1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 15. desember 2020
Sist oppdatert 19.12.2020, 14:50
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Nødven­dige milli­arder til CO₂-lagring

Det er bra og nødvendig at staten legger drøyt ti milliarder kroner i Northern Lights – Europas første avfallshåndteringsanlegg for CO₂. En høy og stigende CO₂-pris vil hjelpe når anlegget skal skaffe seg kunder.

EquinorEquinor-northern-lights-equinor-illustration_ (1)

Karbonlageret Equinor og deres partnere Total og Shell nå skal bygge med statlig støtte blir et mottaksanlegg for CO₂. Europeiske kunder kan bli kvitt avfallet på en trygg måte. (Illustrasjon: Equinor)

Publisert 15. desember 2020
Sist oppdatert 19.12.2020, 14:50
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Nyheten: Stortinget har nå vedtatt å bevilge penger til anleggene for karbonfangst og -lagring. Den største delen av potten – drøyt ti milliarder kroner – går til å bygge anlegget for lagring av CO₂, som har fått navnet Northern Lights. Equinor og deres partnere Shell og Total betaler 3,8 milliarder for lagringsprosjektet, mens staten betaler 10,4 milliarder.

Det store bildet: CO₂-fangst og -lagring er en helt nødvendig teknologi for å nå Paris-målene. Hvor stort omfang CO₂-lagring vil få, er imidlertid svært usikkert. Konkurranse med andre teknologier vil avgjøre. Høy CO₂-pris vil bidra.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Min analyse: Det er bred politisk oppslutning i Norge om at det er riktig å bruke store penger på karbonfangst og -lagring. At Stortinget nå innstiller seg på å bruke tosifrede milliardbeløp, er et uttrykk for sterk tro på teknologien. Northern Lights skal stå ferdig i 2024 og vil kunne ta imot vesentlig mer CO₂ enn det som samlet skal fanges hos Norcem i Brevik og ved Klemetsrud-anlegget – hvis det sistnevnte bygges. Disse to prosjektene vil samlet representere 800.000 tonn CO₂ i året. Northern Lights kan ta imot 1,5 millioner tonn årlig i første fase, og 5 millioner tonn årlig i andre fase. For å bli en suksess, trenger anlegget dermed (betalingsvillige) kunder.

På det konseptuelle planet fungerer Northern Lights godt. Det vil bli som et hvilket som helst avfallsmottak, bortsett fra det er CO₂ som skal tas hånd om, ikke bygningsmaterialer, plast og hageavfall. Alminnelig avfallshåndtering finansieres ved brukerbetaling, og slik må det også være hvis CO₂-lagring ikke for evig tid skal være et utlegg staten tar. Selskapene som trenger å lagre CO₂, må betale for seg, altså hva det koster å fange, frakte og lagre CO₂-en.

Mens andre klimateknologier gjerne har fordeler i tillegg til å spare CO₂, er karbonfangst bare en kostnad. Når anlegget i Øygarden er oppe og står, så vil en viktig forutsetning være på plass for europeiske selskaper som ønsker å bli kvitt sin CO₂. De kan sende et skip nordover til Norge. Men hvis dette skal lønne seg, så må reguleringer og forbud, eller en tilstrekkelig høy CO₂-pris, på plass. EUs mål om netto null og skjerping av klimapolitikken gjennom 55 prosent kutt til 2030 øker mulighetene for at Northern Lights får kunder. Med skjerpet politikk øker også forventningen om høyere CO₂-priser. Analyseselskapet Refinitiv forventer at CO₂-prisen stiger mot 90 euro i 2030, og Mark Lewis i den franske banken BNP Paribas har regnet seg frem til at en CO₂-pris opp mot 100 euro er sannsynlig. Dette er nivåer på omkring tregangeren av det vi ser i dag, med priser på rundt 30 euro tonnet.

For en sementfabrikk eller for et anlegg som lager «blå» hydrogen av gass, er spørsmålet hvor høy CO₂-prisen må være for at utslippskostnadene skal være høyere enn å sende avfallet med båt til Kollsnes for lagring. Når disse to linjene krysses, så er CO₂-fangst og -lagring «in the money». Med forventede CO₂-priser opp mot 100 euro, er det grunn til å tro at flere industrier vil se CO₂-fangst som en attraktiv løsning. Det kan også være at reguleringer tvinger industrier til å fange CO₂ som i dag slippes ut i luften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er ikke ønskelig at CO₂-fangst og -lagring blir en veldig stor industri. Hvis vi kan løse produksjonen av industrivarer og energitjenester på en mindre ressurskrevende måte, uten dette bryderiet, så er det mer hensiktsmessig. Det vil uansett være store samfunnsmessige kostnader knyttet til både frakt og lagring. Derfor er det bedre å unngå utslippene – hvis det er mulig. Produksjon av hydrogen er et eksempel. Når «grønn» hydrogen produseres ved elektrolyse, så trengs det fornybar strøm i rikelige mengder, men det blir ikke avfallsprodukter. Når «blå» hydrogen produseres med gass og karbonfangst, er CO₂ et avfallsprodukt som må tas hånd om.

Hva skjer fremover? Det er å håpe at kostnadskontrollen ved karbonfangstprosjektene blir god, slik at Stortinget slipper å ta hånd om uventede ekstraregninger. Det blir spennende å se hvor mange kunder som etter hvert dukker opp på Kollsnes med CO₂ i lasten. Prosjektet skal stå ferdig i 2024, så Equinor bør ha tid til å selge inn prosjektet til mulige partnere i Europa.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Flyfoto av et lasteskip og en slepebåt i nærheten av en havn med industribygninger og en kystlinje i bakgrunnen.

EU peker ut tre prosjekter i Norge for å styrke energiunionen 

Prosjektene – som alle handler om CO₂-lagring eller -transport – kan nå søke om støtte fra et fond på 244 milliarder kroner.  

1. desember 2025
Les mer
To menn i dress står foran et lilla skip merket "CARRIER", med en uniformert offiser og en annen mann bak seg, på et industriområde.

Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste ledertrøya for CCS

Innen 2030 vil EU pålegge norske selskaper å bygge lagringsplass for CO₂ – men Norge vil ikke at EU skal bestemme hva som skjer på norsk sokkel.

20. oktober 2025
Les mer
En mann står foran en stor skjerm som viser et havlandskap med vindturbiner og en overskyet himmel.

Utsira Nord: Flytende havvind flyter fortsatt

At det er to søkere i konkurransen om flytende havvind ved Utsira, betyr at ideen om å bygge ut flytende havvind langs norskekysten ikke synker som en stein.

15. september 2025
Les mer

Sløsing, karbonfangst og valgquiz

– Dette er grønn sløsing, sier Anders Bjartnes om ukens «antiklimax». Saken: At datasentre ikke pålegges til å bruke restvarmen til fornuftige formål.

29. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026