1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Rasmus Reinvang
Rasmus Reinvang
Seniorrådgiver bærekraft, politikk, samfunn i Footprint, en del av Sopra Steria.
Publisert 21. mars 2023
Sist oppdatert 30.3.2023, 16:23
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Nye klima­krav til stats­eide selskaper – men hva med det offent­lige selv?

Selskaper staten eier, må heretter bidra til at vi når klima- og bærekraftsmål. Men samme krav stilles ikke til statlige og kommunale virksomheter, som ofte ligger etter. Det holder ikke, skriver Rasmus Reinvang.

Jan Chr. Vestre åpner en glassdør og ser på sitt eget speilbilde.

Næringsminister Jan Christian Vestre har fått gjennom strengere klimakrav til statseide selskaper, men virksomheter i offentlig sektor henger etter, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Stian Lysberg Solum / NTB)

Publisert 21. mars 2023
Sist oppdatert 30.3.2023, 16:23
Artikkelen er mer enn to år gammel
Rasmus Reinvang
Rasmus Reinvang
Seniorrådgiver bærekraft, politikk, samfunn i Footprint, en del av Sopra Steria.

Den nye eierskapsmeldingen ble vedtatt i Stortinget 23. februar, og innebærer skjerpede forventninger til statseide selskaper om miljø og bærekraft. «Den nye eierskapsmeldingen vil endre verden», uttalte næringsminister Jan Christian Vestre ved fremleggelsen av meldingen i høst.

Statsråden har rett i at nye krav og forventninger er viktig og vil gjøre en forskjell. Staten har nå direkte eierskap i 70 selskaper med en samlet verdi i størrelsesorden 1000 milliarder kroner.

  • Les også: Statens selskaper står for ti ganger Norges utslipp

Vestre understreket at statseide selskaper forventes å utnytte muligheter i det grønne skiftet og integrere FNs bærekraftsmål i strategier og daglig drift. Bedriftene forventes altså å bli endringsaktører som bidrar til et rettferdig grønt skifte i tråd med FNs bærekraftsmål for 2030.

På klimaområdet er det svært positivt at meldingen klargjør at staten nå forventer at statseide selskaper skal ha «vitenskapsbaserte klimamål». Det innebærer at de må ha realistiske mål og tiltak for hvordan de skal komme til netto null utslipp i 2050, i tråd med Paris-avtalen. Kun to statseide selskaper hadde det i fjor.

Bærekraft og omstilling til grønn økonomi

Den nye eierskapsmeldingen legger seg i en trend med økende krav til rapportering på bærekraft og omstilling til en grønn økonomi. EUs grønne giv er selve motoren i vår del av verden, med tiltak som taksonomien og det nye CSRD-direktivet om bærekraftrapportering – og mer er på vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye norske åpenhetsloven, som stiller krav til store virksomheter om å gjøre aktsomhetsvurderinger, er også del av den samme positive trenden.

Det er en god grunn til økt søkelys på integrering av bærekraft i hele økonomien. Etter 30 år med fokus på virksomheters samfunnsansvar er erfaringen at enkelttiltak som reduserer fotavtrykk er bra – men ikke nok. Det trengs myndighetskrav for å utløse grønn og rettferdig omstilling i skala.

Men hva med det offentlige?

Stat og kommune med alle sine virksomheter («offentlig sektor») står for om lag halvparten av verdiskapingen i Norge (OECD, 2021). Ca. en av tre arbeidsføre nordmenn jobber i offentlig sektor. Årlig kjøper det offentlige varer og tjenester for over 650 milliarder kroner.

Er offentlige virksomheter i rute med å nå Norges klimamål om å redusere utslipp med 55 prosent i 2030? Eller netto null i 2050, i tråd med Paris-avtalen? Følger offentlige virksomheter samme standarder for styring og rapportering som det forventes av statseide selskaper?

Våre støttespillere

Offentlige virksomheter dekker alt fra etater og sykehus til offentlige byggherrer og kommunalt eide selskaper. Det er i dag ikke enhetlige føringer for hvordan slike virksomheter skal jobbe med og rapportere på bærekraft. Når man ser på miljø- og bærekraftrapporter fra offentlige virksomheter, fremgår det at de har svært ulik praksis. Rapportene inneholder ofte mange gode tiltak, men man ser sjelden tall for totale klimagassutslipp, konkrete mål for reduksjon og rapportering på måloppnåelse.

FNs bærekraftsmål nevnes som regel, men er ofte i liten grad integrert i strategier og daglig drift. Offentlige virksomheter gir inntrykk av gjennomgående å ligge etter beste praksis som vi ser i statseide bedrifter. Få benytter for eksempel internasjonalt anerkjente rammeverk for rapportering som GRI og SASB, som etter hvert har blitt standard for ansvarlige bedrifter. Så vidt jeg vet, er det for øvrig ingen offentlige virksomheter som har vitenskapsbaserte klimamål.

I dag er heller ikke krav til miljø vektet i det offentlige anskaffelsesregelverket. Konsekvensen er at offentlige innkjøpere ofte velger løsningen med lavest pris, når de i stedet kunne bidratt til å nå viktige mål for klima og miljø. Offentlige innkjøp står anslagsvis 16 prosent av Norges klimafotavtrykk. Riksrevisjonen ga i fjor myndighetene kritikk for å ikke stille strenge nok klima- og miljøkrav. Regjeringen har nylig sendt forslag på høring om at miljøkrav skal vektes med minst 30 prosent i alle offentlige innkjøp, noe som er et skritt i riktig retning.

Gjennomgående er inntrykket at staten og offentlige virksomheter i liten grad tar inn over seg hva en omstilling til et lavutslippssamfunn vil innebære for deres virksomhet, og hvordan de kan bidra til det grønne skiftet gjennom innovasjon. På grunn av mangelfull rapportering vet vi i dag ikke om våre offentlige virksomheter har realistiske planer for å nå Norges klimamål, eller hvordan de ligger an.

Neste skritt

Bedrifter jobber i stadig større grad med grønn omstilling, drevet av nye standarder, krav og verktøy som samkjører og målretter arbeidet, som del av EUs grønne giv. Og ikke bare EU presser på. Åpenhetsloven, eierskapsmeldingen og forslaget om vekting av miljø i offentlige anskaffelser er svært positive tiltak som viser vilje til grønn styring også fra norske myndigheter.

Det virker imidlertid som om offentlig virksomhet har gått under radaren i arbeidet med målrettet grønn omstilling. Det har nok til en viss grad med mandatet å gjøre. Å levere på klima- og bærekraftsmål er som regel ikke en del av tildelingsbrevet til offentlige virksomheter. Det må endres.

Det er også på tide at offentlige virksomheter får krav og verktøy som på en systematisk måte stimulerer til grønn omstilling. Et viktig neste skritt vil være å innføre krav og standarder for offentlige virksomheters rapportering på bærekraft, i tråd med beste praksis internasjonalt. Det vil få «fakta på bordet» og utløse nødvendig grønn innovasjon i offentlig sektor.

Skal vi nå miljø-, klima- og bærekraftsmålene for 2030, må hele samfunnet gjennom en stor omstilling. Da kan ikke regjeringen kun peke på næringslivet. Det offentlige selv må også levere.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
Nærbilde av EUs sentralbanksjef Christine Lagarde og blå briller, som holder hånden mot ansiktet og ser konsentrert fremover under en forelesning på Hertie School i Berlin i mai 2025.

Lagarde slår alarm om rapporteringskutt 

Den europeiske sentralbanksjefen Christine Lagarde frykter at forslagene om å forenkle regler for klimarapportering vil svekke både klimakampen og finansiell stabilitet.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket