2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 23. februar 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Regje­ringas havstra­tegi legg til grunn at Paris-avtalen ikkje lykkast

Regjeringas havstrategi legg til grunn at vi ikkje når togradarsmålet. Noreg er framleis i fornektingsfasen når det kjem til framtida for norsk olje og gass.

33032832775_d9d85ce5b7_o

NY HAVSTRATEGI: Regjeringas havstrategi legg til grunn at energiforbruket vil følgje ein bane som ikkje er i nærleiken av togradarsmålet, skriv artikkelforfattaren. Her er statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland i Bergen for å presentere havstrategien. Foto:

Publisert 23. februar 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 16:11
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

Tysdag presenterte regjeringa sin havstrategi med parallelle pressekonferansar i Stavanger, Bergen og Tromsø. Strategien skal vere den første som ser alle havnæringane i samanheng, men han serverer lite nytt. På politikksida finn ein stort sett innhaldslause utsegn av typen «Regjeringen vil videreføre og styrke….».

Til dømes foreslår regjeringa ingen initiativ som kan gi fleire norske arbeidsplassar i den havnæringa OECD trur vil oppleve størst vekst fram mot 2030 – havvind. Her burde regjeringa klart å levere noko. Kva med å kopla utvikling av ein norsk havvindindustri med elektrifisering av sokkelen, eller invitere naboland til eit stort havvindsamarbeid i Nordsjøbassenget? Kunne ein brukt det statlege eigarskapet meir strategisk, slik at fleire norske leverandørbedrifter fekk tilgang til den globale havvindmarknaden? Og kvifor følgjer ikkje regjeringa opp Stortingets vedtak frå i fjor vår om å etablere ein norsk demonstrasjonspark for flytande havvind?

Ein kunne også forventa fleire grep for å få fart på utviklinga innan grøn skipsfart – som er eit prioritert område i regjeringas klimapolitikk. Men heller ikkje her kjem det nye forslag eller initiativ.

Det er likevel på det meir overordna planet at havstrategien fortener mest kritikk.

Strategiens mål er vekst i alle dei største havnæringane – petroleum, maritim og sjømat. Fleire skal få jobb, inntektene skal bli større. Det er ein optimistisk bodskap, som passar godt i eit valkampår, men er det realistisk? Svaret kjem an på korleis petroleumsnæringa utviklar seg.

For siviliserte statar og selskap er det uansvarleg ikkje å legge til grunn at klimapolitikken vil bli strammare over tid

Grafane nedanfor er henta frå havstrategien og avslører kor sårbare vi er. I 2014 stod petroleumsnæringa for 88 prosent av havnæringanes samla verdiskaping og 76 prosent av sysselsettinga. Små justeringar i olje- og gassmarknaden, opp eller ned, vil gi direkte utslag i havnæringas samla resultat. Fordi petroleumsnæringa er så dominant vil det vere nesten umogleg for andre næringar åleine å kompensere for ein nedtur her. Om talet på tilsette i petroleumsnæringa skulle bli halvert, måte sjømatnæringa ha skaffa arbeid til tre gongar så mange som i dag for å kompensere for dei tapte oljearbeidsplassane. Dette er ein realitet vi som nasjon ikkje kan teie ihel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fossil dominans: Petroleumsnæringa står for det aller meste av havnæringanes samla verdiskaping og sysselsetting.

Ingen kjenner framtida – om oljeprisen igjen vil stige til 100 dollar fatet, eller om det vi no opplever er starten på eit trendskifte i den fossile energiens disfavør. Men for siviliserte statar og selskap er det uansvarleg ikkje å legge til grunn at klimapolitikken vil bli strammare over tid, og at fornybar energi og annan klimateknologi vil bli stadig meir konkurransedyktig. Men det er nettopp dette regjeringa ikkje gjer i havstrategien. Dei innrømmer i eit avsnitt at etterspørsel etter fossile brensler kan bli påverka «på lengre sikt», men det skin gjennom at dette ikkje er noko å uroe seg over no.

I kapitlet «Fremtidsutsiktene for de norske havbruksnæringene» bruker regjeringa Det internasjonale energibyrået (IEA) som sanningsvitne. Dei skriv at IEA forventar at det globale energiforbruket vil auke med 18 prosent fram mot 2030. Dermed gir det meining å halde fast ved «et høyt og forutsigbart tempo med tildeling av areal for petroleumsaktivitet for å bidra til opprettholdelse av leteaktivitet og produksjon på norsk sokkel».

Men det regjeringa ikkje nemner er at denne energiframskrivinga er henta fra IEAs New Policies Scenario (NPS) – eit scenario som ikkje er i nærleiken av å nå togradarsmålet. I IEAs togradars-scenario (450-scenarioet) er veksten i energiforbruket fram mot 2030 under 6 prosent. Og meir alvorleg for Noreg:

Dersom utviklinga framover skjer nærmare ein togradarsbane enn ein firegradarsbane vil dette få store konsekvensar for energimiksen. I scenarioet som regjeringa legg til grunn vil det globale oljekonsumet auke med 8,5 prosent fram mot 2030, mens det i togradars-scenarioet vil det bli redusert med 9 prosent. Også gassen får ei mindre viktig rolle i energimiksen om klimapolitikken lukkast (kjelde: IEA World Energy Outlook 2016, side 549-550).

Våre støttespillere

Figuren nedanfor er henta frå IEAs World Energy Outlook 2016 og illustrerer den store skilnaden mellom forventningane til framtidig oljeetterspurnad i regjeringas havstrategi (blå linje) og ein etterspurnad som følgjer ein togradarsbane (grøn linje).

Global oljeetterspurnad og prisutvikling i ulike scenarier (kjelde: IEA)

Eg trur ikkje ein gong at Statoil ville lagt frem ein strategi i 2017 som lener seg på IEAs New Policies Scenario. At ei regjering som er forplikta av Paris-avtalen gjer det, er skremmande.

«Petroleumsnæringen vil være Norges største næring i mange tiår fremover», sa olje- og energiminister Terje Søviknes då han presenterte havstrategien i Stavanger. Vi har høyrd setninga så mange gongar før at vi knapt reagerer. Men tenk over dette: Mange tiår vil seie minst to tiår – då nærmar vi oss 2040. Det er ti år før klimagassutsleppa i EU – vår viktigaste marknad – skal vere redusert med 80-95 prosent. Får Søviknes rett i at petroleumsnæringa er vår største næring i 2040, er vi anten på god veg mot ei temperaturauke langt over to gradar, eller så har vi ikkje lykkast med å diversifisere norsk økonomi og næringsliv i tide.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer
To store containerskip ligger til kai i en havn, stablet med fargerike containere, med kraner og en slepebåt i nærheten under en klar himmel.

Trump til åpen kamp mot globale klimatiltak

Denne ukens fem utvalgte nyheter: USA truer land som vil kutte skips-utslipp, konsekvensene av russergass til Kina, Trump mot havvind, knappere CO₂-lagre og spansk skogbrannfasit.

5. september 2025
Les mer
Et industrikompleks med flere bygninger ligger på en halvøy omgitt av vann og fjell under en delvis overskyet himmel.

Hva skal vi leve av etter olje og gass?

Vår tids største utfordring burde hatt større plass i valgkampen, skriver lederne for NHO og LO i Vestland.

3. september 2025
Les mer
Plastrester, tauverk og garn ligger spredt blant steiner og tang på en rullesteinsstrand med vann og fjell i bakgrunnen.

Plastavtalen havarerte – no må Norge redde taustumpane!

Plastproblema i havet kan løysast. No bør havlandet Norge raskt få på plass eit utvida produsentansvar for plastutstyr i fiskeri- og havbruksnæringa og bane veg for meir sirkulær økonomi, skriv tre forskarar.

1. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026