1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Geir Vollsæter
Geir Vollsæter
Spesialrådgiver i fagforbundet Industri Energi. Jobber til daglig med rammevilkår for norsk industri.
Publisert 4. juli 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 12:53
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Alle kost­nader må regnes med

Debatten om elektrifisering: Replikk til Hans Erik Horn.

nettkart_utsnitt
Publisert 4. juli 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 12:53
Artikkelen er mer enn to år gammel
Geir Vollsæter
Geir Vollsæter
Spesialrådgiver i fagforbundet Industri Energi. Jobber til daglig med rammevilkår for norsk industri.

Det er riktig som Hans Erik Horn skriver i sitt innlegg 3. juli: Det kommer mer kraft som følge av sertifikatordningen. Dette gir arbeidsplasser, særs viktig distriktsutvikling og lavere kraftpriser som kommer forbrukerne til gode. Det er tross alt de som indirekte betaler for utbygging av kraft og nett gjennom kraftprisen og nettleie. Det gledelige er at det er nok kapital og cashflow i omløp til å sikre en rimelig avkastning på kapital og samtidig sikre forbrukerne og næringslivet. Skjebnefelleskapet er reelt og god balanse mellom partene i kraftsystemet er fullt mulig med rettferdige ordinger. Dessverre så er det et stykke igjen til vi har oppnådd det, men hvis vi alle bidrar er jeg trygg på at vi lykkes.

Elektrifisering
Les tidligere innlegg i debatten om elektrifisering av oljeinstallasjoner:

  • Jens Måge: Olje- og gasskabaler og andre utenlandskabler
  • Kari E. Kaski: Kraft fra land kutter utslipp
  • Geir Vollsæter: Elektrifisering: Dårlig for klimaet, dårlig for industrien
  • Hans Erik Horn: Elektrifisering: Bra for klimaet, bra for industrien

Til sak. For å vurdere hvor godt et prosjekt er, samfunnsøkonomien og prosjektøkonomien, må alle indirekte og direkte kostnader forelegges tiltakshaver slik at man ikke risikere å sløse vekk penger på samfunnsøkonomisk ulønnsomme prosjekt.

Siden elektrifiseringen av Kollsnes er det betalt svært lite i anleggsbidrag, og trenden er faktisk negativ. I nettmelding ble det avslått å innføre anleggsbidrag i masket nett og resultatet er blant annet at regningen for den nye kraftlinja mellom Mongstad og Kollsnes på om lag 700 millioner kroner, kritisk for ytterligere elektrifisering av Troll, ble betalt over nettleia i stedet for av lisenseierne. Statoil tilbød seg paradoksalt nok å betale 300 millioner i anleggsbidrag, men fikk avslag grunnet manglende hjemmel.

Se bilde fra Ofoten-Hammerfest-saken (klikk for større versjon):

Nett- og elektrifiseringsprosjekter i Nord-Norge (kilde: Statnett). Klikk for større bilde.
Nett- og elektrifiseringsprosjekter i Nord-Norge (kilde: Statnett). Klikk for større bilde.

Hvem og hva er i hovedsak tiltenkt å ta i bruk mesteparten av kapasiteten i Ofoten-Hammerfest-nettet? Hvem dekker kostnaden med dagens regelverk? Hva vil tiltakskostnaden for elektrifisering av Snøhvit bli hvis de fikk seg forelagt kostnaden for kapasiteten i Ofoten-Hammerfest som de er helt avhengige av for å realisere prosjektet? Det samme går for Utsiragrunnen og andre elektrifiseringsprosjekter på beddingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statnett sier det best i denne oppsummeringen:

Samfunnsøkonomi og elektrifisering (kilde: Statnett)
Samfunnsøkonomi og elektrifisering (kilde: Statnett)

Troll-Kollsnes betalte 710 millioner kroner (MOD) i 1993 i anleggsbidrag. Siden den tid har tiltakshavere for elektrifisering dekket svært lite av tiltakskosten for elektrifisering. Med andre ord, sentralnettet, med husholdninger, næringsliv, skoler og barnehager dekker indirekte opp investeringene for nett til elektrifisering via nettleia. Hvordan kan man vurdere prosjektøkonomi og samfunnsøkonomi uten internalisering av alle åpenbare kostnader? Samme problematikk gjelder også for utbygging av kraftanlegg hvor anleggsbidrag og innmatingstariff er kritiske elementer for å vurdere prosjekt og samfunnsøkonomi.

Mitt poeng: inntil alle signifikante direkte og indirekte kostnader er fremlagt for en tiltakshaver, kan man umulig få et godt bilde av samfunnsøkonomien. Optimal bruk av kapital i samfunnet krever internalisering av kostnader. Slik det praktiseres i dag er det bekymringsfulle brudd på samfunnsøkonomiske prinsipper som har og fortsatt vil føre til kryssubsidiering.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer
En person går tur med en hund på en snødekt sti mens han holder en drink, med damp som stiger opp fra et vann og to mennesker som står i bakgrunnen.

Blir det en kald vinter?

Det er en økt sjanse for en stratosfærisk oppvarming i år. Dermed er det også økt sannsynlighet for en kald og tørr vinter, i alle fall i Sør-Norge.

22. oktober 2025
Les mer
Høyspentledninger og kraftmaster strekker seg over et landskap i solnedgang, i silhuett mot en oransje og gul himmel.

Grønn omstilling er mer enn klimapolitikk

Elektrifisering, enøk, mer fornybar energi og bedre strømnett er viktig for å nå klimamål. Men det kan også gjøre Norge bedre rustet mot fremtidige trusler, fra ekstremvær til geopolitisk uro, forklarer Gerd Kjølle fra SINTEF.

6. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026