1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 14. oktober 2021
Sist oppdatert 27.10.2021, 11:04
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Utslipps­kutt og grønn industri – vil Ap-stats­rå­dene levere?

Det er de tre Ap-statsrådene Espen Barth Eide, Marte Mjøs Persen og Jan Chr. Vestre som nå får i oppgave å sørge for store utslippskutt og å gi fart til den grønne reindustrialiseringen av Norge.

NTB_YR1kigcj6kg

Marte Mjøs Persen overtar som olje- og energiminister etter Tina Bru. Mjøs Persen får en svært vanskelig sak i fanget – oppryddingen etter Høyesteretts dom som slår fast at vindkraften på Fosen er ulovlig. (Foto: Heiko Junge/NTB)

Publisert 14. oktober 2021
Sist oppdatert 27.10.2021, 11:04
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

I nyhetene: Jonas Gahr Støres nye regjering er utnevnt. Et trekløver fra Ap får de viktigste rollene i klima- og næringspolitikken.

Min analyse: Det er jobben med å lede Norge gjennom den store grønne omstillingen Støre-regjeringen kommer til å bli vurdert på når denne fireårs-perioden er omme.

Klimagassutslippene skal kuttes med 55 prosent til 2030. Det blir heftig. Samtidig må det utvikles nye grønne jobber i stort omfang, og omstillingen må skje uten at det blir gule vester fra Hamresanden til Hammerfest.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Oljepolitikken skal tilsynelatende ligge fast. Det betyr daglig bråk med miljøopposisjonen i Stortinget.

  • Les kollega Lars-Henrik Paarup Michelsens gjennomgang av Hurdals-plattformen.

To ganske akutte kriser havner umiddelbart på olje- og energiminister Marte Mjøs Persens bord: Hun må være beredt til resolutt politisk handling når det gjelder strømprisene, og hun må håndtere en høyesterettsdom mot vindkraften på Fosen som ingen helt ser ut til å ane rekkevidden av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strømprisene er ekstraordinært høye og uten bøtter med regn de nærmeste ukene, kombinert med kraftig fall i gassprisene i Europa, vil vinteren bli svært kostbar for mange. Økt bostøtte og liknende tiltak kan bistå lavinntektsgrupper, men det kan også bli nødvendig å dele ut noen sjekker flatt som skattelette til både husholdninger og næringsliv. Prisene vi nå ser er langt utenfor det vi kan regne som ordinære svingninger.

Det som virker mot høye strømpriser på lengre sikt, er mer fornybar energi og mer effektiv bruk av strømmen vi har. Det er overraskende at regjeringen ikke legger mer vekt på energieffektivisering og lokal energiproduksjon i Hurdal-plattformen. Det kan komme etter hvert, men løser likevel ikke utfordringene på lengre sikt: Vi må ha mer fornybar energi og flere kraftlinjer i Norge, dersom den grønne reindustrialiseringen ikke skal stoppe opp.

Og her kommer Fosen-dommen inn som en gigantisk X-faktor. Dommen oppfattes som en historisk seier for den samiske rettighetskampen. Reindriften på Fosen har vært motstandere av vindkraftutbyggingen siden starten og vant nå frem i Høyesterett. Men vindmøllene er bygd, de står der, med veianlegg og tilhørende inngrep. Men de er altså ulovlige. Krav om at de skal rives er allerede reist, og tilsvarende krav kommer når det gjelder vindparken på Øyfjellet ved Mosjøen. Striden blir ikke mindre pikant ved at det er kraftforedlende industri, som «alle» sier de vil ha, som er vindkraftverkenes kunder. Dommen kan få stor betydning, ikke bare for disse vindkraftverkene, men også for en rekke andre kraftprosjekter, kraftlinjer, gruvedrift og veibygging i de delene av landet hvor det foregår reindrift. Det kan være full stopp for veldig mye ny infrastruktur av alle slag – fra Røros til russergrensen. Dommen slår fast at retten til kulturutøvelse, altså reindrift, «ikke kan settes til side til fordel for storsamfunnets interesser – uansett hvor grønn industrien måtte være».

Hvem som skal ta det økonomiske ansvaret hvis vindmøller må rives, er langt fra gitt. Selskapene som har bygget vindkraftverkene har gjort det i overenstemmelse med råd fra Olje- og energidepartementet – til tross for pågående rettsprosesser.

Marte Mjøs Persen har tidligere gjort seg bemerket som motstander av vindkraft. Hun må nå rydde opp i et felt der det ofte går en kule varmt.

Våre støttespillere

All ny kraftutbygging og tilrettelegging for ny industri vil kreve avveininger mot naturinngrep og hensyn for eksempel til reindriften. Men at det går ti år eller kanskje enda lengre til planlegging og beslutningsprosesser, gjerne også i påvente av kompliserte rettslige avgjørelser, kan Jan Chr. Vestre simpelthen ikke leve med – hvis han skal få gjennomført en grønn reindustrialisering av Norge. Dette må gå fortere. Hvordan alle berørte parter kan bli hørt, og alle interesser behørig ivaretatt, uten at det tar årevis, må Vestre og Mjøs Persen finne ut av.

For Vestre blir det også uhyre sentralt å finne frem til modeller som kan realisere nye og grønne verdikjeder, ofte med et komplekst og sammensatt aktørbilde, uten at regningen til staten blir urimelig høy. Dette handler om hydrogen og ammoniakk, grønn skipsfart, flytende havvind, avansert bioenergi, og mye annet. Her er det mange ønsker og mål i Hurdal-plattformen, men hvordan dette skal løses i praksis er i liten grad klargjort. Det må også finnes penger på budsjettene, og det blir ikke enkelt.

Fellestrekket ved nesten all ny industri er at det oppstår et betydelig nytt kraftbehov. Det trengs ledninger – og også mer fornybar kraftproduksjon. Skyves dette for langt ut i tid, øker risikoen for forsyningskriser.

Elektrifisering av oljesektoren gir kutt i norske utslipp, men er samtidig et strømsluk. På denne siden av 2030 er det lite sannsynlig at strømmen til plattformene i noe særlig omfang vil bli levert fra havvind. Elektrifisering av oljesektoren kan derfor komme i konflikt med ønsket om rimelig kraft til mer landbasert industri.

Men hverken ny industri eller mer fornybar kraftproduksjon gir i seg selv utslippsreduksjonene Espen Barth Eide trenger for å kutte norske utslipp med 55 prosent til 2030. Det er tiltak i eksisterende industri og klimakutt i alle deler av transportsektoren som må gi disse utslippskuttene. Hovedgrepet også her vil være elektrifisering.

Et svært tydelig Senterparti-stempel i Hurdal-plattformen er at bioenergi og biodrivstoff nevnes som klimaløsning på område etter område. Det er svært klokt å kartlegge hvor stort potensiale som norske ressurser kan levere, men det vil være svært uklokt å øke bruken av biodrivstoff uhemmet utover det som kan produseres bærekraftig her i landet.

Bioenergi er og blir en knapp ressurs. Derfor kan ikke økt import av biodrivstoff med tvilsomt opphav bli løsningen hvis det viser seg vanskelig å nå målene som settes.

Hva skjer fremover? Nye koster i regjeringskontorene vil ganske sikkert følges av nye initiativ. Både Espen Barth Eide, Marie Mjøs Persen og Jan Chr. Vestre får nok å henge fingrene i.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller snakker med flere reportere som holder mikrofoner merket med ulike nyhetslogoer i en korridor.

Omstillings­kommisjonen kan gi Støre en ny sjanse

Det er ingen grunn til å tro at Omstillingskommisjonen vil avvikle dype konflikter i norsk politikk, men den gir Jonas Gahr Støre en sjanse til å utvikle et tydeligere lederskap – både når det gjelder olje, klima og forholdet til EU.

3. desember 2025
Les mer
Tre personer sitter ved et bord med mikrofoner under en pressekonferanse; kvinnen i midten smiler, mens de to mennene på hver side virker fokuserte.

Budsjettforliket ga dobbel seier til Senterpartiet

Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum får det som han vil – både når det gjelder oljepolitikken og avgiftene på diesel, bensin og kunstgjødsel. Det er lett å forstå SV og MDGs misnøye – og underlig at Ap lar Sp dempe bruken av klimaavgifter.

30. november 2025
Les mer
En mann i blå dress står ved et bord og strekker seg etter et stykke gul kake med røde dekorasjoner i en moderne kjøkkeninnredning.

Støre styrer videre – men det nye Stortinget kan gi mange ulike flertall

Jonas Gahr Støre og Ap har «tuttifrutti»-partiene i ryggen, men det nye Stortinget gir mulighet for mange ulike flertall – ikke minst i saker innen klima- og energifeltet.

9. september 2025
Les mer
En eldre mann i dress og rødt slips står utendørs ved et vann, med folk samlet og sittende på trapper i bakgrunnen.

Neste stortingsperiode: Bedre folkelig forankring nødvendig om klima- og energipolitikken skal lykkes

Å sikre bredere folkelig støtte til klima- og energiomstillingen vil være nødvendig enten vi får den ene eller andre regjeringen etter valget. Folk må se at politikken virker til deres gunst.

4. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026