1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kjersti Fløgstad
Kjersti Fløgstad
Jeg er rådgiver for bedrifters samfunnsansvar, tilknyttet PURE CSR Consulting. Jeg tror forandring er mulig og at alle har en rolle å spille. Jeg har vært generalsekretær i UNICEF Norge i 11 og og før det har jeg 15 års erfaring fra ulike lederstillinger primært i bank, men også fra kommunikasjons- og reklamebransjen.
Publisert 22. november 2011
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Walmarts tre hårete miljømål

Walmart har satt seg høye ambisjoner i forhold til miljø.

Publisert 22. november 2011
Sist oppdatert 15.9.2025, 14:55
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kjersti Fløgstad
Kjersti Fløgstad
Jeg er rådgiver for bedrifters samfunnsansvar, tilknyttet PURE CSR Consulting. Jeg tror forandring er mulig og at alle har en rolle å spille. Jeg har vært generalsekretær i UNICEF Norge i 11 og og før det har jeg 15 års erfaring fra ulike lederstillinger primært i bank, men også fra kommunikasjons- og reklamebransjen.

Walmart har satt seg høye ambisjoner i forhold til miljø. I 2005 presenterte daværende toppsjef Lee Scott følgende mål:

  1. Å bli forsynt ved 100% fornybar energi.
  2. Å produsere null avfall
  3. Å selge produkter som er bærekraftige i forhold til ressurser og miljøet.

Dette var mer enn en festtale, for Walmart trekkes stadig oftere frem som et godt eksempel på proaktivt lederskap innenfor miljø. I boken “Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in a Global Environment” av Willliam B Werther og David B Chanlder, gis Walmart mye plass med sine overordnede, hårete ambisjoner som er fulgt opp av helt konkrete, kvanifiserte mål om å redusere CO₂ utslipp med 20% over de neste syv årene, effektivisere transport med 25% neste tre år og redusere avfall fra butikkene med 25% de neste tre år, og samarbeide med leverandører for å redusere emballasje, øke resirkulering av emballasje osv…”. Målene følges opp med tiltak. Her er et par eksempler:

Mer miljøvennlige produkter. Konkret har Walmart som et ledd i sin strategi for bærekraft gått i dialog med alle sine leverandører om det var mulig å gjøre produktene mer miljøvennlige. Ett konkret eksempel: Tøymyknere og flytende vaskemidler blir nå produsert og solgt i konsentrert form. Konsekvenser: Mindre bruk av plast og mindre vannforbruk i produksjonen, mindre produktstørrelser som reduserer drivstoff i transport, mindre  hylleplass i butikk, mindre plass i transport hjem til forbruker og mindre avfall. Dette er jo åpenbart lønnsomt – for alle parter. Ikke minst for Walmart – som både sparer kostnader og får bedret omdømme. Og kanskje var det hele utgangspunktet for tiltaket?

Fornybar energi. For et drøyt år siden annonserte Walmart at selskapet ville utvide sin satsning på fornybar energi ved å installere solcellepaneler på ytterligere 20-30 kjøpesenter i California og Arizona. Det er forventet at prosjektet vil forsyne varehusene med opptil 20 til 30 prosent av det totale energibehov hvert sted. Det innebærer 22,5 millioner kilowattimer ren energi per år – nok til mer enn 1750 boliger per år. Innen 2013 er målet at 130 varehus forsynes med elektrisitet fra solsellepaneler. Dette føyer seg inn i rekken av flere typer teknologiske løsninger som små vindmøller, biobrensel, vindturbiner etc som Walmart tester ut og benytter rundt om i verden for å nå målet om kun å benytte 100 prosent fornybar energi. Også dette kan sikkert på sikt vise seg å være lønnsomt for kjeden.

For miljøforkjempere og andre idealister kan det være lett å glemme at næringslivets fremste oppgave er å tjene penger og gi overskudd til sine aksjonærer. Samfunnsansvar, eller CSR, handler om at det ikke kan skje uten hensyn til miljø, mennesker og samfunn. Når de da klarer å tjene penger på en slik måte at de også sparer miljøet, blir alle vinnere. Det er slike strategier som gjør samfunnsansvar levedyktig i bedriftene. Det er mye likt det Michael Porters kaller Creating Shared Values, en idé som får stadig flere tilhengere i næringlivet.

For en tid tilbake dumpet jeg tilfeldigvis over nok en historie om Walmart i en blogg kalt “What Walmart teaches us about CSR”, skrevet av John Izzo, en kjent forfatter og foredragsholder i USA. Han forteller om et møte han hadde hatt med ledere fra Walmart om bærekraftig utvikling. Han var tydeligvis i etterkant av møtet helfrelst på selskapet og skriver: “What Walmart teaches us about CSR is this: Real change is possible, it is always imperfect and inconsistent; and if we want to change the world, we are going to have to talk to each other.”

Artikkelen fortsetter under annonsen

Walmart er USAs største selskap. Fremdeles er det lite å lese og høre om hva de gjør i forhold til menneskerettigheter, det vil si minstelønn og rett til å organisere seg. Å neglisjere slike fundamentale rettigheter er høyst kritikkverdig og er noe Walmart bør ta tak i om de skal oppfattes som hundre prosent troverdige på sitt samfunnsansvar.

Når store selskaper som Walmart rører på seg og bidrar til en bedre utvikling på miljøsiden, er det håp. Både fordi de i kraft av sin størrelse representerer kjøpekraft i forhold til ny teknologi og gjør den billigere for flere, men også fordi de på grunn av sin størrelse faktisk gjør en forskjell for miljøet når de reduserer sine CO₂ utslipp. I tillegg kan de gå foran og inspirere andre bedrifter;  de viser at det nytter og at det lønner seg.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
Seks gule metallbur fylt med ulike typer elektronisk avfall og skrapmaterialer er stablet sammen i et innendørs industrimiljø.

Nasjonal IT-infrastruktur – den sirkulære elefanten i statsbudsjettet

Utdaterte systemer og hver sin tue-tenkning stikker kjepper i hjulene for omstillingen. Vi trenger en nasjonal IT-infrastruktur for data om avfall, skriver Elin Hansen i Sirk Norge.

17. november 2025
Les mer
Tre paneldeltakere sitter bak et skilt for klimatoppmøtet i Belém på Brasil COP30 Amazônia-arrangementet; kvinnen i midten gestikulerer mens hun snakker.

Klimamålene nås ikke uten ressurs­omstilling

Regjeringens Grønn bok anerkjenner i år for første gang behovet for å koble klima, ressursbruk og verdiskaping. Men sirkulær økonomi prioriteres ikke i statsbudsjettet, skriver Alexander Christiansen i Circular Norway.

12. november 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer
ANNONSE