1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Paal Frisvold
Paal Frisvold
EU-rådgiver i Greenpeace.
Publisert 5. mai 2015
Sist oppdatert 1.6.2022, 08:54
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Norges EU-avtale er langt fra klar

Norges nye klima-avtale med EU er slett ikke avsluttet – og vil høyst sannsynlig ikke bli slik regjeringen ønsker.

solberg_tuskjan2015_ek_fors

Statsminister Erna Solberg møter president i Det europeiske råd Donald Tusk i Brussel 21. januar 2015.

Publisert 5. mai 2015
Sist oppdatert 1.6.2022, 08:54
Artikkelen er mer enn to år gammel
Paal Frisvold
Paal Frisvold
EU-rådgiver i Greenpeace.

Stortingsmelding nr. 13 «Ny utslippsforpliktelse for 2030 – en felles løsning med EU» legger opp til at klimagassutslipp fra norsk avfall, transport, bygg og jordbruk skal bli en del av EUs felles gjennomføringsmekanisme. Her legges det opp til et utstrakt samarbeid også på områdene som ikke er omfattet av kvotehandel.

Ved å spille EU-kortet, la regjeringen debatten i Stortinget om konkretisering av norske klimakutt død. Men avtalen med EU er langt fra avsluttet – og vil høyst sannsynlig ikke bli slik regjeringen ønsker.

Utslippskutt blir EU-lov

Fra tidligere er Norge med i EUs kvotehandel med klimagassutslipp for industri- og energisektorene og felles innsats for å øke forbruket av fornybar energi i den totale energimiksen. Som nest rikest i EØS-regionen vil Norge måtte ligge i det øverste sjiktet og redusere utslipp med omtrent 40 prosent i 2030 innen de fire områdene transport, avfall, bygg og landbruk, for å bidra til at de totale kuttene i EU blir på 30 prosent.

I lys av EU-landenes økonomiske problemer er det en felles forståelse om at utslippsreduksjonene fra de fire sektorene skal foretas der det er billigst og mest kostnadseffektivt. Fleksibilitetsmekanismer gir land muligheten til å velge de minst kostbare områdene foruten å veksle mellom enkeltsektorer landene imellom.

Europakommisjonen har nylig bedt om innspill på hvordan de fleksible mekanismene skal fungere i praksis. Etter at konsultasjonsperioden avsluttes den 18. juni vil forslag til utslippsreduksjoner i hver sektor og hvert land bli lagt frem i et såkalt byrdefordelingsdirektiv.
 Dette direktivet skal fremforhandles og vedtas av Europaparlamentet og i EUs ministerråd i perioden 2016 til 2018.

Som enhver EU-lov vil Kommisjonen deretter påse at medlemslandene etterlever kravene direktivet inneholder. EU-domstolen vil kunne gripe inn dersom landene ikke oppfyller Kommisjonens krav eller irettesettelser. Slik er vanlig praksis for all EU-lovgivning og gjenspeiles i EØS-avtalen ved at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, og EFTA-domstolen gis samme ansvar.


Artikkelen fortsetter under annonsen

Klima-avtale utenfor EØS svært usannsynlig

I Stortingsmelding nr. 13 sier regjeringen at det er en forutsetning at EUs regelverk om felles gjennomføring av utslippsreduksjoner ikke innlemmes i EØS-avtalen. I stedet ønsker regjeringen å inngå en bilateral avtale med EU.

En slik avtale vil være i strid med EØS-avtalens bærebjelke om juridisk likeverd i EU- og EFTA-pilarene fordi det fratar ESA og EFTA-domstolen oppgaver og ansvar for å håndheve gjennomføring av EUs lover i Norge. Skal bedrifter i EU-landene stå til rette for EUs institusjoner, vil det bety at norske bedrifter ikke er underlagt samme autoritet og rammevilkår.


Det er svært usannsynlig at Europakommisjonens juridiske avdeling vil gå med på å svekke EØS-avtalen på denne måten. Det minner dessuten sterkt om en sveitsisk løsning, som er lite populært i Brussel. Dersom det ikke blir noen avtale, mener regjeringen Norge har anledning til å benytte FN-mekanismer for å kjøpe opp kvoter i utviklingsland, det vil si at vi kan kjøpe oss fri fra å måtte foreta kostbare utslippsreduksjoner hjemme. Her tar derimot regjeringen grundig feil, fordi begrensninger på oppkjøp av FN-kvoter er allerede befestet i EUs kvotehandelsdirektiv – godt innenfor EØS-avtalen.

En bedre løsning vil være å innlemme EUs byrdefordelingsdirektiv på vanlig måte i EØS-avtalen slik det gjøres for alle andre EU-lovverk for klima og energi. Det vil gi norske bedrifter trygghet om at de har like rettigheter og muligheter til å utveksle utslippsreduksjoner på samme måte som sine konkurrenter i EU og bli en del av Europas overgang til en bærekraftig økonomi.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
Brannmannskaper og utrykningskjøretøy rykker ut til en stor skogbrann som sprer seg i et skogsområde, med tykk røyk som bølger opp mot himmelen.

Vi varslet om klimaendringene for lenge siden – hvorfor når ikke budskapet frem?

Hetebølger, tørke, skogbranner og flom. At vi vil få mer av dette, varslet klimaforskningen om for et kvart århundre siden. Hvorfor har ikke budskapet sunket inn? Er vi forskere selv en del av problemet, spør Rasmus Benestad.

5. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026