1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 11. februar 2021
Sist oppdatert 12.2.2021, 13:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Klima­po­li­tikk og forde­ling: Konstruk­tivt forslag i Rødts klima­plan

Rødt fremmer nå et forslag til CO₂-avgift med klimarabatt som de andre partiene bør gripe med begge hender.

tesla_oslo_p_

Rødts forslag til CO₂-avgift med klimarabatt vil gi lettelser til lavinntektsgrupper og i distriktene – ikke Tesla-kjørende hytteeiere i storbyene.

Publisert 11. februar 2021
Sist oppdatert 12.2.2021, 13:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

En høy og stigende CO₂-pris – slik regjeringen foreslår i klimameldingen – er riktig politikk og gir gode langsiktige styringssignaler både til næringsliv og husholdninger. Men det kan gi uønskede fordelingsvirkninger. Dersom bensin- og dieselprisene øker mye, kan det gi urimelige utslag. Både bilavhengige distrikter og lavinntektsgrupper kan bli påført kostnader det er tungt å bære. At dette er politisk brennbart, er det liten tvil om. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums ymse utspill i sakens anledning er et eksempel på det.

Men så kommer altså Rødt til unnsetning med et konkret og konstruktivt forslag som er godt tenkt. En vri på den mye omtalte ideen om KAF – karbonavgift til fordeling – kan sikre hensynet både til lavinntektsgrupper og distrikter, uten at incentivet til omstilling blir borte. Rødts modell er som følger:

  • CO₂-avgiften økes raskt.
  • Statens inntekter betales tilbake som en «klimarabatt» til folk med middels og lave inntekter.
  • Landet deles inn etter samme grenser som brukes for den differensierte arbeidsgiveravgiften.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Med et slikt opplegg vil folk bosatt i distriktskommuner bli kompensert når bensin- og dieselavgiftene går opp – likeledes folk med lave inntekter. Tjener man lite og bor grisgrendt, så får man mer tilbake enn om man er høytlønnet og bosatt i en by.

Men alle vil likevel ha incentiv til å kutte ut CO₂-forbrennende aktiviteter.

Dette er «rettferdig omstilling», slik de aller fleste partiene sier at de ønsker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Detaljer må selvsagt utredes nærmere, men det burde være mulig å gjennomføre en slik reform ganske raskt, for eksempel fra statsbudsjettet for 2022. Det vil også trolig være uenighet mellom partiene om innretning, nivåer og innslagspunkter, men prinsippene burde man kunne enes om.

Forslaget om KAF – karbonavgift til fordeling – er en amerikansk idé som særlig ble fremmet av klimaforskeren James Hansen. Men i sin opprinnelige form tar ikke KAF fordelingshensyn, i alle fall ikke tilpasset en norsk virkelighet. Tanken er at pengene som betales inn gjennom økte avgifter, utbetales flatt til alle. I teorien vil dette være omfordelende, fordi CO₂-avtrykk gjerne følger inntekt.

Men i Norge er det ikke uten videre slik. En KAF-ordning uten Rødt-forslagets «ekstra» fordelingsprofil ville gi høytlønte og Tesla-kjørende hyttefolk med bostedsadresse i Oslo vest enda en fordel. De bruker ikke diesel og bensin, og vil derfor være vinnere hvis det ikke legges inn komponenter knyttet til inntekt og bosted. Derfor er Rødts forslag langt mer treffsikkert enn det som tidligere er presentert i denne sjangeren, og derfor bør det bli plukket opp av partier som har mer innflytelse og makt.

Jeg ble torsdag kveld gjort oppmerksom på at MDG har lagt frem et liknende forslag, men Rødts modell har en skarpere fordelingsprofil fordi den differensierer tilbakebetalingen etter inntekt, ikke bare etter bostedsadresse.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller snakker med flere reportere som holder mikrofoner merket med ulike nyhetslogoer i en korridor.

Omstillings­kommisjonen kan gi Støre en ny sjanse

Det er ingen grunn til å tro at Omstillingskommisjonen vil avvikle dype konflikter i norsk politikk, men den gir Jonas Gahr Støre en sjanse til å utvikle et tydeligere lederskap – både når det gjelder olje, klima og forholdet til EU.

3. desember 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer
En eldre mann i dress og rødt slips står utendørs ved et vann, med folk samlet og sittende på trapper i bakgrunnen.

Neste stortingsperiode: Bedre folkelig forankring nødvendig om klima- og energipolitikken skal lykkes

Å sikre bredere folkelig støtte til klima- og energiomstillingen vil være nødvendig enten vi får den ene eller andre regjeringen etter valget. Folk må se at politikken virker til deres gunst.

4. september 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE