1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Stein Malkenes
Stein Malkenes
Sjølvstendig næringsdrivande. Fylkesordførerkandidat for Miljøpartiet Dei Grøne i Sogn og Fjordane.
Publisert 18. april 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:22
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 13. april 2015.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Den meinings­lause fossil­vegen

Dei 256.000 millionar kronene E39 er kalkulert å koste kan fordelast på mange meir naudsynte prosjekt på heile Vestlandet.

E39-still 03-desember 2012_forside

Snitt av røyrbru for kryssing av Sognefjorden, ei av løysingane for ein ferjefri E39 (ill: Statens vegvesen)

Publisert 18. april 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:22
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 13. april 2015.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Stein Malkenes
Stein Malkenes
Sjølvstendig næringsdrivande. Fylkesordførerkandidat for Miljøpartiet Dei Grøne i Sogn og Fjordane.

At tradisjonelle vegpolitikarar på Vestlandet meiner Noreg treng ein motorveg langs skipsleia til 268.000 millionar kroner, eller 268 milliardar, er ikkje overraskande. Det har dei meint i snart 30 år, sidan Kjell Opseth for sikkerheits skuld la den såkalla Kyststamvegen inn under Jostedalsbreen i heimfylket sitt.

Men Miljøpartiet Dei Grøne har ikkje råd til å aude vekk 268.000 millionar kroner i ein ny motorveg langs skipsleia på Vestlandet. Sluttsummen blir sjølvsagt langt høgare. Det veit alle. Det finst andre ting å bruke skattepengar på når Noreg skal omstillast frå fossilt til fornybart samfunn og vi i eldrebølgja skal leve til vi blir 100 år gamle.

Svaret er rimeleg enkelt og kan summerast opp i eitt ord: sjøtransport

Vi tek sentralbanksjefen på alvor når han i sin tale til nasjonen for kort tid sidan formante oss alle om å starte med sparing umiddelbart. Aktiviteten i oljenæringen er over toppen, sa han, og såg oss djupt inn i auga. Bodskapen var klar: Oljefesten er over.

Vi tek også regjeringa sin lovnad om 40 prosent reduksjon i nasjonale klimagassutslepp innan 2030, målt mot 1990, på alvor. Det skal kuttast klimagassutslepp i mange sektorar, inkludert transport, seier regjeringa. Dette gjeld også for Vestlandet.

Så, viktige spørsmål blir: Kvifor skal fellesskapet bruke så mykje pengar for å byggje meir av noko som ikkje verkar? Kvifor ikkje bruke 268.000 millionar kroner til å byggje framtidsretta og smarte passasjer- og godstransportløysingar for heile Vestlandet?

Kvifor ikkje realorientere oss snarast råd og bli den første regionen som startar omstillingsprosessen innan transportplanlegging, bli den smarte regionen? Korleis kan dette eventuelt gjerast? Vel, svaret er rimeleg enkelt og kan summerast opp i eitt ord: sjøtransport.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To døme er batteriferjer på Sognefjorden og Short Sea Pioneer på Vestlandet.

Døme 1: Batteriferjer på Sognefjorden

I staden for å gå vidare med 268.000-millionkronervegen, mellom anna med bru over Sognefjorden, bør alle dagens konvensjonelle ferjer på Sognefjorden erstattast med batteriferjer, og ein bør auke rutefrekvensen og opprette nye ferjeruter/båtsamband. Fjorden er vedlikehaldsfri og gratis å bruke.

Byggjekostnadane for batteriferja Ampère er om lag 200 millionar kroner, inkludert landanlegga på kvar side av fjorden. Dette er eit pilotprosjekt, og kostnadene vil truleg bli lågare for bygging av standardiserte batteriferjer. Å byggje ti nye batteriferjer vil med prisen til pilotferja koste to milliardar kroner, inkludert landanlegg på dei andre ferjekaiene langs Sognefjorden.

Samla driftskostnader for tre ferjer i sambandet Lavik-Oppedal i ti år er oppgjeve til om lag 940 millionar, eller om lag 31 millionar pr. ferje/år. Med atterhald om rimeleg korrekte tal, vil samla investerings- og driftskostnader for ti ferjer såleis vere om lag 11,3 milliardar kroner over ein tiårsperiode.

Våre støttespillere

I tillegg kjem samfunnsrekneskapen i området: Om bord i ti ferjer vil det vere om lag 140 arbeidsplassar, fordelt på sju personar pr. skift og to skift. Dermed sikrar vi 140 arbeidsplassar om bord og fleire titals arbeidsplassar på skipsverft og i reiarlag. I tillegg kjem eksisterande og framtidige skatteinntekter, ringverknader av handel, service og andre lokale aktivitetar i verksemder rundt ferjeterminalane og ikkje minst utvikling av miljøteknologi.

Døme 2: Flytt gods frå veg til sjø

Døme nummer to: Under den nasjonale skipsfartskonferansen i Haugesund 3. februar i år blei konseptet Short Sea Pioneer lansert. Hovudideen er å la mindre skip gå i skytteltrafikk mellom små kaier på mindre stader og laste over på større havgåande, utsleppsfrie fraktefartøy langs kysten. Desse moderfartøya forsyner byar og tettstader, samt tek unna gods til og frå EU.

Heile konseptet skal flytte meir gods frå veg til sjø og er det verktøyet eit samla politisk miljø i Noreg har venta på. Konseptet er utvikla i den maritime klyngja i Sunnhordland.

Vi kan vere i forkant. MDG foreslår at Vestlandet blir nasjonal og europeisk pilotregion for denne sjøtransportforma, at fysisk næringsutvikling planleggjast lagt til sjønære område og at godstransport på sjø skal erstatte tungtransport på veg.

Mange naudsynte transportprosjekt

Etter å ha brukt 11,3 milliardar på bygging og drift av ti batteriferjer i ti år i dømet vårt på Sognefjorden, sit vi att med om lag 256.000 millionar kroner eller meir, samanlikna med dei siste kalkylane for E39. Ein del av desse 256.000 millionane kan fordelast på mange naudsynte transportprosjekt på heile Vestlandet. Her er nokre døme:

Rassikring av utsette vegstrekningar, heilårsveg Vik-Voss, Stad skipstunnel, godstrafikk og nattog på Flåmsbana, utbetring av flaskehalsar på eksisterande hovudvegar og Bergensbana, elektrifisering av Raumabana, bygging av mindre kaianlegg, tilskot til ny godsterminal i Bergen, betre vedlikehald av vegar og kaier, Short Sea langs kysten og i fjordane, auka rutefrekvensar på ferjer og hurtigbåtar, nye null-/lågutsleppshurtigbåtar og nye båtsamband.

Ferjefri E39: Slike gigantprosjekt høyrer fortida til

Dette vil mellom anna føre til utvikling av ny teknologi, nye arbeidsplassar, vidareføring av eksisterande arbeidsplassar, stabile pendlartilhøve, turistattraksjonar og opplevingar på fjordane og langs kysten, omdømmeauke, mindre klimagassutslepp, færre trafikkulukker og kanskje til og med gratis ferje- og sjøtransport til dømes i ti år for folk flest, pendlarar og næringsliv på Vestlandet.

I tillegg vil MDG foreslå regional klimaskattlegging av trailertrafikk på og gjennom Vestlandet og dermed reduksjon av godstransport med trailerar gjennom grendene og byane våre. Gratis buss er eit anna framlegg. Kommunar både i Danmark (til dømes Lemvig) og Sverige (til dømes Okelbo) har slike ordningar, med stor suksess.

Alle tiltaksområda må kostnadsreknast både økonomisk, sikkerheits-, klima- og miljømessig og deretter prioriterast.

Pengebruken etter oljealderen

Likevel kan vi vanskeleg forsvare å bruke alle dei 268.000 E39-millionane berre på transport. Samfunnet har mange andre oppgåver som skal løysast. Eg har nemnd eldrebølgja som eit døme.

MDG ønskjer ein debatt om pengebruken i Noreg etter oljealderen til det beste for fellesskapet, framtidas verdiskaping og miljøet. Ferjefri E39 er ikkje eit prioritert tiltak for oss. Slike gigantprosjekt høyrer fortida til.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To konduktører står på perrongen ved siden av et hvitt ICE-høyhastighetstog, merket med et skilt for direkteruten Paris-Berlin, på en togstasjon i skumringen.

EU satser på hurtigtog – Regjeringen skal vurdere påkobling 

Norge har det tynneste, tregeste og mest ensporede jernbanenettet i Europa. Mens EU vil akselerere sammenkoblingen av jernbanen, skal Norge tenke seg godt om.  

4. desember 2025
Les mer

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026