasjoner. Hvor politikerne vedtar reguleringsplaner som gjør det praktisk mulig å leve uten bil i byer, og hvor det er tilgjengelige ladestasjoner slik at elbil er et reelt alternativ i hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet at holdning følger handling. At folk blir mer opptatt av miljøpolitikk etter at de får solceller på taket og elbil i garasjen. Vi vet også at forbrukermakt fungerer. Men vi vet også at vi skal gjennom en så stor omstilling av samfunnet for å kunne møte miljøutfordringen, at politikernes rolle går utover å oppfordre til riktige valg i hverdagen. Politikerne må styre slik at det er rasjonelt for enkeltpersoner og næringsliv å være miljøvennlig. Vi kan utnytte at Statoil påvirkes av valgene til forbrukerne. Politikerne bør bruke markedet til å skape etterspørsel etter miljøvennlige produkter, på bekostning av fortidas fossile løsninger.

Hvis miljøpolitikken gjøres personlig, kan det minst smertefulle være å sitte helt stille i båten som politiker. Best å ikke stikke hodet fram og peke på miljøløsninger. Det er en utvikling jeg ikke ønsker. Jeg starta min karriere i miljøbevegelsen med å nesten være imot resirkulering, fordi jeg ikke kunne skjønne hvorfor jeg måtte skylle metallbokser, mens oljeindustrien fikk øke sine utslipp med 80 prosent siden 1990. Sinnet over oljeindustriens manglende miljøansvar har jeg fremdeles, men med tiden har jeg kommet fram til at det tross alt er viktig at alle bidrar med den en kan. Og jeg har lært hvor viktig det er å resirkulere aluminiumet. Men det er politikernes fordømte plikt å sørge for at en grønn boks for metallgjennvinning står lett tilgjengelig.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et rutenett med ti profesjonelt kledde voksne, fem menn og fem kvinner, som poserer for individuelle portrettbilder mot ulike bakgrunner.

Klimafrokost: Hva bør staten gjøre med eierskapet i Equinor?

Equinor skulle bli et bredt energiselskap. Hvordan har det egentlig gått? Er tiden inne for at staten endrer sin eierskapsstrategi? Se opptak av Klimafrokost.

28. oktober 2025
Les mer
Stillbilde fra NRKs Debatten, med programleder og fire debattanter.

Vi må regne på hva klimapolitikken koster

Først da vi presenterte tall på hva klimapolitikken kan koste, ble det fres i den offentlige debatten, skriver Øystein Sjølie i en avslutningsreplikk til NMBU-professorene.

28. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026