1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Bjørn Olav Øiulfstad
Bjørn Olav Øiulfstad
Partner, VL Corporate i Nor Kraftkapital.
Publisert 20. september 2012
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Enormt inves­te­rings­behov i kraft: Hvor skal pengene komme fra?

Nye internasjonale regler kan begrense kapitaltilgangen for norske kraftprosjekter. Er det på tide med et «Argentum for kraftsektoren»?

Publisert 20. september 2012
Sist oppdatert 15.9.2025, 12:11
Artikkelen er mer enn to år gammel
Bjørn Olav Øiulfstad
Bjørn Olav Øiulfstad
Partner, VL Corporate i Nor Kraftkapital.

Banker, livselskaper og pensjonskasser, som har vært tradisjonelle kapitalkilder til norske kraftprosjekter, blir om ikke lenge underlagt nye direktiver som vil kunne begrense tilgangen på gunstig langsiktig finansiering. Samtidig står vi overfor et enormt investeringsbehov i kraftsektoren i årene som kommer. Miljøbevisstheten i Europa fører til økt etterspørsel etter ren, fornybar energi. Norge og Sverige har blitt enige om å øke den årlige produksjonen av fornybar energi med 26,4 TWh innen 2020 i en felles satsning. Det er behov for å oppgradere overføringsnett og øke effekten ved flere eldre kraftstasjoner. Dessuten er det planer om legging av flere nye overføringskabler til utlandet, utbygging av vindparker og småkraftverk. Energi Norge anslår det samlede investeringsbehovet i kraftsektoren over de neste ti år til 150 til 200 milliarder kroner.

Etter den massive utbyggingen av norsk vannkraft i etterkrigsårene dabbet investeringstakten gradvis av mot årtusenskiftet. Kraftkommunene kunne i en årrekke høste et godt utbytte fra sine lukrative investeringer, og Statkraft vokste til å bli verdens største produsent av fornybar energi med et eierskap på rundt halvparten av all norskprodusert vannkraft. Nødvendige investeringer ble som regel finansiert med blanding av egenkapital, banklån og obligasjoner. Nytt regelverk vil imidlertid i betydelig grad påvirke kapitaltilgangen til kraftselskapene i årene fremover.

Vi vil etter all sannsynlighet se at de utenlandske aktørene vil spille en stadig større rolle i den norske kraftsektoren

Et nytt EU-direktiv for beregning av kapitalkrav, «Solvens II», vil medføre store endringer i de norske livselskapenes og pensjonskassenes investeringsstrategier. «Solvens II» vil tre i kraft fra 2013 med en gradvis innføring av hele regelverket. Regelverket er utformet slik at obligasjoner med høy kredittvurdering får lavest kapitalkrav. Dette skulle man tro var et fordelaktig system for kommunalt eide kraftselskaper som anses som noe av det mest solide man kan investere i. Slik er det imidlertid ikke.

Regelverket legger opp til at en standardisert kredittvurdering skal avgjøre hvilken rating selskapet som utsteder obligasjonen får, det vil si kraftselskapet. «Solvens II» krever at offisiell rating bare kan gis av ratingbyråer godkjent av tilsynsmyndighetene i EØS-området. I dag foregår det en «uoffisiell rating» i regi av større norske banker. Det nye er at kraftselskapene selv må skaffe seg rating fra et godkjent ratingbyrå for å få offisiell rating. Dette er krevende og kostbare prosesser, og det er heller ikke sikkert kraftselskapet får en «ønsket» rating. Selskapene er i stor grad tappet for egenkapital som følge av generøs utbyttepolitikk i de fete årene da kraftprisene var høye.

Det som kommer ut av dette er at livselskapene vil søke å investere i obligasjoner med høy rating som gir lave kapitalkrav. I Norge er få kraftselskaper ratet.

Parallelt med innføringen av «Solvens II», innføres et nytt direktiv for bankene, som gjerne omtales som «Basel III». Dette internasjonale direktivet legger føringer for bankenes utlånsrammer, og vil trolig medføre at norske banker også vil bli mer restriktive i sine utlån til kraftselskapene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiden for å hente rimelig, langsiktig kapital er antagelig forbi for kraftselskapene

Tiden for å hente rimelig, langsiktig kapital er således antagelig forbi for kraftselskapene. Hvor skal så fremtidig finansiering til det store investeringsbehovet komme fra når hverken kraftkommunene, bankene eller pensjonskassene har evnen? Internasjonalt har det vokst frem en stor gruppe kapitalsterke private equity-fond som fokuserer på fornybar energi og infrastruktur, og flere av disse er i ferd med å få øynene opp for mulighetene i det norske markedet. Etter bortfallet av hjemfallsinstituttet som følge av EØS-dommen i 2009 kan hvem som helst eie inntil 1/3 av norske vannkraftverk uten å måtte søke om konsesjon. For vindkraft- og småkraftanlegg er det heller ingen betingelse at eierskapet ligger på offentlige eller norske hender. Det samme gjelder for kraftnettet. Vi vil derfor etter all sannsynlighet se at de utenlandske aktørene vil spille en stadig større rolle i den norske kraftsektoren.

Det har fra ulike hold vært etterlyst en direkte statlig deltakelse i konkrete prosjekter, dels for å demme opp mot faren for at «arvesølvet» skal ende opp i utenlandsk eie, og dels fordi prosjektene ikke har kunnet tiltrekke seg tilstrekkelig risikokapital til rådende markedsvilkår. All erfaring tilsier imidlertid at en direkte statlig deltakelse ikke er optimalt. Dette utelukker likevel ikke at statlige midler kan stilles til rådighet for gode prosjekter. Argentum-modellen, hvor staten indirekte bidrar med kapital på samme forretningsmessige betingelser som private og institusjonelle investorer, vil kunne sikre kapitaltilgang samtidig som beslutnings- og styringsprosessene knyttet til enkeltprosjektene kommer på god armlengdes avstand fra det politiske og byråkratiske apparatet. Med opprettelsen av et «Argentum for kraftsektoren» vil Norge kunne spille en ledende rolle som en av Europas mest betydningsfulle bidragsytere til omleggingen til fornybar energi.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress står smilende foran et bakteppe av Europaparlamentet, med et uskarpt objekt i forgrunnen.

Den moderate høyresiden går sammen med ytre høyre i EU-parlamentet for å fjerne krav om rapportering  

Saksordføreren for lovforslaget, Jörgen Warborn fra Høyres søsterparti Moderaterna, hyller beslutningen som «den største kostnadsbesparelsen» i EUs historie.  

13. november 2025
Les mer
Et kart over Europa som viser temperaturanomalier, med de fleste regioner i røde nyanser som indikerer temperaturer over gjennomsnittet, og et blått område over Nord-Skandinavia som indikerer temperaturer under gjennomsnittet.

Bevegelse mot tidlig stratosfærisk oppvarming

Når «samlebåndet» av lavtrykk som bombarderer oss med mild og våt luft gjennom vinteren, stopper opp, går vi inn i en periode med vær som rimer bedre med breddegraden vår, skriver klimaforsker Erik Kolstad.

4. november 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026