1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 16. februar 2021
Sist oppdatert 17.2.2021, 11:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Senter­par­tiets klima­po­li­tikk: Borten Moe vs Tvin­ne­reim

Senterpartiet demonstrerer nå nærmest daglig at partiet har svært stort strekk i laget i klimapolitikken – både i innhold og form.

Senterpartiets landsmøte 2017.

Nestlederne Ola Borten Moe og Anne Beathe Tvinnereim kommuniserer om klimapolitikk på svært ulike måter. Bildet er fra Sp-landsmøtet i 2017. (Foto: Ole Martin Wold /NTB)

Publisert 16. februar 2021
Sist oppdatert 17.2.2021, 11:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

De siste dagene har vist oss at det er betydelig uro internt i Senterpartiet om klima- og energipolitikken. Nestlederne Ola Borten Moe og Anne Beathe Tvinnereim står for hver sin linje, mens Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe rykker ut og ber om en tydeligere profil enn den Trygve Slagsvold Vedum representerer. Tidligere partileder Liv Signe Navarsete var forleden også ute med en advarsel.

Både i politikkens innhold, og ikke minst i hvordan den formuleres, er det stort spenn i partiet som på meningsmålingene de siste månedene har klatret opp i en divisjon som tidligere har vært forbeholdt de «gamle» styringspartiene, Arbeiderpartiet og Høyre.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Men det vi har sett fra Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum de siste ukene, er langt fra overbevisende – hvis målestokken er kravene som må stilles til et parti som har ambisjon om å lede landet. Da kreves lederskap og retning, samt evne til å forene ulike interesser og hensyn.

Riktignok har Vedum ryddet opp i en del av uklarhetene han skapte forleden uke, blant annet når det gjelder synet på samarbeidet med EU. Sp ønsker å kunne bruke fleksibiliteten avtalen representerer, altså å kjøpe kvoter hvis det viser seg dyrt og vanskelig å kutte hjemme i Norge.

Men dette rokker ikke ved at Vedum først og fremst ser ut til å betrakte klimapolitikken som en arena for fangst av misfornøyde velgere, mer enn et politikkområde der konkret og praktisk handling er avgjørende for å lede Norge gjennom en vellykket omstilling. Å dyrke motsetninger og konflikt er mer fristende enn å samle gjennom kompromisser der alle får noe, men ingen får alt.

Og kanskje aller viktigst: Utgangspunktet for politikken må være at vi skal til netto null. Det er ikke til forhandling. Spørsmålet er hvordan vi kommer dit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Senterpartiets interne debatt er nestleder Anne Beathe Tvinnereims innlegg i Nationen et forbilledlig eksempel på at denne debatten kan drives saklig og konstruktivt. Hun kan sakene hun skriver om, og er presis i omtalen av kompliserte politikkområder.

Etter mitt syn legger hun for lite vekt på CO₂-prising og avgifter som et viktig styringssignal, tvers igjennom økonomien, men i denne sammenhengen er formen som brukes i debatten også et viktig poeng.

Men hennes ytringer er neppe noen vinner i kommentarfeltene.

Intervjuet hennes nestlederkollega Ola Borten Moe ga til Adressa forleden, har den motsatte profilen. Borten Moe anklager regjeringen for uærlighet, samtidig som han sier at skjerpede avgifter vil drive norsk industri ut av landet – for eksempel til Kina. Ifølge Borten Moe er det «gjengen med el-bil i sentrale strøk, med trygge jobber», som vil tjene på økte avgifter, «mens distriktene vil få økte avgifter og oppleve at økte avgifter truer arbeidsplassen deres».

Borten Moe argumenterer mot en stråmann. Det er ingen som vil ilegge industri i kvotepliktig sektor høyere avgifter enn det som følger av deltakelsen i EUs kvotesystem. Tvert imot bruker vi i Norge – basert på bred politisk enighet – store ressurser på å beskytte industrien mot karbonlekkasje.

Våre støttespillere

Men som utspill for å spre og dyrke forestillingen om klimapolitikk som en trussel, først og fremst mot bygdene, er Borten Moes formuleringer trolig virkningsfulle og effektive.

I Dagsavisen lørdag skrev Hege Ulstein en kommentar om velgerne som er i flyt mellom Frp og Senterpartiet. De er ikke så mange, men de er viktige, konkluderer hun. Frps Ketil Solvik-Olsen gjør stadig sitt for å vinne tilbake denne velgergruppen, med en retorikk som er ganske lik den Slagsvold Vedum har hatt suksess med.

Senterpartiets samfunnskritikk kan i en del sammenhenger ha mye for seg, også på klimapolitikkens område. Overgangen til netto null krever omstillinger som vil gripe inn både i næringsstruktur og fordeling på en måte som gjør at nær sagt alle politikkområder vil bli berørt. Det finnes praktiske løsninger på det meste, men man må lete etter dem. For eksempel har Rødt levert en god skisse til hvordan økte bensin- og dieselavgifter kan kombineres med en fordelingspolitikk som treffer både distrikter og lavinntektsgrupper. For Sp, og for Ap og SV, burde Rødts forslag på dette punktet passe godt, men samtidig ville grunnlaget for protesten mot denne delen av klimapolitikken bortfalle. Tvinnereim argumenterer for et opplegg som er ganske likt Rødts forslag.

De sosiale og geografiske skjevhetene knyttet til økt CO₂-avgift kan unngås, men hvem skulle Trygve Slagsvold Vedum angripe på vegne av diesel-bilistene hvis partiet hans får gjennomslag for sin politikk?

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress står på et trepodium i et stort møterom, holder et stykke papir og gestikulerer med hånden.

Vedum og Wara kan slappe av

Norsk industri vil følge samme regelverk som EU-konkurrenter så lenge ingen tukler med EØS. Og Norge har mye romsligere regler for bruk av FN-kvoter enn EU nå har vedtatt.

6. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer
En gruppe menn i dress går sammen på et fortau i en by, med bygninger, parkerte sykler og et parkeringsskilt synlig i bakgrunnen.

Kvotekjøp utenfor EU fortsatt «nødutgangen» for Norge

Det er ingen grunn til at Norge skal svekke sitt klimamål for 2035 selv om EU strever med å komme frem til enighet internt. Men noe mer bruk av FN-kvoter er et sannsynlig utfall.

2. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket