1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 8. november 2021
Sist oppdatert 4.10.2022, 09:45
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Vedums stats­bud­sjett: Hva må SV ha nå?

Finansminister Trygve Slagsvold Vedums justerte statsbudsjett legger seg omtrent der man kunne vente i klimapolitikken. Spørsmålet nå er hva SV og Kari Elisabeth Kaski må ha for å stemple «godkjent» når budsjettet behandles.

NTB_yveVKV0CE9o

Klimapolitikken Trygve Slagsvold Vedum leverer i sitt første statsbudsjett er svakere enn Solberg-regjeringens opplegg, mener SVs Kari Elisabeth Kaski. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB)

Publisert 8. november 2021
Sist oppdatert 4.10.2022, 09:45
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

I nyhetene: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har lagt frem sitt første statsbudsjett.

Min analyse: Trygve Slagsvold Vedum vil bruke nær to milliarder kroner på å kutte el-avgiften og 750 millioner på å holde bensin- og dieselprisene litt lavere enn med Solberg-regjeringens forslag.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

For SV vil det være spørsmål om hvordan man kan styrke både klima- og fordelingsprofilen i budsjettet. Norge kommer ikke i mål med klimakuttene som er lovet til 2030, uten at det oppnås betydelige utslippskutt hvert år.

Til VG sier Kari Elisabeth Kaski at budsjettforslaget fra Vedum og Støre svekker klimapolitikken målt mot Solberg-regjeringens forslag og at det ikke er noe SV kan godta.

Kuttet i elavgiften er det største grepet innen klima- og energidelen på statsbudsjettet. Det koster staten nesten to milliarder å gjøre kuttet som er foreslått. Man kan tenke seg mer målrettet bruk av disse pengene, samtidig som arbeidet med en mer omfattende reform blir iverksatt.

Strømprisene kommer trolig til å svinge mye fremover, og de varierer også mye mellom ulike deler av landet. Avgiftssystemet bør bidra til å dempe ustabiliteten, men enda viktigere er trolig et krafttak for energieffektivisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Budsjettforslaget er uten signaler om mer penger til energieffektivisering i husholdningene. Enova tilføres mer penger, men ikke til folk flest. Enova har heller ikke klart å bruke opp bevilgningene til energieffektivisering for inneværende år fordi regelverket er for stramt.

En skikkelig innsats for energieffektivisering vil gjøre det lettere for folk å hanskes med svingningene i kraftmarkedet, neste gang det kommer en krise.

Når det gjelder elavgiften ville en sjekk til alle bosatt i de delene av landet hvor strømprisen er høy, gitt bedre fordelingseffekt enn det generelle avgiftskuttet som nå foretas. Men CO₂-prisen i Europa påvirker de norske strømprisene betydelig og derfor kan man også velge å se el-avgiften som en form for dobbeltbeskatning. Derfor er det også argumenter for å sette den ned slik regjeringen foreslår.

Økt CO₂-avgift på bensin og diesel er en nødvendig forutsetning for å ta ned utslippene i tråd med 2030-målene. Men da må avgiftsøkningen komme til uttrykk i form av høyere pumpepris. Når veibruksavgiften i betydelig grad reduseres, så forsvinner effekten av økt CO₂-avgift. Det er noen småjusteringer når det gjelder avgift på biodiesel, men ikke i det omfanget man kunne fryktet.

Ap/SV-regjeringen dropper forslaget om å innføre moms på dyre elbiler, men det er «lurt inn» en skatteskjerpelse for firmabiler som går på el. Dette utgjør et proveny på så mye som 430 millioner kroner og slår inn i en del av bilmarkedet der elbilandelen fortsatt er lav. Men folk som kjøper ny bil med egne penger i overveiende grad kjøper elbil, er markedsandelen i firmabilsalget mye lavere. Med skatteendringen som foreslås, svekkes incentivet til å kjøpe elbil som firmabil.

Våre støttespillere

Summen av disse to tiltakene – altså lav økning i CO₂-avgiften på bensin og diesel og dyrere el-firmabiler – vil gi lavere klimagassreduksjon enn Solberg-regjeringens opplegg.

Etter en måned i regjeringskontorene er det kanskje ikke å vente at Ap/Sp-regjeringen har hatt tid til å komme opp med så mye nytt når det gjelder næringsdelen av klimapolitikken. At Norcems karbonfangstanlegg sprekker med nesten en milliard, er et varsel om at det kommer til å koste å gjennomføre alle de store industriprosjektene som er på gang. Det vil være nærliggende å se etter en eller annen form for økt skatt på oljesektoren – for eksempel en omstillingsavgift – for å finansiere disse store satsingene. Men å få det til, er ikke gjort i en håndvending.

Hva skjer fremover? Nå skal SV og regjeringspartiene forhandle i Stortinget om statsbudsjettet for 2022.  

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller snakker med flere reportere som holder mikrofoner merket med ulike nyhetslogoer i en korridor.

Omstillings­kommisjonen kan gi Støre en ny sjanse

Det er ingen grunn til å tro at Omstillingskommisjonen vil avvikle dype konflikter i norsk politikk, men den gir Jonas Gahr Støre en sjanse til å utvikle et tydeligere lederskap – både når det gjelder olje, klima og forholdet til EU.

3. desember 2025
Les mer
Tre personer sitter ved et bord med mikrofoner under en pressekonferanse; kvinnen i midten smiler, mens de to mennene på hver side virker fokuserte.

Budsjettforliket ga dobbel seier til Senterpartiet

Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum får det som han vil – både når det gjelder oljepolitikken og avgiftene på diesel, bensin og kunstgjødsel. Det er lett å forstå SV og MDGs misnøye – og underlig at Ap lar Sp dempe bruken av klimaavgifter.

30. november 2025
Les mer
To menn i dress hilser på hverandre og smiler i en formell innendørssetting, med flere mennesker og abstrakt kunst synlig i bakgrunnen.

Løftebrudd fra Ap rammer fornybar energi: Stor sak om små kraftverk

Finansminister Jens Stoltenbergs forslag om endringer i grunnrenteskatten for småkraftverk har hittil havnet i skyggen av opprøret mot fergepriser og studielån. Men for tilliten til staten og politikerne er også småkraftskatten en ytterst viktig sak.

22. oktober 2025
Les mer
En mann i blå dress står ved et bord og strekker seg etter et stykke gul kake med røde dekorasjoner i en moderne kjøkkeninnredning.

Støre styrer videre – men det nye Stortinget kan gi mange ulike flertall

Jonas Gahr Støre og Ap har «tuttifrutti»-partiene i ryggen, men det nye Stortinget gir mulighet for mange ulike flertall – ikke minst i saker innen klima- og energifeltet.

9. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026