1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 23. mai 2023
Sist oppdatert 23.5.2023, 17:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Modig og spen­nende grep i Stav­anger

Det trengs radikale tiltak i samferdselspolitikken. Derfor er det grunn til å rose Stavangers Ap-ordfører Kari Nessa Nordtun og koalisjonen hun leder for et modig og spennende grep når byens innbyggere nå får gratis kollektivtrafikk.

Rødt Landsmøte

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) leder en bred koalisjon som nå vil gi gratis kollektivtrafikk til alle byens innbyggere. Her taler hun på Rødts landsmøte som ble holdt i Stavanger i april. (Foto: Carina Johansen / NTB)

Publisert 23. mai 2023
Sist oppdatert 23.5.2023, 17:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Fra 1. juli vil Stavangers innbyggere kunne reise gratis på buss, tog og hurtigbåt. Hensikten er å få flere til å la bilen stå. Prislappen er foreløpig på 200 millioner kroner.

Å få flere til å velge kollektivtrafikk fremfor bil er utvilsomt et riktig spor i samferdselspolitikken. Det handler om klimamål. Det handler om å skape byer som er bedre å bo i. Det handler om fremkommelighet. Det handler om fordelingspolitikk og reelle valgmuligheter for folk. Som Kari Nessa Nordtun sier, så kan dette tiltaket være med på å gjøre det enklere for folk å klare seg helt uten bil, eller i alle fall uten bil nummer to i familien.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

For dem som allerede bruker kollektivtrafikken, så er gratisbillett på bussen et kommunalt bidrag til bedret kjøpekraft. Det betyr mye for folk med dårlig råd.

Opposisjonen er skeptisk. Dette er et valgkamputspill, mener Høyres ordførerkandidat, Sissel Knutsen Hegdal. Beslutningen legger også press på nabokommunene og fylket. Gratistilbudet er forbeholdt de som har bostedsadresse i Stavanger. De som bor for eksempel i Sandnes, må fortsatt betale.

I en Klimavalg-kommentar for noen uker siden var jeg innom samferdselsetatenes nedsabling av realismen i målet om kutte klimagassutslippene i transportsektoren med 55 prosent til 2030. Det holder ikke med videreføring av dagens politikk hvis klimamålene skal nås. Virkemiddelbruken må skjerpes vesentlig. Trafikkvolumene må ned. Gratis – eller rimeligere – kollektivtrafikk er et tiltak som kan få ned bilbruken og dermed bidra i dette store puslespillet.

Gratisbilletter på bussen er et «gulrot»-tiltak som ikke plager bilistene. Det koster penger for det offentlige, men gjør at kapasiteten i det allerede utbygde systemet utnyttes bedre – gitt at flere faktisk velger å la bilen stå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det politiske flertallet i Stavanger inkluderer Ap, SV, Rødt, MDG – og bompengemotstanderne i Folkets Parti. Partiets gruppeleder Frode Myrhol bruker som argument for gratisbussene at det vil hindre innføring av rushtidsavgift.

Skal prosjektet i Stavanger bli en suksess, må folk faktisk endre atferd. Hvordan gratisbillettene virker, bør derfor følges meget nøye. Det er et eksperiment i ganske stor skala Stavanger nå gjennomfører.

Et argument mot gratis kollektivtrafikk er at folk ikke velger bort bilen, men at bena eller sykkelen viker på korte turer. En TØI-studie fra 2018 viser til en del negative erfaringer der gratis buss er prøvd. I Estlands hovedstad Tallinn har kollektivtransporten vært gratis for byens innbyggere i ti års tid, men veldig mange holder fast ved bilen til arbeidsreise, ifølge landets riksrevisor.

Når brukerbetalingen fjernes, så svekkes selvsagt også inntektsgrunnlaget for kollektivselskapene. Det kan fort gå ut over tilbudet, og redusere både frekvens og pålitelighet. Da blir bilen fort fristende.

Prismekanismen kan dessuten ha sine fordeler – også innen kollektivtrafikken. For utnyttelsen av kapasiteten kan det for eksempel være gunstig med prisdifferensiering slik at folk som ikke behøver å reise i rushtiden, får et lite incentiv til å drøye en time eller to.

Våre støttespillere

Å utnytte eksisterende infrastruktur og tilbud best mulig er avgjørende for å unngå unødige kostnader og investeringer. At Flytoget ikke inngår i det alminnelige kollektivtilbudet i Oslo-området viser at vi har mye å gå på.

Bompenger og andre former for veiprising er sammen med regulering av parkering «pisken» når det handler om å få folk til å velge andre transportmidler enn bil i byområdene. Det vekker motstand, men virker. Kollektivtrafikken må være konkurransedyktig med bilen på pris, ikke minst for pendlere. Derfor kan ikke politikerne avstå fra å bruke «pisken». En kombinasjon av «gulrot» – lavere kollektivsatser – og «pisk» gjennom veiprising og parkeringsreguleringer – vil trolig være det mest effektive.

I Oslo-området gir Ruter for eksempel nå økende rabatter for hver tur for folk som ikke har månedskort. Dette er et smart tiltak som ikke tømmer de offentlige kassene. Økte satser i bomringen, også for elbiler, virker som «pisk».

Samtidig er det et paradoks at veiprisingen i Oslo-området først inntrer når bomringen rundt byen passeres, mens det er gratis å kjøre på motorveiene både vest-, øst- og nordover. Dette er de delene av landet som har det absolutt beste jernbanetilbudet.

I Stavanger forsøker man nå å oppnå resultater uten bruk av mer «pisk». Om det vil virke, får vi svar på etter hvert.

Både klimamålene og en rekke andre hensyn tilsier at det er nødvendig å få ned trafikkvolumene i storbyområdene. Eksperimentering med ulike løsninger og tilsynelatende radikale tiltak er derfor bra. Derfor fortjener bystyreflertallet i Stavanger applaus, selv om gratistilbudet selvsagt også er en del av kampanjen for å beholde makten i byen etter høstens kommunevalg.

ANNONSE
Bluesky

Les også

På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår står foran en fargerik bakgrunn med ordet "VALG" delvis synlig. Hun har på seg en mørk, plissert topp og ser fremover med et alvorlig uttrykk.

Listhaug tar kysten

Sylvi Listhaug og Fremskrittspartiet tar kysten – fra Agder til Møre og Romsdal. NRKs «supermåling» viser store regionale forskjeller.

27. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket