1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 27. september 2023
Sist oppdatert 27.9.2023, 17:28
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Stats­bud­sjettet: Det bør bli dyrere å velge ny fossilbil

Det bør bli dyrere å lease fossilbiler og slutt på eksportsubsidiene for brukte diesel- og bensinbiler.

Oslo kommunes ladestasjoner på Hammerborg torg

Elbilandelen i privatmarkedet er høy, mens leasing- og firmabilmarkedet henger etter. Statsbudsjettet bør inneholde justeringer som gjøre det mindre gunstig å ha fossil firmabil. (Foto: Gorm Kallestad / NTB)

Publisert 27. september 2023
Sist oppdatert 27.9.2023, 17:28
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Det er snart tid for statsbudsjett og påfølgende politisk tautrekking i Stortinget om utformingen av bilavgiftene. Interessegrupper som Elbilforeningen, NAF og Bilbransjeforbundet bruker klimamålene som argument for å videreføre gunstige avgiftsordninger for elbiler. Det er uten tvil slik at raskest mulig overgang til elbiler i personbilflåten fortsatt bør stimuleres. Jo før (tilnærmet) alt nybilsalg er elbiler, jo raskere faller diesel- og bensinforbruket og dermed utslippene.

  • Se utviklingen i elbilandelen på tilnull.no.

I privatmarkedet for personbiler har elbilene en svært høy markedsandel. Nesten alle som kjøper ny bil, velger elbil. I firmabil- og leasingmarkedet er det annerledes. Her gjør moms- og avgiftsregler at diesel- og bensinbiler fortsatt er gunstig. I første halvår i år var elbilandelen i privatmarkedet 94,3 prosent, mens det i leasingmarkedet var en elbilandel på 66,9 prosent.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Her bør finansminister Trygve Slagsvold Vedum og hans embetsverk skru litt på regelverket og sørge for at moms- og skatteregler gjør fossilbilen mindre gunstig, slik at andelen elbiler i leasing- og firmabilmarkedet går opp. Det gir heller ingen mening med særordninger for ladbare hybrider. Det er de rene elbilene som bør stimuleres gjennom avgiftssystemet.

Trangere økonomiske tider gjør også at nybilsalget går noe ned. Markedet endrer seg også i retning av lavere salg av kostbare premiumbiler. Dette er naturlig når konjunkturene butter, men ikke noe politikerne bør bekymre seg over.

Dagens ordning med momsfritak på elbiler inntil en verdi på 500.000 kroner er fredet et år til. Det er fornuftig. Fra og med 2023 ble det også innført en vektavgift for elbiler, og denne frykter NAF at skal øke. Norge har i de siste årene sett en sterk vekst i salget av store og tunge elbiler. Ideelt sett burde utslipp- og ressursavtrykk både i produksjon og forbruk speiles i avgiftssystemet, og en vektavgift er et lite steg i den retningen. Elbilmarkedet utvikler seg dessuten slik at det blir mer å velge mellom, også blant biler som er mindre og lettere. Avgiftssystemet bør premiere nøkternhet. Det krever langt færre ressurser – i form av materialer og energi – å produsere og kjøre en liten bil enn en stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når byråkratene i Finansdepartementet jakter på proveny fra bilavgifter, vil det være nær en embetsforsømmelse om de ikke griper tak i de store eksportsubsidiene knyttet til utførsel av brukte diesel- og bensinbiler. Dette er en ordning som speiler avgiftene ved bruktimport. Ved import av brukte biler er det et aldersfradrag som trekkes fra avgiftene bilen hadde da den var ny. Ved eksport av brukte biler refunderes avgiften. Per 31. juli var det i år betalt ut 684 millioner kroner gjennom denne ordningen og totalt i år kan den koste staten så mye som opp mot 1,5 milliarder kroner. Sammen med lav kronekurs gjør ordningen at bruktbileksport fra Norge er gunstig.

Her driver staten betydelig «risikoavlastning» som øker verdien på brukte diesel- og bensinbiler, særlig om de har store og sterke motorer og derfor var tungt avgiftsbelagt som nye. Det er fint at brukte biler handles over landegrensene i Europa, men det er ingen grunn til å smøre denne trafikken med store subsidier. Her bør statsbudsjettet inneholde forslag til regelendringer som stopper eller i det minste demper denne bruken av skattepenger. Det er heller ingen grunn til at vi lenger skal ha gunstige regler for bruktimport av fossilbiler. Dette systemet bør og kan legges om.

Statlige ordninger og subsidier når det gjelder bilavgifter bør gå til tiltak som fremmer nullutslippsbiler.

I samferdselspolitikken ellers, er det positivt at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har varslet større nøkternhet når det gjelder veibygging. Å slutte med bygging av 110-motorveier vil spare både penger, natur og dyrket mark – og også redusere utslippene knyttet til veibygging. En justering av politikken her bør få bred støtte i Stortinget, selv om Fremskrittspartiet sikkert vil protestere.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE